Waarom Pelt het New York is van de Kempen, waarom Delhaize de hoofdstad ontvlucht en waarom de klimaatverandering de schuld is van de grote multinationals? Dat en veel meer onthult de complimentendageditie van RetailDetail Food!
Winterbarbecue
Want inderdaad, er vielen afgelopen week énkel blijde tijdingen te melden. Niks dan mooie en constructieve berichten op retaildetail.be. Amper faillissementen zelfs, deze keer. Het zal dat zonnetje geweest zijn. Iedereen #goebezig. Als het complimentendag is, dan doet Filet Pur vol overtuiging mee. Laten we bijvoorbeeld eerst en vooral hulde brengen aan het enorme improvisatievermogen van onze supermarkten: rond deze tijd van het jaar horen ze strooizout te verkopen, raclette en zuurkool ook. Op barbecueschotels waren ze niet echt voorbereid, maar kijk: ze lagen er dus wél. Redelijk goed voor de kwartaalcijfers, denken we. Met dank aan de dolgedraaide weergoden.
Ach, die hele klimaatverandering is gewoon goed voor de business, laten we daar niet flauw over doen. Op de FMCG-sector moeten we dan ook niet rekenen om het klimaat te redden: zowat 60% van de merken bij de grootste multinationals heeft de afgelopen tien jaar geen énkele klimaatvriendelijke innovatie doorgevoerd. Geen énkele, u leest dat goed. Maar wel allemaal een chic duurzaamheidsrapport publiceren, dat dan weer wel. Gelukkig hebben we nog Unilever en Danone: zij behoren op dat vlak tot de besten van de klas. Applaus.
Doortrapt plan
“Het gaat beter met Carrefour, veel beter”, aldus een van tevredenheid spinnende topman Alexandre Bompard. Niks dan goed nieuws, we zeiden het toch? De retailer ligt zelfs voor op schema. Duim omhoog! Maar dat is geen reden om de teugels te vieren, uiteraard: het assortiment wordt verder ingekrompen, de winkels moeten kleiner, de kosten verder naar beneden. In la bella Italië zullen ze het geweten hebben. Hadden ze ginds misschien gedacht dat ze aan een herstructurering konden ontsnappen? Niet, dus. Het mes gaat erin. Mamma mia! Zoals elke tuinman weet: om te groeien moet je snoeien.
Carrefour verkocht het afgelopen jaar wel 30% meer voeding online. Ondanks alle onheilsberichten over het rampzalige zakenmodel van e-commerce in food, blijven die retailers dus koppig hun laatste centen in een bodemloze put gooien. In de hoop dat ze binnenkort hun winkels niet meer hoeven te verkleinen, maar gewoon kunnen afschaffen? Ook bij Marks & Spencer heeft de waanzin toegeslagen: hoewel dat bedrijf tot over de oren in de schulden zit, legt het een slordige 2 miljard euro op tafel voor een joint venture met websuper Ocado. Op die manier snoepen ze meer dan 700.000 klanten af van concurrent Waitrose, zonder dat die klanten zich van enig kwaad bewust zijn bovendien. Een doortrapt plan, zowaar. Petje af!
Hipsterterritorium
De autorit er naartoe verloopt niet altijd even vlot en er is altijd tekort aan parkeerplaats, maar toch kom ik er best wel graag, op dat oude hoofdkwartier van Delhaize in hellhole Molenbeek. De fotogenieke site ademt de rijke historiek van de onderneming, je ziet er nog de sporen waarlangs de treinwagons lang geleden af- en aanreden met koloniale waren, je kan er als je geluk hebt de distilleerderij en de wijnbottelarij bezoeken. Maar dat zal in een zeer nabije toekomst voltooid verleden tijd blijken: net nu de Brusselse Kanaalzone officieel tot hipsterterritorium is uitgeroepen, keert de leeuw het kloppende stadshart de rug toe om te gaan hokken op een karakterloos bedrijfsterrein ergens in het niemandsland ten westen van de hoofdstad. Mee met het leven, maar niet meer met het bruisende stadsleven, dus. Toch gefeliciteerd met de verhuis, Delhaize.
Tja, emoties betalen nu eenmaal de rekening niet. Met de marges gaat het anders opperbest bij de retailer. Ondanks een scherper prijsniveau en diepere promoties wordt er toch meer geld verdiend. De kaap van de 3% komt in zicht en voor topman Muller moet het snel méér worden. Een pluim voor Frans! Gek toch, dat die koele, zakelijke Nederlanders in een mum van tijd rechttrekken wat de Belgen gedurende jaren lieten scheefgroeien, niet? Zelfs de logistiek loopt plots weer op rolletjes. Niks dan heuglijke berichten, zie je wel? In de VS doet Ahold Delhaize intussen een Albert Heijntje: de winkels die ze er moesten afstoten om te mogen fuseren, kopen ze gewoon weer terug. Ook die Amerikaanse concurrentiewaakhond is dus een keffertje.
