Lockdown of niet, retail blijft dolle pret. Jef gooit met kortingen in het rond, Appie zet zichzelf in z’n hemd en in Zwitserland speelt een spannende zakensoap. Filet Pur maakt de rekening en eindigt nog met een culinaire tip ook. Als dat maar goed komt!
Zakjes met pensioen
Je zal maar een aanjager van verandering zijn, een gangmaker van innovatie, een voorloper in duurzaamheid. Je wordt verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland en daar ben je trots op. En dus kondig je met fierheid een Belangrijke Beslissing aan: de gratis plastic zakjes op de afdeling groenten en fruit gaan ‘met pensioen’ (ja, zo formuleerde het persbericht het écht). Tegen eind 2021 zijn de zakjes in alle winkels verdwenen, belooft Albert Heijn. In àlle winkels? Nee, dat nu ook weer niet: enkel in Nederland, namelijk. In België wacht de retailer nog even af: “We kijken nu uit naar hoe Albert Heijn in Nederland erover zal communiceren en hoe snel of traag die omslag zal gaan.”
Beste Albert: je collega’s van Delhaize hebben die beslissing al meer dan twéé jaar geleden genomen. De sympathieke concurrenten van Colruyt volgden niet veel later. Dat is voor zover wij kunnen inschatten bijzonder vlot verlopen. Geen centje pijn. Eén intern telefoontje had kunnen volstaan om daar ook officieel bevestiging van te krijgen. Hoe zit dat eigenlijk met de samenwerking en de communicatielijnen binnen die groep? Je vraagt het je toch af, hé? En Wouter Kolk maar roepen dat de fusiepartners meer samen moeten doen. Jaja. Overigens: een hemdtas, noemen ze zo’n zakje bij onze noorderburen. Zo leren we nog eens een nieuw woord. Dankjewel, Appie! Maar je staat wel een beetje in je hemd.
Misleidende aanbiedingen
Je zal maar een dappere marktleider zijn, een ferm lokaal bastion dat heldhaftig stand houdt tegen de verzamelde internationale concurrentie. Je bent de populairste supermarkt van België en daar ben je terecht trots op. Je garandeert je klanten de allerlaagste prijzen, elke dag, voor elk product. En dat maak je nog waar ook. Lager dan alles en iedereen? Nee, dat nu ook weer niet. Enkel lager dan de binnenlandse concurrentie, veel gekker moet het immers niet worden. Maar dan merk je plots dat je klanten niet enkel in het binnenland kopen. Dat er online geen grenzen meer bestaan. En dat snode pure players de trouwe Xtra-kaartgebruikers komen verleiden met misleidende bulkaanbiedingen tegen bodemprijzen waar je niet tegenop kunt. Van merken die gewoon in je rekken liggen, bovendien. Maar de key accountmanagers geven niet thuis: “Dat zijn de buitenlandse collega’s. En ja, de fabrieken moeten blijven draaien hé…”
Oei, nu schreef ik iets verkeerds natuurlijk: “Waar we niet tegenop kunnen? Dat zullen we nog wel eens zien!” Zo ongeveer moet het geklonken hebben tijdens die Teams-vergadering die werd belegd vanuit Halle. En dus doet Colruyt voortaan wat bol.com en Amazon al enige tijd aan het doen zijn: namelijk grote volumes wasmiddel, diervoeding en luiers tegen dumpingprijzen op de markt lozen. Wie bereid is om in één keer een hele jaarvoorraad in te slaan, kan koopjes doen. Deals! meer bepaald. Mega-voordelen, speciaal voor jou op de kop getikt. De retailer wil zo “een nieuwe doelgroep van prijsbewuste consumenten” aanspreken. Die kenden Colruyt blijkbaar nog niet.
Niet sexy
Die kenden Colruyt uiteraard wél, maar ze kochten er wat minder. Tja, op dat irritante internet wisselen promojagers en koopverslaafden in allerhande Facebookgroepen volop tips en tricks uit om het gezinsbudget onder controle te houden. Ze wijzen elkaar daarbij vaak de weg naar buitenlandse platforms die met sensationele aanbiedingen uitpakken. En niet zelden hoort daar een sneer bij naar de “zogezegd” laagste prijzen van Colruyt. Dat kon de marktleider uiteraard niet zomaar laten gebeuren. Als de prijsperceptie in het gedrang komt, gaat het alarm af op de site Wilgenveld. En met een apart platform hopen ze de collaterale schade te beperken.
Gaat dat nieuwe kanaal niet kannibaliseren op de winkels? Komt de productiviteit niet in het gedrang? Mwoah, voorlopig blijft het nog relatief beperkt, maar je weet nooit. Er liggen ook kansen, denk ik: supermarkten kunnen de schapruimte voor de betrokken afdelingen – toch al niet de meest sexy categorieën, laten we eerlijk zijn – flink inkrimpen. Winkels hoeven voortaan niet méér dan wat dépannagevoorraad te voorzien, voor mensen die geen grote garage of kelder hebben. Zo komen er meters vrij voor veel leukere producten waar wél nog wat marge op zit. Win-win, toch?
Spannende soap
Je zal maar een ambitieuze manager zijn, een gewaardeerde collega en een in de sector breed gewaardeerde professional. Je boekt mooie resultaten, je hebt fijne collega’s, je zit goed waar je zit. Maar het is niet de allerhoogste troon. En dan komt er die aanbieding: een internationale topjob in een prachtig decor. Tja, dan ben je weg, natuurlijk. En je begint vol goeie moed aan de nieuwe uitdaging, die al vanaf de eerste werkdag wegens een vervelende rechtszaak veel groter blijkt dan verwacht, en die deze week plots nog een pak groter is geworden. Want de machtige retailalliantie die je leidt, dreigt een pak minder machtig te worden nu je grootste partner de deur wil dichtgooien. En je voorganger broedt elders al op snode plannen bovendien. Soms leest het retailnieuws als een spannende soap.
Want dat is nu eenmaal wat Dirk Depoorter, de nieuwe topman van AgeCore, over zich heen krijgt dezer dagen: Duits marktleider Edeka speelt het hard en heeft samen met Picnic al een nieuwe inkoopalliantie opgezet, met niemand minder dan voormalig AgeCore-topman Gianluigi Ferrari aan het hoofd. Mogelijk is het blufpoker, mogelijk ook niet. En als die Franse rechtszaak verkeerd uitdraait, moet het hele businessmodel op de schop: gedaan met losgeld eisen van de grote boze multinationals. We kunnen de man enkel veel goeie moed wensen.
Funshoppen 3.0
En u allen kan ik enkel een fijne derde lockdown toewensen. “Paaspauze”, bedoel ik natuurlijk. Het wordt weer dolle pret, ook al is het dan een lockdown ‘light’. Overigens, het is niet omdat de regering zegt dat je niet mag funshoppen, dat je niet kan funshoppen. In de supermarkt is het toch altijd feest? Met een beetje geluk liggen straks de eerste Mechelse asperges in de rekken, ik zeg maar wat. Tip: in plaats van ze te koken, rooster ze eens een kwartier in de oven. In olijfolie of – voor de decadente medemens – gezouten boter. Flesje Grüner Veltliner dabei en heel even lijkt het of dat virus nooit heeft bestaan. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.