Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vindt u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.
Hommels en sluipwespen
We zijn amper bekomen van een korte nacht na een succesvol RetailDetail Congress, maar u merkt het: niet is ons teveel om u te verblijden met een stevige en hopelijk smakelijke portie ongezouten Filet Pur.
In onderling overleg besloten de foodretailers om deze week maar eens uit te roepen tot week van de duurzaamheid. De aanstoker van dit alles was Lidl. Om het nieuwe duurzaamheidsbeleid kracht bij te zetten, nodigde de smart discounter de pers uit in de serres van een hoogtechnologische tomatenteler, alwaar we snoeptomaatjes van de planten mochten plukken. Immers: “Werken moet leuk zijn,” benadrukte CEO Boudewijn van den Brand, en daar zijn we het bij RetailDetail uiteraard helemaal mee eens.
Even keken we vreemd op, toen een leverancier met enkele kartonnen dozen vol hommels voor de deur bleek te staan. Inderdaad, in zo’n serre worden de planten bevrucht door hommels en bestrijdt met de schadelijke witte vlieg met sluipwespen, zodat bestrijdingsmiddelen niet meer nodig zijn. Cool. En ze laten de tomatenplukkers met rust, bovendien.
Colruyt Group kon niet achterblijven en inviteerde ons bij een Limburgse appelteler, om er de bomen te bewonderen waaraan binnenkort gloednieuwe duurzame appelsoorten zullen groeien. De nieuwe rassen luisteren naar de namen Coryphée en Magic Star. Om eerlijk te zijn, we hebben al hippere merknamen ontmoet, ook in de appelsector, maar Colruyt staat dan ook niet bekend om zijn hippe merknamen, nietwaar? Overigens zaten ze daar duidelijk te popelen om het ons te vertellen, want die appels zullen pas vanaf de herfst van 2018 in de winkels liggen. Nog even geduld dus.
Hoop op beterschap
Duurzaamheid is ook de motivatie voor Delhaize en Colruyt om samen een distributieplatform te delen, waar kleinere koekjesfabrikanten hun waar kunnen afzetten, zodat de retailers met volle vrachtwagens naar hun eigen magazijnen kunnen rijden. Niet evident, zo’n samenwerking tussen concurrenten: alles gebeurt dan ook onder het waakzame oog van een legertje goed betaalde consultants, advocaten en deurwaarders om te garanderen dat men de Europese kartelregels niet overtreedt. Heeft men ook berekend of de CO2-uitstoot van hun dikke bedrijfswagens opweegt tegen de besparing aan vrachtwagenritten? Benieuwd!
Als e-commerce de toekomst is in voeding, dan is dat alvast niet te merken aan de resultaten van Wink, de online supermarkt van de groep Louis Delhaize. Onvoldoende naambekendheid, te weinig klanten, te weinig afhaalpunten… het concept blijft daardoor maar wat aanmodderen. Toch bevestigt CEO Cédric Antoine zijn onwrikbaar geloof in een betere toekomst. Misschien omdat het moeilijk nog slechter kan?
Even geleden bevestigde ook de groep Carrefour zijn hoop op beterschap voor de Franse hypermarkten, die het al een tijdje niet onder de markt hebben. Nu blijkt uit cijfers die retailexpert Olivier Dauvers wist te bemachtigen, dat het met die hypers in feite nog slechter gaat dan de officiële mededelingen laten uitschijnen. 73% van de grote winkels zag zijn omzet vorig jaar dalen. Nee, hypermarkten zijn niet de toekomst van foodretail.
Niemand is veilig
Terwijl het strenge bezuinigingsbeleid in Europa de laatste tijd onder vuur ligt, maakt austeriteit juist meer dan ooit school in de FMCG-sector. Na een alweer moeilijk kwartaal gaat nu ook Coca-Cola flink aan het besparen. De schrik zit er goed in, blijkbaar. Ah ja, als ze nu zelf niet in de kosten snijden, dan zal er binnenkort wel één of ander monsterbod worden gelekt in de financiële pers. Het mes op de keel, heet dat. Sinds dat vijandig bod op Unilever voelt niemand zich nog veilig.
