Voor al uw kortingen heeft u nog maar één kaart nodig en voor al uw feesten is er voortaan één adres. Maar wat te denken van het mistgordijn dat Ahold Delhaize optrok? Verneem er het fijne van in het weekoverzicht van RetailDetail Food!
De slimste mens
Alle aandacht ging afgelopen week naar de ronduit geniale bezuinigingsoperatie die ze bij Colruyt Group doorvoerden. U moet zelf maar eens uitrekenen hoeveel de groep kan besparen door simpelweg de letter E te laten vallen op wel 3,7 miljoen klantenkaarten. In Scrabble mag die letter dan maar weinig voorstellen, in de echte wereld is dat wel anders: daar spreken we over vereenvoudigde handling, over secondenwinst, over inkt. In vier kleuren. En dat dus maal 3,7 miljoen, we kunnen het niet genoeg benadrukken. Retail is een business van kleine cijfertjes en grote getallen, en één letter maakt een wereld van verschil. Dat weet niemand beter dan Jef Colruyt, die dus nogmaals bewijst dat hij de slimste is. Respect!
Verontrustender is het feit dat Colruyt dankzij de database achter die Xtra-kaart nu bijna evenveel over ons weet als Facebook en Google samen. Die gepersonaliseerde ‘Selectie voor u’ folders gaan er binnenkort nog confronterender uitzien, let maar op. Ook over de concurrentie wist Colruyt al een heleboel, trouwens. Bevoorraadt het gros van de zelfstandige winkeliers in ons land zich immers niet via Collect & Go, nadat ze hun camionette zijn gaan bijtanken bij Dats24? Jawel. En krijgen zij nu ook zo’n kaart?
Housewarming party
Mocht u een feestje gepland hebben, dan kunt u voortaan bij Makro terecht. In Machelen presenteerde de retailer een compleet vernieuwd winkelconcept dat zich specialiseert in ‘good food, party & home’. Telers gaan hun heerlijk verse landbouwproducten zelf aan de man komen brengen in de winkel, en nergens zal u feestelijker slingers en kleurrijker confetti vinden dan hier. Wanneer de gasten na een wilde feestnacht een ware ravage hebben achtergelaten in uw woonkamer, kan u terecht in de Home afdeling waar u alle materiaal voor bouwen, renoveren en decoreren terugvindt. Zodat u na een geslaagde verbouwing weer een knaller van een housewarming party kunt organiseren, waarna hetzelfde scenario zich kan herhalen. En opnieuw. En opnieuw. Jawel, het is een doordacht concept dat Makro hier neerzet.
Bij Delhaize is de rust weergekeerd na wilde stakingsacties in enkele (vooral Brusselse) filialen. Het management kan dus verder met het uitvoeren van het transformatieplan, maar of de grote baas van Ahold Delhaize er gerust op is, weten we niet zo goed. Van Dick Boer raakte deze week namelijk bekend dat hij voor 1,3 miljoen euro aandelen verkocht. 65.000 stuks om precies te zijn. Een motie van wantrouwen? Of moest hij gewoon het voorschot betalen voor de jaarlijkse gezinsvakantie? De financiële pers wees er gauw op dat de man nog meer dan 336.000 aandelen overhoudt, dus het zal dan dat laatste wel geweest zijn.
Een prachtig mistgordijn
Want het gaat per slot van rekening niet slecht met Ahold Delhaize in ons land, nu bekend werd dat opnieuw vier winkels van eigenaar veranderen en de definitieve fusie dus weer een stap dichterbij komt. Nine down, four to go. De gelukkige kopers waren deze keer Carrefour Belgium en een zelfstandige ondernemer die voorlopig anoniem wenst te blijven. Als dat maar geen stroman is. We hebben het persbericht van de fusiegroep wel een drietal keer aandachtig moeten lezen, en we raakten er nog niet wijs uit.
Ahold Delhaize zegt daarin namelijk een update te willen geven over de strategie in België. Nu ja, update? We krijgen een prachtig mistgordijn te zien met wat vage beweringen over de kracht van twee merken en de wil om de beste retailer van België te worden. Terwijl het enige wat u en mij écht interesseert natuurlijk het antwoord is op de vraag ‘blijft het enseigne Albert Heijn nu actief in België ja dan nee?’ En daarop krijgen we dus nog steeds geen duidelijk antwoord. Tenzij dan: ‘voorlopig wel, en in 2019 zien we dan verder’. Een knappe demonstratie warm en koud blazen tegelijk. Conclusie? Ze zijn er zelf nog niet uit.
