Waarin RetailDetail Food onder meer het ware verhaal brengt achter de vruchtbare ontmoeting tussen twee retailiconen. Verzonnen? Ach, hoogstens wat aangedikt. Hier is alweer ons ongezouten weekoverzicht!
Een hip en verfijnd exportproduct
Een lastig verkoopgesprek was het uiteindelijk niet geworden, mijmerde de CEO tevreden, terwijl hij in de viplounge op z’n terugvlucht wachtte. Een blikje opentrekken, meer was niet nodig geweest. Kwaliteit verkoopt nu eenmaal zichzelf. Vrijwel meteen had de breed glimlachende man tegenover hem lovende woorden gesproken over het hippe design en de verfijnde smaak van het product.
“Cala pils lekkel, Jef! Nog een klein pelcentje van de plijs en we doen zaken!” Jack Ma had z’n smartphone al bovengehaald, afgedrukt en in geen tijd de productspecificaties online gegooid. Nee, die Chinezen laten er geen gras over groeien, bedacht Jef Colruyt bewonderend, toen plots het geluid van een Tibetaanse gong – de ringtone van zijn iPhone – zijn vredige gedachtegang kwam verstoren. Het was Halle.
“We worden hier overstelpt door bestellingen, meneer Colruyt! De productie kan niet volgen!” De getergde bedrijfsleider slaakte een diepe zucht. “Bel eens naar Bocholt? Naar Alken? Of naar Haacht? Daar hebben ze ons recept toch nog?” Proactieve medewerkers, het blijft een dagelijkse zorg, sprak hij in zichzelf. “Moet ik nu echt alles zelf doen? Hoog tijd voor m’n meditatieoefeningen!”
Knuffel eens een probleemkind
Pour la petite histoire: u weet dat Jack Ma volgens de legende aan de bouw van zijn online imperium begon nadat hij moest vaststellen dat de zoekopdracht ‘beer’ in Google geen énkele Chinese hit opleverde? Dan weet u het nu! Geen dank!
Welja, die fameuze deal tussen Colruyt Group en Alibaba sprak deze week alvast meer tot de verbeelding dan de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize. Degelijke cijfers, daar niet van, maar niet in België. Wij schreven ‘probleemkind’ en dat vond een wakkere Delhaize-ondernemer nog niet zo dwaas: een probleemkind kun je mits enige zorg, geduld en véél liefde alsnog opvoeden tot een voorbeeldige volwassene. In Zaandam weten ze wat gedaan. Groepsknuffel!
Ten hoofdkantore Delhaize wijst men er een beetje verongelijkt op dat er momenteel verschillende filialen gesloten zijn wegens verbouwingen, wat weegt op de omzet en het marktaandeel, maar wat groeipotentieel inhoudt voor de toekomst. We brengen binnenkort een groot artikel over die verbouwingskoorts, beloofd! Een sterke maatregel is alvast het uitrollen van de ‘gekke groenten’ naar alle winkels. Zo kan er tenminste opnieuw gelachen worden tijdens het shoppen. En opperbaas Dick Boer kondigt aan dat Delhaize met nog straffere promoties zal uitpakken. Mag ik ervan uitgaan dat we voortaan bij elke fles wijn twéé flessen gratis zullen krijgen? 1+1 acties zijn zo 2016. Het opent perspectieven. Tenzij het alsnog misloopt met de wijnoogst, na die late vrieskou.
Brussel is dol op bio
De voorbereidingen voor de jaarlijkse nationale biocampagne (3 tot 11 juni) zijn al volop aan de gang en ook RetailDetail Food heeft een themanummer klaar. Maar dat was buiten Vlaams minister van natuur en landbouw Joke Schauvliege gerekend. Biolandbouwers? Slechts een moderne versie van het keuterboerke, poneert ze in Knack. Dat ‘modern’ was dan nog bedoeld als compliment, vermoeden we. Volgens de ontbossingsexperte moeten boeren managers worden. Dat doet een alarmbelletje rinkelen. U weet wat managementgoeroe Peter Drucker daarover zegt: “Most of what we call management consists of making it difficult for people to get their work done.” Als Schauvliege haar zin krijgt, komt onze voedselbevoorrading in gevaar, geloof me vrij.
Dat laten ze alvast in Etterbeek niet aan hun hart komen. De nieuwe overdekte biomarkt The Barn heeft er een hectische openingsweek achter de rug. In Brussel neemt de verkoop van bio elk jaar met 50% toe, zeggen de oprichters, en vooral jonge gezinnen zijn overtuigd. De collega’s van Färm, de coöperatieve biowinkels, openden ook deze week trouwens een nieuwe vestiging in Louvain-La-Neuve. Inderdaad, zolang Bio-Planet het vizier vooral op Vlaanderen gericht houdt, blijft er onder de taalgrens nog voldoende ruimte voor kleinschaliger initiatieven. Maar gaat dat blijven duren?
