Met uitsterven bedreigd: de aprilvis, slachtoffer van oorlog en inflatie. Filet Pur ontdekte anderzijds wél de Comical Ali van de retail. En voorspelt de toekomst van het winkelen zonder winkel. Must read!
Povere visjes
Het gebeurt niet àl te vaak dat Filet Pur op 1 april verschijnt, dus is het dubbel opletten geblazen, zowel voor de argeloze lezer als voor de rondspeurende columnist. Erg veel viel er helaas alweer niet te lachen deze week, en als zelfs Coolblue de aprilvissen aan zich laat voorbijgaan, dan weet je het wel: in tijden van oorlog, inflatie en schaarste is er maar weinig draagvlak voor flauwe mopjes.
Ja, Delhaize zette vandaag en enkel vandaag slim een visje in promotie – flashdeal op de Noorse zalm – maar dat was geen grap, wel een inhaker met een knipoog. Ook een inhaker: het Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux benadrukt vandaag dat witte Bordeauxwijnen gewéldig samengaan met vis. Genoteerd! Carrefour biedt nu ook ruimtereizen aan waarop je vandaag 5% korting kan scoren. Doe er uw voordeel mee. Verpakkingsvrije onlinesuper Pieter Pot en Condomerie lanceren dan weer herbruikbare condooms mét statiegeld. Duurzaam verpakkingsvrij-en. Oké dan.
Voor het blok
Opvallend eensgezind deze week waren Fevia en Unizo. Voedingsfabrieken en zelfstandige ondernemers: één strijd. Een strijd tégen de grote supermarktketens, die noodzakelijke prijsverhogingen weigeren te aanvaarden en zo tal van leveranciers op de rand van het faillissement brengen, meer bepaald. Producenten dreigen: ze zien zich genoodzaakt om de productie deels stil te leggen als de prijs niet omhoog gaat. Niet de eerste keer dat ze inkopers voor het blok trachten te zetten.
Bij de kmo’s is het paniek: “Er volgen drama’s.” Daar ga ik niet lacherig over doen, want het is gewoon waar. Maar het is voor de zelfstandigenorganisatie wellicht toch een wat moeilijke spagaat: onder hun leden tellen ze immers ook veel supermarktondernemers die enerzijds zélf schokkende energiefacturen binnenkrijgen en anderzijds op hun centrale rekenen om de verkoopprijzen te temperen zodat de consument niet failliet gaat of gillend naar de Aldi loopt. Lastig.
Comical Ali
Comeos vond het toch nodig om het nog eens te benadrukken in een persbericht: “Er zijn geen tekorten in de winkelrekken.” Zo stond het er echt. Dat stelden ze op basis van een rondvraag. Zelf even een kijkje gaan nemen in de winkels, daar hadden ze duidelijk niet aan gedacht. Tja, héél even deed Dominique Michel ons daardoor aan Comical Ali denken, u weet wel, de Iraakse minister van Informatie die het bestaan ontkende van de Amerikaanse raketten die achter z’n rug in beeld ontploften. Goed, er is wél een logistiek probleem, nuanceerde het bericht enkele regels verder. Welja, dat was het hele punt, toch?
Enfin, er komt dus een ‘taskforce’. Dat klinkt wat urgenter dan ‘werkgroep’, was wellicht de redenering. Aan het prijsprobleem kan dat overleg helemaal niks doen. Aan de tekorten ook niet. Hoogstens kan de politiek aan de Economische Inspectie vragen om niet té streng te zijn als de zonnebloemolie die op het etiket vermeld staat, om evidente redenen niet in het product is terug te vinden. “Een taskforce opzetten, is dat niet hetzelfde als de beslissing om niets te doen uitgesteld bekendmaken?” suggereerde een collega, fan van die oude, heerlijke BBC-sitcom Yes Minister. Inderdaad.
Laat op het feestje
Bij Colruyt nam men dan weer de beslissing om voorlopig niets te wijzigen aan het e-commercebeleid. Enfin, toch niet écht. Dat afhaalpunt van Collect&Go voor fietsers en voetgangers in hartje Elsene is een leuke bijkomende optie voor stadsbewoners zonder auto in een wijk waar je toch al nooit parkeerplaats vindt, dat zeker wel. Maar het komt ook wel een beetje laat op het feestje, toch?
Kijk even naar het overrompelende succes van de allereerste stadsdrive die in Brussel opende, in 2019: tenzij het me ontgaan moest zijn, heeft Carrefour tot nu toe géén massief uitrolprogramma aangekondigd. Ook de deels als stadsafhaalpunt bedoelde Delhaize Fresh Atelier gemakswinkels dropen stilletjes weer af. En in Frankrijk, waar ze zowat de uitvinders zijn van de buiten- en binnenstedelijke afhaalpunten, is bezorgen sinds vorig jaar groter dan de Drives. Kortom, we herhalen het nog eens voor de mensen op de achterste rij: de weg naar dominantie in de online boodschappen is bedrieglijk eenvoudig. Ofwel rij je met de boodschappen naar de voordeur van de consument, ofwel rij je verloren.
In de tang
Met de handrem op rijden is in geen geval een optie. Enkele concullega’s hebben hun keuze alleszins allang gemaakt. En het fenomeen Picnic ook: zowel aan het noordelijke als aan het zuidelijke front rukt de websuper verder op, om België geheel in de tang te nemen zonder grenzen te overschrijden. Hoe lang gaat dat teasen eigenlijk nog duren, meneer Muller?
Als consumenten de boodschappen niet aan huis laten bezorgen, dan laten ze wel een maaltijd aanrukken, geleverd door één van de 19.000 fietskoeriers die zich zonder noemenswaardig wettelijk kader uitsloven voor de grote bezorgplatformen. In de deeleconomie worden de opbrengsten niet echt eerlijk gedeeld, maar voor flink wat mensen lijkt die hondenjob toch aantrekkelijk genoeg om de schijn van de zelfstandigheid hoog te houden. Géén aprilgrap was alleszins het nieuws dat Deliveroo voortaan ook leesvoer bezorgt.
Slimme kasten
Bezorgen beperkt zich tot de steden: voor vergeten gehuchten zijn er onbemande containerwinkels. Trek uw plan, buitenmensen. Maar dé toekomst van de boodschappen is automatisering. Waarom naar de winkel stappen voor alweer datzelfde pak wasmiddel, wc-papier, koffie of ontbijtgranen? De toegevoegde waarde is nihil. De voorraadkast en de koelkast worden slim en bestellen zélf wel. Bij wie? Kijk, dàt wordt hét gevecht van de komende decennia. En daardoor zal ook de supermarkt ingrijpend van aanzien veranderen. Maar dat had u zelf al wel gelezen, toch? Of niet?
Bon, hier vult de koelkast vooralsnog zichzelf niet, dus benieuwd of er enige vooruitgang is te bespeuren in het aanschijn van de lege rekken om de hoek. Ik hou u op de hoogte. Maar de komende weken even niet, wegens paaspauze. Tot over drie weken dus!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.