Een nieuwe week, een nieuwe rel. Meer dan één, zelfs. Toch signaleren we hier en daar ook een vredesverdrag. En enkele twijfelachtige beweringen, zelfs. Wie checkt alweer de alternatieve feiten? Filet Pur staat paraat!
Tenenkrullend
Geen mens die weet wat Carrefour gaat uitspoken in de computergame The Sandbox, het kleine, onbekende broertje van Fortnite. Maar ze hebben er dus wel een lapje virtuele grond gekocht. Het metaversum is hot-hot-hot. Tja, de retailer smijt wel vaker met geld tegenwoordig. Cringe, de hippe, Engelstalige term voor plaatsvervangende schaamte of tenenkrullende gêne, is exact wat een mens ervaart bij een virtueel bezoekje aan het live shopping platform Brut Shop. Het lijkt verdacht veel op een televisieshoppingkanaal uit de jaren negentig, maar volgens Carrefour is dat slechts schijn: het is dé toekomst van social commerce. Dus gaan ze een joint venture aan om samen marktleider te worden. Waar is Jo met de Banjo als je hem nodig hebt?
Over krokodillen gesproken: het speculeren over de overlevingskansen van Makro in België houdt niet bepaald op, nu partner MediaMarkt heeft beslist om ook de winkel in Deurne te verlaten vooraleer een eventueel faillissement daar de voorraden blokkeert. Het zekere voor het onzekere, dan maar. Er blijft nu nog één shop-in-shop van de elektroretailer open bij Makro: in Machelen, meer bepaald. Ook die is verlieslatend. Waarom MediaMarkt de exit er dan nog even uitstelt? Om de spanning erin te houden? We hebben er het raden naar.
Dan toch
Niet uit de actualiteit te branden alweer: Colruyt Group, met een nieuwe meesterzet vanochtend. De retailer, die door de verzamelde concurrentie uitgelachen werd om z’n hopeloze achterstand in het aan huis bezorgen van de onlineboodschappen, lijkt nu toch écht werk te willen maken van e-commerce in voeding. Die participatie in Smartmat geeft de groep meteen een sterke positie in de nichemarkt van de maaltijdboxen. Nummer twee na HelloFresh, immers. Wat die gloednieuwe onlinesupermarkt Rayon op termijn kan betekenen, is nog afwachten. Met z’n duurzame assortiment blijft dat voorlopig een speler in de marge, maar expertise op het vlak van thuislevering kunnen ze in Halle wel gebruiken.
En dat zal nodig zijn. Want over de zogenaamde ‘hete adem’ van Amazon wordt ook wel eens lacherig gedaan in de foodretail, maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat de gigant het kruideniersvak stilaan in de vingers krijgt. De Amerikaanse supermarkten doen het steeds beter en de formules Whole Foods en Amazon Fresh blijken geweldig complementair te zijn. Ook de verovering van Londen verloopt voorspoedig.
Geen grenzen
Ook die nieuwe campagne van Colruyt gezien, trouwens? Ik viel haast van m’n stoel. “De goedkoopste winkelkar kent geen grenzen.” Zo staat het er letterlijk. De boodschappen gaan doen in Roncq of Hulst: het brengt niks meer op, beweert de discounter. Bespaar op de benzine en winkel gewoon vlakbij huis, bij de enige echte Laagste Prijzen. De verkoopprijzen liggen in België immers niet langer hoger dan bij de buren. Dat is nu officieel. Hoera!
De boodschap wordt op sociale media hier en daar op hoongelach onthaald, ondanks massale steun van de verenigde Colruytgroupies. Het is een opvallende wending, dat is het minste wat je kan zeggen. Colruyt maakt de claim hard op basis van z’n eigen barometer. Wij van WC-Eend, weet u wel. Want de gemiddelde winkelkar die Colruyt bij elke prijsvergelijking in stelling brengt, is de gemiddelde kar van de Colruytklant. Wat dus niet de gemiddelde kar is van de Albert Heijn-, Jumbo– of Auchanklant, om maar wat te zeggen. Vergelijken is complex, en dus verraderlijk, vinden de concurrenten. Al lijken de Nederlanders niet écht onder de indruk. Die Belgen zijn niet gek, die blijven gewoon komen, hoor.
Recalcitrant gedrag
Een nieuwe week, een nieuwe rel: bij Jumbo is momenteel de Fuze Tea niet voorradig, wegens – wat had u gedacht – onenigheid over prijsverhogingen. Het begint een beetje afgezaagd te worden. Zijn sinds deze week nochtans weer dikke vrienden: Colruyt en z’n leveranciers Nestlé en Ferrero. De meningsverschillen over prijsverhogingen zijn zo goed als bijgelegd, meldt de retailer. Dus rijden er weer vrachtwagens vol KitKat repen en Dolce Gusto capsules richting Halle. Twintigtonners vol Nutella choco ook, maar toch iets minder: die 400 grams potjes komen nooit meer terug, heeft Jef beslist. Om Ferrero te straffen wegens recalcitrant gedrag? Nee hoor, gewoon, een herziening van het assortiment, zogezegd. De marktleider moet het voortaan doen met één sku in het schap. De vrijgekomen ruimte gaat naar de kleinere maar bravere concullega’s. Het zal ze leren.
Een bezoek aan een Colruyt Laagste Prijzen winkel begint intussen wel een beetje op ramptoerisme te lijken, met al die lege schappen. Enkel en alleen te wijten aan productieproblemen wegens omikron? Kom kom. Er liggen wel meer accountmanagers in de clinch met hun inkopers op de site Wilgenveld. Alleen willen ze dat liever niet in de pers, en al zeker niet op retaildetail.be. Laat onrust stoken maar aan De Tijd over. Dus nemen sommigen de telefoon gewoon niet op. You know who you are. Geen nood, het wordt voor ons stilaan makkelijker om enkel de merken op te lijsten die toevallig níét in een prijsdispuut verwikkeld zijn.
Komt goed
Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat er een perceptiestrijd aan de gang is: retailers werpen zich maar al te graag op als de onversaagde verdedigers van uw en mijn koopkracht. Fabrikanten hebben de grootste moeite om de gevraagde tariefverhogingen te verantwoorden, niet alleen naar de inkopers maar ook naar de publieke opinie. Een lastig parket. Dat die energierekening explodeert, is immers al erg genoeg. Mensen die nog willen rondkomen, zullen moeten overschakelen op dierenvoeding: die is gek genoeg wél goedkoper geworden. Perfect eetbaar, hoor.
Vandaar dat er toch enkele spelers zijn die er niet voor terugschrikken om vol de confrontatie aan te gaan. Veel schade op de langere termijn hoeft dat niet met zich mee te brengen, immers. Herinnert u zich die kletterende ruzie nog tussen Unilever en Delhaize, back in 2009? Wat een boycot was me dát, zeg. Those were the days! Haalde alle krantenkoppen, werd flink uitgesmeerd in alle media, tot op de advertentiepagina’s toe. Bon, er moesten toen een paar mensen opduvelen, maar wie is er sindsdien dus wél preferred partner van Delhaize? Exact. Best Friends Forever. Kortom: laat jullie maar eens goed gaan. Gooi het eruit. Kan deugd doen. En het komt uiteindelijk toch weer goed. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.