Elk nadeel heeft z’n voordeel
Naast bio is ook halal een stevige groeimarkt, al wil niet iedereen dat gezegd hebben. Dit weekend loopt in Antwerpen de Medina Expo, die complexloos mikt op koopkrachtige moslims. Ook autochtone FMCG-merken zullen daar hun opwachting maken. Logisch: als onze supermarktketens niet bereid zijn om echte stappen te zetten in de richting van deze interessante doelgroep, dan moeten de merken wel op zoek naar andere kanalen. Bij vleeswaren- en maaltijdproducent Ter Beke hebben ze het potentieel allang in kaart gebracht. Onder de merknaam Naqi (‘puur’ in het Arabisch) brengen ze een gamma halalmaaltijden op de markt. En niet alleen voor de export, afgaande op deze mooie website.
En als u dan toch in Antwerpen bent, waarom niet langsgaan bij de nieuwe pop-up winkel van Unilever? De fabrikant wil op deze manier haar Pure Leaf ijsthee in de kijker plaatsen, zowat de enige ijsthee die ook écht naar thee smaakt. Je kunt er bovendien theesmoothies en theemocktails gaan proeven. Voer voor hippe vogels dus.
Doe toch maar niet té hip. Avocado, een onmisbaar ingrediënt in elk Instagramwaardig gerechtje, is tegenwoordig zo populair dat het bijna onbetaalbaar wordt. Dat heb je wanneer je niet alleen hypergezond maar ook nog eens fotogeniek bent.
Grijze haren
Maar soms is het juist hip om onhip te zijn. Kijk maar naar Cristal, het wat antieke Limburgse bier dat tot nu toe buiten de provinciegrenzen nauwelijks te vinden was. Dankzij het feit dat marketeers en productmanagers gedurende jaren niet naar dat product omkeken, kon het zijn oorspronkelijke bittere hopsmaak bewaren. En bitter is weer helemaal in, dus investeert eigenaar Heineken in een nationale herlancering. Of hoe een nadeel weer een voordeel wordt. Overigens blijft de bierconsumptie wel dalen, tenzij het gaat om alcoholvrij bier.
Ja, om aan de top te blijven meedraaien, moet je de trends op de voet volgen. Dat weten ze ook bij de groep Carrefour. De retailer is zich bewust van de toenemende vergrijzing van de samenleving en wenst ook in de directiekamers een spiegel van de maatschappij te zijn. Daarom wordt de leeftijdslimiet voor haar PDG en bestuursvoorzitter opgetrokken naar 75 jaar. Dat zou volgens geruchten nog maar een begin zijn, aangezien de gemiddelde leeftijd van de nochtans kranige raad van bestuur er binnenkort met drie cijfers wordt geschreven. Enfin, zo hebben wij het toch begrepen. Toch zou het niet de bedoeling zijn dat Georges Plassat wat langer aanblijft: hij wil met pensioen en wordt stilaan ongeduldig omdat er nog steeds geen opvolger is aangeduid. Wie o wie zal het worden? Bij Unibet en Ladbrokes kunt u een gokje wagen naar het schijnt.
Koffievlekken op de folder
U hebt het vast ook gemerkt: RetailDetail was alomtegenwoordig deze week, nadat de publieksmedia ons artikel over de prijskloof tussen merken en huismerken oppikten. In de krant, op de radio en op de televisie mochten we ons kunstje nog eens overdoen. Niet dat de merkfabrikanten daar geweldig blij van werden, hebben we de indruk. Maar hey, we doen gewoon onze plicht. U kent ons.
Fake news is overal en wij van Filet Pur zijn waakzamer dan ooit. Verscheen er deze week immers geen studie die beweert dat Belgen in het algemeen en millennials in het bijzonder verslaafd zijn aan de papieren reclamefolder? Echt waar, afgaande op het rapport is die folder haast even onmisbaar als de kop koffie bij de ochtendkrant. Zo stond het er, ongeveer. Wij zijn steevast constructief en van goede wil, maar als je in rekening brengt dat één brievenbus op drie een sticker draagt die ongeadresseerde reclame afwijst, en dat de kranten al tien jaar hun oplages zien kelderen, dan klopt er ergens iets niet aan de redenering. Koffie, ja, dàt kan de consument echt niet missen. Maar de folder?
Onverantwoord ongezond
Onze wenkbrauwen schoten nog wat meer de hoogte in toen we een enquête van Kinder chocolade onder ogen kregen. Een onderzoek over quality time en kindergeluk, jawel, en dat enkel om een nieuwe promotieactie aan te kondigen waarbij consumenten tickets kunnen winnen voor allerlei verantwoorde gezinsactiviteiten. Daar moeten ze dan wel eerst kilo’s onverantwoord snoepgoed voor eten, maar goed. Dat een emeritus van de ULB zich gewillig als trekpaard voor de kar liet spannen om het geheel een quasiwetenschappelijk aura te geven, roept vragen op over de academische pensioenen. Uit geldnood zijn mensen tot veel bereid, we moeten daar begrip voor opbrengen.
Bovendien, dat heb je dan met die hele gezondheidshype: sinds we om de oren worden geslagen met rapporten die suiker als het nieuwe tabak wegzetten, willen we er niet meer van weten. Het gevolg? De suikerproductie groeit nu sneller dan de consumptie en binnen twee jaar zal de markt gewoon crashen. Net als u, want een tekort aan suiker is ook niet gezond. U weet wat gedaan dit weekend: hou u niet in met de koffiekoeken. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.