Doortrapte démarches en alternatieve feiten kenmerkten alweer de afgelopen foodretailweek. Gelukkig is er Filet Pur om de desinformatie te doorprikken en de leeuwen in Kobbegem onschatbaar marketingadvies te serveren. Leest u mee?
Bakje troost
U kent ons intussen: de onvermoeibare redactie van RetailDetail doet er elke dag alles aan om u niet alleen grondig te informeren, maar ook te amuseren wanneer het even goed uitkomt. Dus wanneer wij koppen van “Het ruikt hier naar… prijsstijgingen” dan weet u hoe laat het is. Ook de Douwe Egberts koffie wordt alweer een pakje duurder, en voorlopig laat de consument zich daardoor niet afschrikken. Zo’n bakje troost heb je wel nodig, na een trip naar de supermarkt.
Want ja, het was weer van dattum hoor, deze week. Ook FrieslandCampina kwam schaamteloos melden dat ze goed geprofiteerd hadden van de hogere zuivelprijzen. En wat had Danone te vertellen, denkt u? Jawel: de kosten zullen dit jaar tussen de 10 en 15% stijgen, waardoor verdere prijsverhogingen onvermijdelijk zijn. Groenteboer Greenyard ziet naar eigen zeggen een “groeiend begrip voor de noodzaak van prijsstijgingen.” Oh ja? Waar dan wel? Bij wie? We zijn benieuwd.
Schandalig goedkoop
Ook bij Jumbo stijgen de prijzen, maar (nog) niet voldoende om ook de winstcijfers op peil te houden. De retailer snijdt dan maar in z’n overhead: een nieuw directieteam fietst zich warm om de grote uitdagingen aan te vatten. Zoals daar zijn: gezondere marges, e-commerce, quick commerce en data. Tiens, geen woord over België, een project dat nochtans ook flink wat middelen verslindt.
Eén product wordt goedkoper, echter. Schandalig goedkoper, zelfs. Niet omdat er geen vraag naar is, wel omdat retailers blijkbaar niet bereid zijn om er een faire prijs voor te betalen. We hebben het over de banaan. Ligt in zowat elk winkelmandje, maar dan wel tegen een prijs die niet eens het transport vanuit die verre landen kan verantwoorden. De machteloze boeren verdienen er niks aan, collateral damage komt in de vorm van bodemvervuiling en tanende biodiversiteit. En de supermarkten? Die willen van geen regulering weten. Vrijwillige inspanningen moeten volstaan. Tja.
Uit de doeken
De toekomst van retail zal onbemand zijn of niet zijn. Zowat elke retailer lanceert een geautomatiseerd winkeltje tegenwoordig, en daarbij lijkt vooral de business-to-business markt potentieel te hebben. Een traditionele bedrijfskantine uitbaten is immers te duur geworden in de context van het hybride werken. Dus lanceert Delhaize in samenwerking met automatenspecialist Selecta zo’n honderd onbemande kantoorwinkeltjes met het uithangbord Shop&Go. Net als grote broer Albert Heijn in Nederland, inderdaad.
Het zal wel geen toeval zijn dat ook gezonde lunchketen Exki op hetzelfde idee kwam: nu mensen minder op restaurant blijken te gaan, zoekt dat bedrijf de klanten dan maar zelf op met de onbemande, geautomatiseerde mini-restaurants Exki Fridge. Op kantoor, in het station, op de luchthaven, in het ziekenhuis: kansen genoeg. Medeoprichter Nicolas Morlet komt zijn snode plannen uit de doeken doen op 24 maart, tijdens het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress. Wees welkom.
Gentleman-oplichter
Desinformatie, fake news, propaganda, opperste verwarring zaaien: niet alleen Vladimir Poetin heeft er een handje van weg. Ook in het niet àl te pittoreske Montignies-sur-Sambre huist een waar miscommunicatiegenie, zo blijkt. Dat meesterbrein kwam deze week naar buiten met een bijzonder listig plan. Hoe profiteer je ten volle van de merkkracht van je concurrent? Ziehier een marketinglesje van de immer charmante maar ook geslepen Jean-Marc van Cutsem himself, die zich hiermee tot dé gentleman-oplichter van de foodretail kroont.
Je wil ze immers de kost niet geven, de argeloze klanten die met de SuperPlusapp in de aanslag de buurtwinkel binnenstappen, om vervolgens teleurgesteld te moeten vaststellen dat er helemaal geen Nutri-Boost-kortingen te scoren vallen. Wel, dat zullen er binnenkort nog véél meer worden, aangezien Match en Smatch hebben besloten om voortaan onder de vlag van Louis Delhaize verder te varen. Louis dus, en niet de leeuw, voor alle duidelijkheid. Maar geen consument die daar wijs uit raakt, en dat is precies de bedoeling. Laat die trouwe Delhaizeklanten maar binnenkomen, de winkeldeur staat wagenwijd open, als een fuik voor verstrooide meerwaardezoekers. Bingo!
Op weg naar gisteren
Misschien kan de doortrapte démarche van die lepe Louis een wake-up call zijn voor de managers in Kobbegem. Er is daar qua marketing namelijk nog wel wat werk aan de winkel, neem dat van me aan, en de urgentie moet nu meer dan ooit duidelijk zijn. Het is u misschien ook wel eens opgevallen: in het Delhaize-logo kijkt die leeuw naar links, en in de filmpjes op tv en sociale media loopt hij steevast van rechts naar links. Richting verleden tijd, dus eigenlijk. Op weg naar gisteren. En geloof me, dat is nefast voor het merkimago. Daarom richt ik me even tot de topman zelve.
Neem het van mij aan, meneer Piesvaux: die leeuw hoort naar rechts te lopen, de schitterende toekomst tegemoet. Ken uw marketinggeschiedenis: vele jaren geleden, in 1999, ging Johnnie Walker over tot een ingrijpende beslissing. Die iconische wandelende man, die gedurende vele decennia naar links had gestapt, maakte rechtsomkeer, om voortaan vastberaden naar rechts te marcheren, glorieuze vooruitzichten in de ogen kijkend. Experts uit de marketinggemeenschap vielen collectief van hun stoel, en niet omdat ze teveel gedronken hadden. Maar guess what? Enkele jaren later was de genaamde Johnnie wel degelijk wereldmarktleider in whisky. No kidding. U weet wat u te doen staat. Geen dank! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.