Retail redt de wereld! Echt waar, een week vol klimaatpositiviteit was het, waar we dan ook geëmotioneerd op terugblikken. In een column die bol staat van genuanceerd en verfijnd taalgebruik, uiteraard. U kent ons.
How dare you!
Een exclusieve delegatie van RetailDetail bezocht afgelopen week de Grote Appel. Niet per zeilboot, en ook niet om er een klimaatvoorstel neer te leggen, wel om er nog gauw enkele spraakmakende retailconcepten te bewonderen vooraleer ze definitief verzuipen in de onvermijdelijke Grote Overstroming. Want inderdaad: dra zal ons het water werkelijk aan de lippen staan. In die mate zelfs, dat we eerlang geen ‘how dare you!’ meer zullen kunnen uitroepen zonder ons lelijk te verslikken. Dat heeft de wetenschap zopas nogmaals bevestigd, alsof we het eigenlijk niet allang wisten.
Onze wereldleiders liggen er niet wakker van: de helft stuurde botweg z’n kat naar de klimaattop, de andere helft kwam enkel om die Gekke Greta eens van dichtbij te kunnen zien, en ook wel omdat het op die events van de Verenigde Naties altijd goed van eten is. Maar geen nood: we mogen gerust zijn. Niet de politiek, niet de wetenschap, wel de retail zal de wereld redden.
Hete tranen
Niemand minder dan Amazon, bijvoorbeeld, zal tegen 2040 volledig klimaatneutraal zijn. Dat is tien jaar vroeger dan afgesproken in Parijs, destijds. “En als wij het kunnen, dan kan iedereen het”, voegde die dekselse Jeff Bezos er aan toe. Dat lieten ze zich bij Mars geen twee keer vertellen: prompt lanceerde de marketingafdeling er de hippe hashtag #PledgeForPlanet, om leveranciers, medewerkers én consumenten op te roepen hun duit in het klimaatzakje te doen.
Nestlé en Danone van hun kant, kwamen op de proppen met een listig plan om de biodiversiteit van de planeet te beschermen. Om, met andere woorden, de schade te herstellen die ze de afgelopen decennia zelf volop veroorzaakt hebben. Jawel: Danonebaas Emmanuel Faber formuleerde het haast letterlijk zo in zijn speech. L’Oréal, Jacobs Douwe Egberts en Google doen ook mee. Echt, we weten van dankbaarheid niet waar we het hebben. Mocht u in de volgende alinea’s een bovengemiddeld percentage tikfouten ontwaren: vergeef me, het is omdat hete tranen van ontroering me het zicht belemmeren. Immers, daar hield het nog niet op.
Lauwe balletjes
De copywriter van dienst bij Zweedse balletjesproducent Ikea vond ‘neutraal’ toch maar een halfslachtige, lauwe ambitie en besloot dat het bedrijf tegen 2030 gewoonweg ‘klimaatpositief’ zal zijn, zelfs. Goed gezien en dikke duim! Tien grote foodretailers – waaronder Ahold Delhaize, Tesco, Metro, Kroger en Sodexo – gaan intussen simpelweg het voedselverlies halveren tegen 2030. En bij Delhaize kregen alle 12.500 medewerkers een flashy waterfles en een herbruikbare mok om zodoende wel vijf miljoen wegwerpbekers per jaar uit te sparen. Gelukkig voor de collega’s verliep het aanleveren van die hebbedingetjes niet via dat volautomatische distributiecentrum in Ninove, anders zaten ze er nu nog op te wachten.
We kregen, kortom, te maken met een ongezien klimaatopbod. Zelfs Walmart deed z’n duit in het zakje. De retailer stopt met de verkoop van de e-sigaret. Oké, dat is niet écht een klimaatmaatregel, eerder een angstreflex. Nu de ene na de andere vaper gewoon doodvalt als gevolg van een mysterieuze longziekte, zien ze in Bentonville de bui al hangen: daar komen rechtszaken van, en zware claims. Liever niet. Andere dodelijke producten – zoals échte sigaretten, driedubbele cheeseburgers en vuurwapens – blijven uiteraard gewoon in de rekken beschikbaar. Ze zijn daar niet gek.
Warm onthaal
Weet u waar ze ook niet gek zijn? In Halle. Inderdaad, de suggestie van beurshuis Degroof Petercam dat Colruyt over genoeg valuta beschikt om in één klap 20% van de Nederlandse foodmarkt over te nemen, hebben ze daar woensdag op de aandeelhoudersvergadering schaterlachend van tafel geveegd. Het zal een piepjonge junior consultant geweest zijn, die dat flutrapportje bij elkaar flanste. Of een hele ouwe met alzheimer, dat kan ook. De schaamteloze sabotageacties van de Verenigde Hollandse Retailers, jaren geleden, toen de discounter er voorzichtig een teen in het water stak, zijn ze in Halle nog altijd niet vergeten.
Of bedoelde die analist tussen de regels iets anders misschien? Twintig procent, dat is bij benadering het Nederlandse marktaandeel van concurrent-in-wording Jumbo, immers. Maar Jef verklaarde enkel dat hij niet eens een beetje schrik had: “Drie winkeltjes? Pffffft. Trouwens, Albert Heijn doet ons toch ook geen pijn? We zullen ze een warm onthaal geven.” Dat zou kunnen kloppen, want hardnekkige geruchten bereiken ons over een opvallende toename van Nederlandse nummerplaten op de bezoekersparking van de site Wilgenveld. Waarschijnlijk van geïnteresseerde handelaars die komen proeven of de koffie bij Colruyt werkelijk zo goed is als wordt beweerd. Een andere verklaring zouden we niet durven suggereren. U wel misschien? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.