Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.
IJzeren arm
Retail is oorlog en aan het eind wint er helemaal niemand, zelfs niet de consument. Dat zou de conclusie kunnen zijn nu we vernemen dat de kletterende ruzie tussen inkoopgroepering Agecore (Colruyt & co) en Nestlé lichtelijk uit de hand begint te lopen. Steeds meer producten verdwijnen uit de rekken. De betrokken retailers hopen op deze manier lagere prijzen af te dwingen. Intussen laten ze pakken omzet links liggen en sturen ze mogelijk klanten naar de concurrentie. Er zal wel een businessmodel achter zitten, maar welk? Zou een cursus conflictmanagement voor dummies soelaas kunnen bieden?
Dit is trouwens niet het enige oorlogje tussen een retailer en een grote merkfabrikant momenteel. Een beetje onder de radar woedt in Frankrijk een stevig meningsverschil tussen hypermarktketen E.Leclerc en Coca-Cola. Alleen is het deze keer niet de retailer die referenties uit de rekken haalt, wel de fabrikant die ‘toevallig met leveringsproblemen kampt’, als u begrijpt wat wij bedoelen. De aanleiding? Prijsvechter Leclerc besloot eenzijdig om de verkoopprijs van een anderhalve literfles Coca-Cola te verlagen van een gangbare 1,32 euro naar een messcherpe 1,15 euro. En daar is de fabrikant niet blij mee. Gevolg: een partijtje armworstelen. ‘Le bras de fer’, in mooi Frans. Naar Boudewijn met den IJzeren Arm, ongetwijfeld, die volgens de legende eigenhandig een beer versloeg en daarna monnik werd. Ja, met Filet Pur leer je altijd wat bij. Overigens, louter ter informatie: bij Colruyt kost zo’n fles 2,06 euro. Just saying. Maar goed, dat is uiteraard uitsluitend de schuld van onze onbekwame regering.
Tinderliefde
Dat het intussen blijft rommelen bij de vele grensoverschrijdende allianties tussen retailers, zou een teken aan de wand kunnen zijn. Die zopas gestarte vrijage tussen Casino en Auchan bijvoorbeeld, is dat nu Tinderliefde op het zoveelste gezicht of gewoon armoe troef? Blind Getrouwd of eerder Temptation Island? Nee, wij weten het ook niet meer. Maar we kennen wel de grootste gemene deler die dit alles aan de gang houdt: hij heet Amazon en z’n hete adem blaast in de nek van alle retailers in heel Europa. Paniekvoetbal is het, kortom.
De oplossing is nochtans geniaal in z’n eenvoud. Tenminste, als we de SP.A mogen geloven: we leggen supermarkten gewoon minimumprijzen op, we verbieden voortaan stuntpromoties, en we gaan voluit voor protectionisme. Van appels uit Nieuw-Zeeland zijn we immers niet gediend. Voilà. Naar het lichtende Franse voorbeeld, inderdaad. Hé, maar wacht eens. Komt een socialistische partij in principe niet op voor de koopkracht van de kleine man? Pleit ze niet doorgaans voor lage prijzen? En gaan die met deze maatregelen niet gegarandeerd stijgen dan? Hm, misschien zit de wereld toch nét iets ingewikkelder in elkaar dan dat. Inderdaad, zoals mijn goede vriend Mark Twain al stelde: “It ain’t what you don’t know that gets you into trouble. It’s what you know for sure that just ain’t so.” Denk daar gerust even over na.
Alternatieve tante
Goed, er was wat gemopper omdat er nu welhaast géén Belgen meer te ontwaren vallen aan de top van de fusiegroep, maar verder niks dan lof: “Een echte people manager, praat met iedereen, zelfs met de poetsvrouw”, zo omschrijven waarnemers in de media Frans Muller, de nieuwe oppergaai van Ahold Delhaize. Een man die van aanpakken weet ook, want Dick Boer is de deur nog niet uit of zijn vastberaden opvolger heeft z’n orders al gegeven. Wendbaarheid en slagkracht zijn voortaan de ordewoorden, dus als Frank Deboosere een zonnig weekend voorspelt, dan werken de slagers bij Delhaize zich dag en nacht uit de naad om de klanten te verblijden met wel 100.000 kilo barbecuevlees, waaronder 500.000 worsten. We zullen maar niet navragen uit welk slachthuis die komen.
Ook 50.000 bag-in-box wijnen staan paraat, meldt de retailer. Want dat is wat mensen doen als de zon schijnt: bergen vlees schransen en liters wijn zuipen. Oh ja, voor die zielige alternatieve tante Sien ligt er ook een éénpersoons veggie BBQ-pakket klaar. Dat wel. Dat ze toch maar oppassen, want snode actiegroepen hebben gepland om tonnen plastic afval te dumpen in een Brusselse Delhaize, dit weekend. Het zal de uwe maar zijn.
Lastige klant
In het nochtans nagelnieuwe Lidl-filiaal in Oostkamp konden shoppers vandaag niet terecht. Tenzij bij een klantvriendelijk stakerspiket, dan. “De werkdruk is te hoog!” klagen de vakbonden. Meer zelfs: “Medewerkers dienen soms hun werkzaamheden te onderbreken om bij te springen aan de kassa, of om veeleisende klanten van dienst te zijn.” Echt waar, dat vertelden ze op de radio en ze meenden het nog ook. Welja, zonder dat lastige verschijnsel klant dat toch maar in de weg loopt, zou het werk in een winkel inderdaad een pak aangenamer verlopen. Waarmee de actie dus alvast een eerste punt scoort. Proficiat, vakbonden!
Tot slot was er ook goed nieuws deze week: de Belgische wijnproductie stijgt. Het zal nodig zijn, want de Chinese vraag naar wijn stijgt nog veel sneller. Binnenkort is hier geen goeie Bordeaux of Bourgogne meer te vinden: die voorraad wordt naar het Oosten versast. Net als al onze koffie en chocolade. Allemaal via Alibaba, uiteraard. Voor het uitgeleefde continent Europa blijven dan slechts schamele oudbakken broodkorsten over. Maar hey, zo ver is het toch nog lang niet? Hier met die frisse rosé! En tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.