Iedereen vegetariër
Dat de vleessector al enkele weken boos is, zal u niet ontgaan zijn. Slagers en veetelers zijn niet blij met de actie Dagen zonder Vlees. Maar ze zoeken het nu echt wel zelf, eerlijk gezegd. Zo was Delhaize niet blij met de degoutante beelden die dierenrechtenorganisatie Animal Rights maakte in het varkensslachthuis in Tielt. De samenwerking werd per direct opgezegd. Benieuwd trouwens wat de sector vindt van de spraakmakende documentaire ‘What the Health‘ die zopas uitkwam. Als u weet dat de filmmakers (Kip Anderson en Keegan Kuhn) eerder verantwoordelijk waren voor de fijnzinnige prent ‘Cowspiracy’, dan krijgt u een idee waar het zo’n beetje naartoe gaat. “Er zijn twee soorten cardiologen: veganisten en zij die de studies niet hebben gelezen”, beweert een professor ergens halverwege. Tja.
Toch nog op zoek naar bijkomende argumenten om vegetariër te worden? Dan hebben we nog dit bericht voor u: iedereen mag nu slager worden. Geen diploma meer nodig. Je hoeft niet eens het verschil te kennen tussen een edele wit-blauwe tournedos van bij ons en een rotte entrecôte die op slinkse wijze vanuit Brazilië werd ingevoerd. Nee hoor, doe maar op! Dat verzinnen we niet. Europa wil dat de vrijheid van ondernemen voor iedereen geldt en dus moet de vestigingswet eraan. Niet alleen voor slagers, trouwens, ook voor onder andere bakkers, garagisten en kappers. Nu, brood bakken kan ik wel zelf en garagisten waren sowieso al niet te vertrouwen, maar kappers? Ik dring aan op een keurmerk.
Gezond snacken
We schreven eerder al over de niets ontziende financiële focus van de mensen achter de Kraft Heinz deal, die ook Unilever poogden in te lijven. Keiharde managers die niets liever doen dan meedogenloos in de kosten snijden. Maar die reputatie blijkt fel overdreven. Het zijn echte goeierds. Wilder weldoeners zelfs. Het concern gaat vele miljoenen dollars investeren in onder andere dierenwelzijn, het verlagen van de ecologische voetafdruk en het uitdelen van gratis maaltijden voor de behoeftigen. Misschien zijn ze geschrokken van de reacties na hun bod op Unilever, dat immers een voorloper is qua verantwoord ondernemen? Of werden ze geïnspireerd door de grote chocoladeproducenten die zopas plechtig beloofden dat ze de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt gaan terugdringen?
Over Unilever gesproken: dat bedrijf wil dan toch af van z’n margarinemerken. Dat is geen toeval: net afgelopen week lazen we in de krant dat echte boter helemaal terug is van nooit weggeweest. Het product is lang niet zo ongezond, blijkt nu, en de boterprijs schiet de hoogte in wegens grotere vraag. Jeroen Meus krijgt dus toch gelijk.
Cijfers van Nielsen tonen intussen aan dat de – weliswaar beperkte – groei in de FMCG-sector voornamelijk te danken is aan de categorieën verse voeding en snacks. Typisch voor de gespleten persoonlijkheid van de gemiddelde consument tegenwoordig. Enerzijds gezonde slaatjes eten, en anderzijds wegens grote goesting toch maar aan de chips en de chocoladerepen. Een paradox die de bollebozen van PepsiCo een halt willen toeroepen middels een gezonde snackautomaat. De machine bevat louter verantwoorde producten, zoals ongezouten nootjes, granenrepen en mineraalwater. En bezorgt bij elk product dat je aankoopt een gedetailleerde nutritionele fiche bovendien. Mocht u die ook eens willen nalezen, dan kunt u terecht bij ons in Antwerpen, want die HelloGoodness automaat staat te blinken in ons onvolprezen belevingscentrum Home of Retail. Wel even een reservatie boeken! En anders: tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.