Ook niet bij PepsiCo, dat immers al langer door financiële activisten wordt aangespoord om zichzelf op te splitsen in een dranken- en een snacksbedrijf en beide divisies dan te verkopen aan de hoogste bieder. Kraft Heinz is geïnteresseerd, volgens sommigen. Ze zullen dan wel flink in de buidel moeten tasten, want bij PepsiCo konden ze sterke kwartaalcijfers voorleggen dankzij de introductie van gezondere drankjes en snacks.
Niet dat je per sé gezonde producten op de markt moet zetten om te scoren. Vraag dat maar aan de pizzabakkers van Dr. Oetker die alweer mooie groeicijfers mochten publiceren. Mede dankzij ons, Belgen, want wij zijn dol op pizza en we eten er jaarlijks wel zes kilo per jaar van, lezen we in de krant. Dat is meer dan de Italianen zelf. De markt van diepvriespizza’s is in ons land op twintig jaar tijd verdrievoudigd. En de nochtans zwaar op de maag liggende variant met vier kazen schijnt de verkoopstopper te zijn. Burps!
Diepgravende journalistiek
Veel heisa was er deze week over de goed werkende onkruidverdelger Roundup. Aan de efficiëntie van dat product twijfelt niemand, maar daarmee is alles gezegd. Of niet. Volgens sommige onderzoeken is het kankerverwekkend, volgens andere professoren is er niks aan het handje. En volgens politici mag je het voorlopig nog wel kopen maar niet meer gebruiken.
Toen we dat lazen, hadden we toch even een kop koffie nodig, om ons in te verslikken. Gelukkig is koffie gezond, blijkt nog maar eens uit een recent onderzoek. Maar zou dat echt waar zijn? Er moet dringend eens iemand een onderzoek doen naar onderzoeken over gezonde voeding die elkaar tegenspreken. Want wat lazen we deze week nog zoal? Dat we beter wat hutsepot zouden eten in plaats van geïmporteerde superfoods zoals avocado en chiazaad. En dat je van light frisdranken dement wordt. Qué? Misschien moeten we daar de verklaring zoeken voor die onzinnige onderzoeksresultaten.
Bij Albert Heijn denken ze aan onze gezondheid bij te dragen door de klanten nogmaals te verleiden met de beroemde mini-moestuintjes. Echter. Die plantjes blijken in werkelijkheid zelden groot genoeg te worden om er ook opbrengst van te hebben. Daarom gaat de gevreesde redactie van Newsmonkey nu zelf uittesten of het wel mogelijk is om de moestuintjes langer dan twee weken te laten overleven. Dat worden ongetwijfeld de spannendste bijdragen sinds lang op de website, die toch bekendstaat om zijn diepgravende onderzoeksjournalistiek.
Mysterie in Boortmeerbeek
Over Albert Heijn gesproken: er was weer heel wat te doen omtrent de winkels die de keten verkocht op vraag van de mededingingsautoriteit. De Leuvense vestiging sloot deze week de deuren, vroeger dan gepland. Binnenkort heropent ze onder de vlag van Lidl. Niet ver daarvandaan, in Boortmeerbeek, is een heuse whodunnit gaande: niemand schijnt te weten wie de winkel heeft overgenomen. Of het te willen zeggen.
“Een zelfstandige ondernemer”, zo luidde de officiële mededeling. “Een Franse keten”, ging het gerucht. “De Market van Herent”, beweerden sommigen. We kunnen u nochtans verzekeren dat die laatste het alvast niet gedaan heeft. Wie dan wel? “Een topondernemer die al verschillende Markets uitbaat”, lekt ons een interne bron. Bij de vlakbij gelegen Markets van Herent en Kampenhout, allebei franchisés, zijn ze niet blij. Op het hoofdkantoor van Carrefour blijft men voorlopig staalhard ontkennen, maar geloof ons vrij: dat gaat niet lang meer duren. En dan leest u het hier, uiteraard.
Oh, en deze week stelden we ook officieel onze nieuwe accountmanager voor. Hij zit al enkele weken naast mij, maar treedt nu uit de schaduw. Komt zijn scherpe blik u bekend voor? Dat zou best wel eens kunnen, ja. Kjëll Bries liep een week geleden een sterke 3u28’ in de Antwerpse marathon en gaat ook bij RetailDetail voor de lange afstand. En u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.