Een complot tegen Filet Pur? Het is nochtans meer dan zomaar een theorie. Jaloezie wellicht, omdat RetailDetail de toekomst beter voorspelt dan alle andere retailwatchers samen? U ontdekt het in ons rauwe maar subtiel gekruide weekoverzicht!
Slappe kaars
We voorspelden het hier al jaren geleden en we zijn het al die tijd hardnekkig blijven herhalen, ook al waren we de enigen. Maar ons geloven? Nee hoor! Tot voor enkele weken bleven zelfverklaarde experts ons vertrouwelijk het tegendeel op het hart drukken. Ze hadden het van horen zeggen, maar wel uit goede bron. Iemand had z’n mondje voorbijgepraat. Er waren niet mis te verstane aanwijzingen. Het was bovendien de logica zelve, dat moesten we toch snappen. We zouden het wel zien. Tja. Het leek wel een complot.
Pas nu de betrokkenen het zelf officieel naar buiten hebben gebracht, ziet iedereen plots het licht. Uiteraard! Vanzelfsprekend! Natuurlijk! Dat Albert Heijn in België blijft, en dus helemaal niet uitdooft als een slappe kaars, is gewoon een geniale tactische zet van de fusiegroep, die hiermee zowel Colruyt als Jumbo het mes op de keel zet. Want met wel 350 nieuwe winkels in de pijplijn wordt het nog meer drummen in dit kleine landje, en het was al een verdringingsmarkt. Wat komt dat Gele Gevaar hier eigenlijk nog zoeken, alles wel beschouwd? En hoe lang gaat de discounter uit Halle nog marktleider blijven? Welja, het was bepaald geen verloren maandag voor onze bezoekcijfers. En voor ons ego, dat ook.
Een non-event
Nu goed, laten we toch maar even afwachten of Delhaize z’n beloftes kan hard maken. Het gebeurt wel vaker dat retailers plannen aankondigen waar achteraf bekeken niks van terechtkomt. En al zeker als het om expansieplannen gaat. Xavier Piesvaux krijgt de kans om te bewijzen dat hij inderdaad uit geheel ander hout gesneden is dan z’n voorgangers. Z’n quotes waren alvast raak: “Jumbo is een non-event” en “Fabrikanten moeten bij ons niet afkomen met hun prijsverhogingen.” Die zaten. Maar hij heeft nog geen gewonnen spel.
Meer zelfs: nu onze zoveelste voorspelling feilloos is uitgekomen, gooien we er nog eentje bovenop. We spelen quitte of dubbel, als het ware. Dat er de man de komende maanden nog moeilijke gesprekken te wachten staan, dàt voorspellen wij van RetailDetail namelijk vandaag. Of we wat preciezer kunnen zijn? Dat kunnen we. Het zit namelijk zo. De rode leeuw en de blauwe hamster zijn vanaf nu pas écht joviale collega’s, met een gezamenlijk expansieteam. Tot zover volgt u wel. En voor beide enseignes geldt dat zowat de helft van de omzet in ons land wordt gerealiseerd door zelfstandige franchisenemers. Welnu, die van Delhaize gaan aan de deur komen kloppen. En op tafel ook. Redelijk gauw zelfs.
Het hek en de dam
Waarom ze dat gaan doen? Omdat die pientere en hardwerkende winkeliers ook wel eens zo’n mooie blauwe winkel zouden willen uitbaten, namelijk. Omdat ze in hun marktgebied liever zélf het heft in handen nemen, dan het mes aan een buitenstaander aan te bieden. Hoe zou je zelf zijn? AH is in hun ogen een nieuwe en interessante, geheel complementaire keuze-optie, naast AD, Proxy en Fresh Atelier. Om de lokale consument nog beter te bedienen. Ook dat is de logica zelve. Toch? Vanuit hun standpunt bekeken, althans.
