Een week waarin foodretailers zich van hun àller-àllerbeste kant lieten zien. Stuk voor stuk. Echt waar. Enfin, op enkele uitzonderingen na. Kom alles te weten in het vrolijke overzicht van RetailDetail Food!
Duurzame keuzes
Het begon met een hartverscheurende oproep van de consument richting supermarkt: “Help ons, gids ons, voed ons op, want na al die voedselschandalen weten we het ook niet meer.” De modale burger mag dan wel kicken op de laagste prijs, de gedachte dat als gevolg daarvan dieren moeten lijden of landbouwers bankroet gaan, blijkt schier ondraaglijk. De campagne ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ gaat dat nu allemaal oplossen, waarvoor hulde!
Maar wacht eens, was er een probleem, dan? Immers, al snel volgde het hartverwarmende antwoord van de supermarkten in koor: “Oh maar dat doen we al, hoor, mensen helpen met hun duurzame keuzes.” Inderdaad, we zijn het even voor u gaan checken: twee worsten kopen, twee gratis (Delhaize), vleesbrood 1+1 gratis (Carrefour Market), 2kg gevogelte + 2kg gratis (Intermarché), kipfilet aan 4,95 de kilo (Lidl), kippendij aan 3,45 euro de kilo (Colruyt), twee stuks foie gras voor 2,99 (Aldi), lamsbout aan 6,99 de kilo (Match)… Jawel, onze retailers laten komend weekend alweer geen gelegenheid onbenut om shoppers aan te zetten tot een verantwoorde vleesconsumptie. Aldus illustreren ze opnieuw op onnavolgbare wijze het verschil tussen mooie theorie en harde commerciële praktijk. “In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, maar in de praktijk zijn ze dat niet”, wist mijn goede vriend Albert Einstein al. En hij sprak vanuit de praktijk.
Nobelprijs lonkt
Oké, we geven het toe: kort door de bocht scheuren, het is een hobby bij Filet Pur. Want het mag gezegd dat onze supermarktketens zich afgelopen week inspanden om zich enkel van hun àller-àllermooiste zijde te leren kennen. Een heus défilé van goede intenties mochten we beleven, er kwam zowaar geen einde aan. Delhaize bijvoorbeeld mocht een Food Waste Award in ontvangst nemen voor het redden van 2.635 ton onverkocht voedsel, dat niet op de afvalberg terecht kwam maar wel bij tal van sociaalvoelende lokale verenigingen. Gratis uiteraard, geheel in lijn met de huidige commerciële politiek van de retailer.
Over sociaalvoelend gesproken: ook die Apporto app van Colruyt Group bracht ons haast de tranen in de ogen. Mensen weer met elkaar in contact brengen in deze kille samenleving, dat is de enige ware bedoeling van de retailer. Een wereld waarin warme vrijwilligers dag en nacht klaar staan om geheel belangeloos voor elkaar boodschappen te doen, zo luidt de ultieme ambitie. De Nobelprijs voor de vrede lonkt, Frans! Lidl van zijn kant verbindt er zich toe om geen plastic zakjes meer te verkopen, enkel nog duurzame draagtassen. Onderdeel van een strategie die tegen 2025 moet leiden tot een vermindering van het plasticverbruik met minstens 20%. Ook mooi.
Fluimen en darmkrampen
Kon Carrefour achterblijven? Allerminst. De verbeterde smartphoneapp wordt een echte gezondheidscoach die shoppers in een oogopslag toont of een product compatibel is met zijn of haar allergieën. Waarmee de retailer dus een belangrijke bijdrage levert in de strijd tegen jeuk, rode vlekken, fluimen, tranende ogen, gezwollen klieren, piepende longen en darmkrampen. Kortom, de levenskwaliteit in ons land gaat er opnieuw met rasse schreden op vooruit.
Ook McDonalds levert z’n bijdrage aan het bruto nationaal geluk, middels de creatie van 40 nieuwe restaurants, goed voor 2.000 banen in de komende vijf jaar. Het bruto nationaal lichaamsgewicht zal er wel bij varen. En Metro plant een vestiging te openen in Charleroi, wat een vijftigtal jobs zou opleveren en extra inkomsten voor de stadskas.
Picnic, de Nederlandse online supermarkt, gaat boodschappen leveren in enkele Duitse steden, en dus (nog) niet bij ons. We hadden dat concept nochtans graag eens uitgetest. De test bij de oosterburen verliep heimelijk onder de schuilnaam Sprinter. Bovendien krijgen de Nederlanders een zetje van Edeka, dat met Bringmeister nochtans zelf een leverdienst heeft. Bloeit daar iets moois? Goed nieuws viel er eveneens te rapen bij HelloFresh: de maaltijddozenschuiver zou als alles volgens plan verloopt tegen eind dit jaar eindelijk winstgevend zijn. Niet dat de samenleving daar ook maar één sikkepit beter van wordt. Het bericht maakt enkel de investeerders blij die het geld dat ze toch al konden missen voor de afwisseling eens in een piramidespel dachten te lozen. De jackpot is voor alle duidelijkheid nog veraf.
Duizelingwekkend hoog
Hadden wij het vorige week over paaseieren? Blijkt dat onze retailers dé paaseitrend van het moment grandioos gemist hebben. In tegenstelling tot het hippe Britse Waitrose, dat op het lumineuze idee kwam om eieren in de vorm van een gehalveerde avocado op de markt te brengen, teneinde naïeve millennials – die immers leven op een dieet van dat groene spul – op slinkse wijze te misleiden. En het lukte nog ook: de voorraad was meteen uitverkocht, ondanks een stuksprijs van wel 8 pond (zo’n 9 euro). Mundus vult decipi, zoals het oude Romeinse spreekwoord zegt: de wereld wil bedrogen worden. En u?
Eindigen doen we met een dienstmededeling: RetailDetail heeft een nieuwe CEO, die deze week bij wijze van coming out een eerste, exclusief interview toestond aan ondergetekende. We hadden ons voorbereid op een gemoedelijk gesprek dat de kwaliteiten van het bedrijf en z’n onvolprezen team nog eens flink in de verf zou zetten. Viel me dat even tegen. “Alles kan beter”, beweerde de man streng. “We gaan RetailDetail naar een hoger niveau tillen.” Toen begon het ons toch een beetje te duizelen. Hoezo? Nog hoger dan de toppen die we nu al scheren? Zou dat überhaupt mogelijk zijn? Daar moeten we toch eventjes van bekomen. Goed dat het weekend wenkt. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.