Wie deze week de prijs van de constructiviteit wint? Hoe een discounter de superrijken hoopt te verleiden? Waarom prijzen vergelijken binnenkort gewoon onmogelijk zal blijken? Dat en veel meer lees je in het wonderlijke weekoverzicht van RetailDetail Food!
Copy/paste
Bulkproducten in bruine tonnen, groenten in blauwe bakken op paletten, wervende slogans op de muren… niets lijkt meer op een biomarkt dan een andere biomarkt. Die nieuwe Brut by Färm? Mooi initiatief hoor, we gaan niet vervelend doen. Of wacht: een copy/paste van The Barn is het. Toch? En van BE O. En van… tja, van wie het origineel is, dat is ons ook een raadsel. Wie het weet, mag het ons melden.
Het is alleszins niet van Carrefour, al doet die retailer flink z’n best om trending te worden op biologisch gebied. Op de voorbije Eindejaarsbeurs was het opnieuw al groen en duurzaam wat de klok sloeg. Een hoofdrol was er ook weggelegd voor het Carrefour Café, een mooi concept dat een meer dan geschikte oplossing blijkt voor overtollige vierkante meters in de hypermarkten. Je leest het goed: terwijl in onze dorpen en steden het ene café na het andere failliet gaat, wil Carrefour er nog openen. Van een gebrek aan daadkracht en enthousiasme kan je de onderneming niet beschuldigen. Het spel is mooi, de sfeer zit goed. Nu de resultaten nog. Het lijkt Anderlecht wel.
Een voorbeeldfunctie
De hel barstte niet los. We zagen geen rood aangelopen vakbondsafgevaardigden voor de camera, die hun directie met overslaande stem verregaande onbekwaamheid verweten. Er werden geen deuren gebarricadeerd, er stonden geen piketten, er werden niet eens paletten in de fik gestoken. Nochtans was er een ingrijpende herstructurering aangekondigd, waarbij winkels moeten sluiten en medewerkers afvloeien. Maar er viel geen onvertogen woord.
Meer zelfs: naar verluidt zijn de gesprekken vorige vrijdag in opperbeste sfeer gestart. Wij stellen ons voor dat er sterke Cora Mokka koffie op tafel kwam (2+1 gratis) en heerlijke chocolade éclairs (2+2). Deze vrijdag krijgen de gesprekken een vervolg, vermoedelijk met smoothies van Innocent (1+1) en abrikozenflappen (2+1 gratis). Kijk, zo kan het dus ook. Geef die mensen een constructiviteits-award! Je zou met enig sarcasme kunnen stellen dat Match misschien wel voor het eerst in z’n geschiedenis een voorbeeldfunctie vervult in de Belgische foodretail. Maar zo sarcastisch zijn wij uiteraard niet. U wel, misschien?
Voer voor superrijken
Ook de flauwe grapjes over de hoogsteprijzenpolitiek van de supermarktketen kunnen de vuilnisbak in. Zagen wij deze week immers geen wervende affiches in het straatbeeld verschijnen, waarop een bussel wortelen werd aangeboden tegen 100.650 euro? Een kilo Elstar appeltjes tegen 1.500.025 euro en een bakje champignons tegen de onweerstaanbare voordeelprijs van 33.500 euro? Heeft voormalig prijsvechter Lidl besloten om z’n commercieel beleid over een andere boeg te gooien en voortaan enkel nog op de superrijken te mikken? Nee, er zit een boodschap achter die campagne: verse voeding is een investering in een gezond en succesvol leven. Dat mag wat kosten.
Fietsen naar het werk: ook dat is een investering die loont. Hier spreekt een ervaringsdeskundige (9 km heen, evenveel terug, louter op spierkracht): je wordt er fitter, slanker, intelligenter en beter gehumeurd van. Enfin, dat beeld ik me toch in. En als je gelukt hebt, krijg je er nog een bedrijfsfiets én een fietsvergoeding bovenop. Niet bij een kmo’tje als RetailDetail weliswaar, maar wel bij een corporate als Delhaize, met z’n 2.300 bedrijfsfietsen naar eigen zeggen de Belgische nummer één op dit vlak. Je kan er donder op zeggen dat ze die tweewielers niét bij Fiets! besteld hebben.
Ultieme personalisering
Maar schrijven dat Delhaize onze nationale bedrijfsfietsenkampioen is? Dat hadden we niet mogen doen, vonden onze mondige lezers, tenzij we die fietsen in alle bedrijven van het land hoogst persoonlijk waren gaan tellen. En dan nog. Want: “Volgens mij heeft Colruyt er véél meer hoor,” riepen tal van Colruytgroupies in koor, op onze Facebookpagina. Dat deden ze met de stelligheid van zelfverklaarde experts die de klimaatopwarming in twijfel trekken: “Volgens mij is daar niets van aan hoor, het is zelfs frisjes voor de tijd van het jaar.” Jaja. Ongegronde meningen zijn wetenschappelijk vaststaande feiten, tegenwoordig. Er volgde alleszins geen corrigerend persbericht uit Halle.
Gelijkaardige reacties overigens op het nieuws dat Ahold Delhaize al z’n winkels gaat uitrusten met elektronische prijsetiketten: ho, maar dat deed Colruyt toch al veel eerder! En dat klopt dan weer wel. Geniale uitvinding trouwens, die digitale prijskaartjes. Ze maken namelijk dynamische prijszetting mogelijk en dat wordt helemaal het nieuwe dingetje in retailland. Stel je voor: retailers kunnen bijvoorbeeld automatisch de prijzen verlagen van producten waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Maar ook: de prijs gauw wat verhogen wanneer de verkoop erg hard gaat. Of wanneer je gezicht hen niet aanstaat, een stap richting ultieme personalisering. Je kan voortaan maar beter héél snel naar de kassa lopen als je ergens een koopje ontwaart.
Prijsondoorzichtigheid ten top
Prijsvergelijkingen worden op die manier volstrekt onmogelijk, valt te vrezen: je zou bij elke prijsnotering moeten melden op welke dag, welk uur, welke minuut en welke seconde, in welke winkel en met welk klantaccount je die prijs gezien hebt. Anders telt het niet. Geweldig: zo kan iedereen koudweg beweren wat ie wil. De prijsondoorzichtigheid ten top. Perceptieoorlog in het kwadraat. En de facto het ultieme einde van de laagste prijs. Het is niet de eerste keer dat we die voorspelling maken en het zal ook niet de laatste zijn.
Het slechte nieuws is, dat Jumbo tot nader order nog niet heeft geïnvesteerd in elektronische schaplabels. En dus gewoon op de ouderwetse manier prijsoorlogje gaat komen spelen. In Beveren, bijvoorbeeld, waar de retailer alweer het warme gezelschap van de concurrentie opzoekt. Die geplande nieuwe vestiging in het Pareinpark komt immers bepaald niet op een witte vlek. Bevinden zich in de onmiddellijke nabijheid: Aldi, Lidl, Carrefour Market en Spar. Bevinden zich slechts een boogscheut verderop: Albert Heijn, Colruyt, Carrefour Express en Proxy Delhaize. Heeft bovendien ook een stevige greep op het marktgebied: de Carrefour Hyper in Burcht. Jawel, de missie van het Gele Gevaar is helder: retail zal gezellig zijn, of zal niet zijn. Net als het weekend, dat zich heerlijk zonnig aandient. We kijken er naar uit! Geniet ervan en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.