Geen gestuntel
Nog voor Jumbo daadwerkelijk op de Belgische markt verschijnt, heeft de keten al een eerste slachtoffer gemaakt. De Carrefour Market in kersverse fusiegemeente Pelt houdt het van pure anticipatieve schrik voortijdig voor bekeken. Een concentratie van wel negen supermarkten is teveel voor een bescheiden Limburgs dorp, zo luidt de uitleg. Vooral omdat er op dit eigenste moment nog een nieuw winkelpand wordt bijgebouwd ook. En dàt gebouw is wel degelijk bestemd voor de allereerste Belgische vestiging van het Gele Gevaar. Ja, die Van Eerd kiest bepaald niet voor de weg van de minste weerstand, kan je denken. Geen angsthaas, die man. Gaat meteen pal naast Albert Heijn zitten ook. De collega’s een beetje jennen, altijd leuk. Schouderklopje voor Frits! Cooler dan een Vegan Magnum, die kerel! En het nochtans niet àl te mondaine Pelt kunnen we hierbij officieel uitroepen tot het New York van de Kempen: if you can make it there, you can make it anywhere…
Welja, er gaat nu al sinds pakweg anderhalf jaar geen week voorbij of de Nederlandse keten haalt de nationale media. Honderdduizenden euro’s aan gratis publiciteit, zonder één centje pijn. Faut le faire. We moeten de communicatieafdeling van Jumbo dan ook nadrukkelijk feliciteren met hun listige aanpak. Minder goed ingewijde waarnemers zouden verkeerdelijk kunnen besluiten dat het simpelweg gaat om prachtige staaltjes ‘warm en koud blazen tegelijk’. Op elke sensationele aankondiging in de media volgt immers steevast een correctie vanuit het hoofdkantoor. Toen het nieuws over de komst naar België uitlekte, klonk het van “dat is nu niet aan de orde, we tasten slechts de markt af.” Even later bleken ze al een dertigtal panden op het oog te hebben. Toen geruchten over een ‘big bang’ de kop opstaken, zeiden ze dat ze dit jaar slechts drie winkels zouden openen. Zo krijgen ze dus telkens twéé artikels voor de prijs van één. Het lijkt op gestuntel, maar het is niets minder dan communicatief vakwerk. Bijzonder goed bezig!
Opperste verwarring
Deze week was het opnieuw prijs. Amper verscheen de vette kop dat de keten meer dan honderd Belgische winkels ambieert, of prompt reageerde een woordvoerder al van “oh maar, dat hebben we zo niet bedoeld, we gaan stapje voor stapje en we zullen nog wel zien.” Als klap op de vuurpijl liet Belgisch topman Peter Isaac dan nog verstaan dat er dit jaar wellicht maar ééntje opent. Eéntje! Dat was opnieuw een goed voorbereide, geniale zet. Wij laten ons niks wijsmaken. Geloof ons: hier zit een gewiekste strategie achter. En die is: opperste verwarring zaaien. Missie geslaagd. De concurrentie verliest er nu al het hoofd bij. Proficiat, Jumbo!
Ze zijn daar in Veghel dus ongeveer even uitgekookt als bij Nutella: u heeft toch geen minuut geloofd dat die fabriek écht met kwaliteitsproblemen te kampen had? Ze hebben daar gewoon een beetje geheimzinnig gedaan tijdens de jaarlijkse grote schoonmaak, en zie: een hele week media-aandacht in heel Europa. Een onbetaalbaar slimme reclamestunt, meer niet. De complimenten! En als u me nu wil excuseren? Ik moet dringend naar de studio. RetailDetail lanceert namelijk een wekelijks videojournaal dat de hoogtepunten van het retailnieuws gevat voor u op een rijtje zet. Als dàt geen goed nieuws is! Kijken kan hier, straks. Echt waar, we worden televisiemakers. Och, we hadden toch niks anders te doen. Vanaf vanavond kan u zich er van vergewissen dat ons eigenste nieuwsanker Jorg Snoeck bepaald geen Dany Verstraeten van den Aldi is. Tja, een Elke Pattyn hadden we niet in de aanbieding. Komt misschien nog. U kijkt toch ook? Had ik trouwens al gezegd dat jullie het allerbeste lezerspubliek zijn ooit? Bij deze dan! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.