Albert Heijn doet dapper voort, terwijl Unilever voor grote uitdagingen staat. Maar de vraag van de week luidt: ‘Is Lidl een parasiet?’ Met het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!
Schijnbeweging
Onze wekelijkse rubriek begint een internationale reputatie te krijgen, merken we. Zo kan het geen toeval zijn dat 3G Capital vorige vrijdag wachtte tot na de publicatie van Filet Pur alvorens een bod op Unilever wereldkundig te maken. Om het nauwelijks twee dagen later alweer in te trekken. Een schijnbeweging dus, tot opluchting van veel foodretailers. Maar niet van Unilever, dat toch echt wel onder druk staat nu. Net als veel collega’s. It’s all about the money!
Stel je voor dat zowat de helft van de afdeling droge voeding in de supermarkt in handen komt van één megagroep? Daar wil je niet mee onderhandelen, zelfs niet in Breda. Bovendien kan daar op termijn ook nog eens de afdeling dranken bij komen. Enkele bobo’s achter 3G Capital zijn immers eveneens aandeelhouder van AB InBev en hebben al te kennen gegeven dat ze op termijn ook graag Coca-Cola zouden willen inlijven. Tel maar na.
Parasiet of niet?
Klaar voor een lesje biologie? Symbiose, dat is de wetenschappelijke term voor het samenleven van soorten die elkaar nodig hebben om te overleven. Zoals de bloemen en de bijen, of de mens en de bacteriën in z’n dikke darm. Kunnen we deze term ook toepassen op de relatie tussen A-merken en private labels? Alvast wel als we mogen afgaan op die opmerkelijke nieuwe campagne van Lidl, waar sterke merken naast sterke huismerken staan onder het motto ‘Jij hebt de keuze’.
Hoewel. Niet iedereen is even enthousiast. Volgens sommigen is de relatie tussen merken en huismerken eerder parasitair te noemen, en misbruikt Lidl als een ordinaire mee-eter de A-merken om meer klanten aan te trekken en de scherpe prijsstelling van z’n eigen producten in de verf te zetten. Per slot van rekening is het wel confronterend om te zien dat een nationaal merk driemaal zoveel kost als z’n generieke tegenhanger. Maar de merken laten zich gewillig gebruiken. Is het een win-win? Wat denkt u?
Geen verdwijntruc
U dacht dat Albert Heijn na de fusie met Delhaize stilaan van de Belgische markt zou verdwijnen, in een uitdoofscenario? Think again! Een aantal werven van de retailer vielen inderdaad stil nadat de Mededingingsautoriteit haar voorwaarden had opgelegd, en enkele lopende overnamegesprekken sprongen af. Maar nu vernemen we dat er her en der weer schot in de zaak komt. In Hasselt is het al erg concreet. Of het ook een vestiging met restaurant wordt, zoals in Nederland, weten we niet. Communiceren doet Albert Heijn België namelijk al even niet meer. Een woordvoerder die betaald krijgt om te zwijgen: het bestaat!
Trouwens, ook Quick gaat dan toch niet verdwijnen, na de overname door Burger King. Dit jaar krijgen we de eerste Whoppers voorgeschoteld, maar de franchisenemers mogen kiezen: ofwel behouden ze hun contract met Quick, ofwel worden ze Burger King, met de belofte van een grotere omzet, waar echter ook hogere bijdragen tegenover staan. Dat wordt rekenen tot ze hoofdpijn krijgen. Intussen is het de collega’s van McDonald’s niet ontgaan dat volgende week alweer de actie ‘Dagen zonder vlees’ van start gaat. De fastfoodketen lanceert een vleesvrij menu in ons land. Overigens, ook onze gepersonaliseerde RetailDetail Food krant verschijnt in een vleesvrije uitvoering.
’t Zit vanbinnen
We kunnen maar beter meer groenten eten, we hebben het al vaker gezegd. Ingevoerd vlees bevat gevaarlijke bacteriën en de mosselen zitten tjokvol plastic. Maar groenteboeren krijgen wel 10% van hun opbrengst niet verkocht wegens te krom, te klein of te pokdalig. Het is allemaal de schuld van Europa, dat strenge normen hanteert. Terwijl we toch allemaal weten dat ware schoonheid vanbinnen zit? Bovendien, wat maakt het uit in een lekkere soep?
Intussen, in Frankrijk, is een zekere Georges Plassat druk met het voorbereiden van zijn pensioen. Het zou geen nieuws zijn als hij niet de baas was van Carrefour. Achter de schermen is het getouwtrek om z’n opvolging volop bezig: de verschillende families achter de groep hebben elk andere favorieten en ook de vakbonden laten hun stem horen. De selectie is stof voor een ge-wél-dig televisieformat volgens ons, met harde confrontaties, spectaculaire opdrachten en een grote televoting als orgelpunt. Denk aan de media-aandacht die dat oplevert. Dat ze die kans zomaar laten liggen…
Pizzapret
Bij Colruyt werken slimme mensen. Héél slimme mensen. Die hebben nu een SmartWithFood app ontwikkeld die shoppers duidelijk maakt of een product bij hun voedingsprofiel past – denk aan allergieën bijvoorbeeld, glutenintolerantie of een veganistische levensstijl. Knap.
De bollebozen uit Halle hebben ook een slimme manier gevonden om de regels rond kindermarketing op creatieve wijze te omzeilen. Colruyt Academy organiseert onder het mom van verjaardagsfeestjes namelijk gesponsorde cursussen voor de kleinsten. Op het programma: snoeptaarten maken, koekenbak, creatief met chocolade en pizzapret. We verzinnen helemaal niets, dat is de regel bij RetailDetail in het algemeen en in deze rubriek in het bijzonder. Maar we gaan de cijfers aangaande kinderobesitas de komende jaren toch scherp in het oog houden!
Bovendien zijn we benieuwd wélke pizza’s daar bekokstoofd worden. Er zijn namelijk nog steeds onverlaten die menen dat ananas op pizza een topidee is. Tot grote ergernis van de IJslandse president, die dreigt met een verbod. Dat IJslanders een beetje rare kwieten zijn, dat wisten we al, en inzake kabeljauw zijn het ongetwijfeld experten, maar wat kennen ze nu helemaal van pizza? Laat staan van ananas? U mag het ons altijd laten weten. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.