Het valt evenwel sterk te betwijfelen of ze dat ook vinden in de Osseghemstraat. Om maar te zwijgen van de Karel Oomsstraat. Of de Provincialeweg. Die doos van Pandora houden ze liever gesloten. Stel je zomaar eens voor dat winkeliers bij de collega’s onder de motorkap kunnen gaan kijken, cijfers en condities vergelijken en zo… Dan is het hek van de dam. Gaat niet gebeuren dus, als het van de hoofdkantoren afhangt. Die zelfstandigen mogen allang tevreden zijn dat ze hun eigen e-commerceoplossing op een dienblaadje aangeboden krijgen. En verder geen gezeik. Kortom, dat worden pittige discussies en interessante tijden. Zeg niet dat we het niet gezegd hebben. We volgen het voor u op.
Vaarwel koffie
Ook over de grote plas zitten ze bij Ahold Delhaize niet stil, trouwens. Ze domineerden gewoon het nieuws. In Boston sturen ze zelfrijdende minisupermarktjes de baan op. Die komen zowaar tot voor je deur. Net als de melkboer, vroeger, maar dan zonder melkboer. Dat heet vooruitgang. Bovendien hebben ze ginds 500 gemotiveerde nieuwe krachten aangeworven. Niks bijzonders, zou je denken? Toch wel: ze heten allemaal Marty, en ze hebben héle grote ogen. Dat is om beter te kunnen zien. Of de winkel op orde staat, bijvoorbeeld. Of er geen plassen op de vloer liggen, of andere vuiligheid. Zelf gaan die robots dat allemaal trouwens niet opkuisen, ze zijn niet gek. Nee, daar hebben ze personeel voor: mensen.
Er is al veel geschreven over de impact die robots gaan hebben wanneer ze onze collega’s – of onze bazen – worden op de werkvloer. Eén aspect echter bleef tot voor kort tamelijk onderbelicht: robots gaan koffie overbodig maken. Die androïde constructies zijn nu eenmaal niet te vinden voor wat geroddel bij de espressomachine. Ze hebben geen cafeïne nodig om alert te blijven. De koffieautomaat wordt een reliek uit het verleden. Zouden ze bij Starbucks al op de hoogte zijn? Waarom bezetten ze dan in ijltempo de Chinese markt, een land waar ze niet meteen vies zijn van enige robotisering? Het is ons een raadsel.
Wereldvreemde creaturen
Wanneer Aldi een persconferentie organiseert, staan we op de eerste rij. Niet omdat ze daar zoveel interessants te vertellen hebben, wel omdat het eten er altijd lekker is. Zoals u weet moet de gemiddelde journalist overleven op cornflakes van Everyday Selection en pizza’s van de dokter – op voorwaarde dat ze 1+1 gratis in promo staan, tenminste. Dus een kans om zalm en eendenborst te smullen, laten we niet liggen. Deze week echter leerden we hoe fout dat was. Dat duurzaamste distributiecentrum van het land is uiteraard een lovenswaardig en indrukwekkend project, maar de klimaatwinst werd meteen teniet gedaan door het eten dat ze serveerden.
Inderdaad, het meest schokkende nieuws van de afgelopen dagen kwam namelijk uit puur wetenschappelijke hoek. En het beviel ons allerminst. Het begon met een bekend liedje: we moeten aan onze gezondheid denken, en aan die van onze planeet. Jaja, dat wisten we toch al? Maar de consequenties zijn ingrijpend: één Filet Pur per maand is voortaan het absolute maximum, zo schrijft dat gewichtige rapport. Echt. Het is een voos complot. Er ontstaat gewoon een anti-Filet Pur-discours! En waarom? Met onze wekelijkse portie is toch niks mis?
Vooral als je bedenkt wat de dames en heren wetenschappers als alternatief naar voren schuiven: bonen en kikkererwten. Hebben die wereldvreemde creaturen dan geen benul van de enorme impact die zo’n eetpatroon gaat hebben op de methaangasuitstoot in de wereld? De sociale ongemakken die ermee gepaard zullen gaan? De geurhinder ook? Dat wordt een Flatus Pur. Een Filet Veest. Nee, dat kunnen we niet over onze kant laten gaan. Laat ze ons maar eens tegenhouden, met hun darmgasdieet. Een Filet Pur per week, voor minder doen we het niet. Wees gerust, wij staan pal. U niet, misschien? Nu, gelukkig komen er snel betere tijden aan. Ze heten zaterdag en zondag. Geniet ervan. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.