Waarom goede voornemens nergens goed voor zijn, winkelmanagers een bedreigde diersoort worden en bezorgen het nieuwe shoppen is? U leest het in Filet Pur, de wekelijks aanbevolen detoxkuur van RetailDetail Food!
Niks big bang, gewoon bang
Paniekzaaier blijkt windmaker: Jumbo-topman Ton van Veen gaf deze week ootmoedig toe dat hij de verzamelde Belgische foodretailsector geen klein beetje op het verkeerde been heeft gezet. Onnodig bang gemaakt ook. Een beetje al te hoog van de toren geblazen, wellicht. Die ‘tientallen’ supermarktlocaties die het Gele Gevaar naar eigen zeggen in een mum van tijd wist vast te krijgen, zullen binnen een maand of tien namelijk resulteren in de opening van ‘circa drie’ winkels. U leest het goed: drie. En dan nog. ‘Ongeveer’: het zouden er dus ook maar twee kunnen zijn, concluderen we daaruit. En wij die verkeerdelijk dachten dat ze er dertig tegelijk gingen openen. Big bang en zo, weet je wel. Niks van, dus. Er was op de foto bij het interview geen spoor van schaamrood te bespeuren, nochtans. Maar dat kan Photoshop geweest zijn.
Nu ja, misschien heeft de retailer schrik gekregen bij het volgen van de wonderlijke avonturen die grossier Sligro zoal meemaakt in Antwerpen: wel vergunning, geen vergunning, wel vergunning, geen… Eventjes leek de balans alweer lichtjes over te hellen naar de minder gunstige optie. Even maar. Tja, de àllerminst gunstige optie zou een gedwongen afbraak worden, maar we zijn er redelijk gerust in. U niet? Het beroep van de sympathieke concullega Metro om de hoek blijkt alvast onontvankelijk. So far, so good. Iemand moet ons trouwens eens komen uitleggen hoe het kan dat in quasi dezelfde straat de ene horecagrossier zonevreemd is en de andere niet.
Fake burger
Nerd alert: alle ogen waren de afgelopen dagen gericht op Las Vegas, meer bepaald op de grote technologieshow die aldaar plaatsvond. U zag ze ook wel voorbijkomen in uw tijdlijn: de gekke robots, de oprolbare beeldschermen, de opvouwbare smartphones, de fameuze kledingvouwmachine, de sprekende koelkasten, de vliegende taxi’s, de intelligente toiletten (really) en nog veel meer. Cool! Maar de belangrijkste innovatie op de beurs had helemaal niks met elektronica te maken. Serieus: de grensverleggendste lancering was die van de Impossible Burger 2.0, het verbeterde recept van de best nagemaakte namaakhamburger ooit voor veganistische ex-carnivoren. En dan te weten dat de eerste versie al nauwelijks van echt vlees te onderscheiden was – die fake burger bloedde zelfs als een filet pur saignant (en doet dat nog steeds). Wat er dan beter kon? De nieuwste update is nu ook glutenvrij en bevat minder zout, want zo snel is een beetje vegan ook weer niet tevreden, natuurlijk.
De timing zal wel niet toevallig zijn. Ten eerste is het percentage vegans onder geeks vermoedelijk net iets groter dan onder, pakweg, bouwvakkers. Ten tweede viert de Angelsaksische wereld momenteel Veganuary, een maandje zonder vlees voor mensen met goede voornemens. Ten derde heeft het World Economic Forum net een studie vrijgegeven die uitwijst dat stoppen met vlees eten miljoenen levens kan redden en de uitstoot van broeikasgassen drastisch vermindert. Ten vierde heeft voedingsgigant Nestlé aangekondigd dat het een ware Impossible Burger-killer gaat lanceren onder de naam… Incredible Burger. En ten vijfde gaat veganisme een miljardenbusiness worden, volgens mensen die het beter menen te weten. Jaja, denken wij dan. Net als die insectenhype van drie jaar geleden? We wachten in spanning af. Al mogen we niet te vroeg lachen. Net nu de laatste meelwormenburgers uit alle winkelrekken verdwenen zijn, komt Carrefour met een snackreep gemaakt van krekels. Als dàt geen voedseltransitie is. Ofwel zijn ze daar visionair, ofwel lopen ze nu écht hun ondergang tegemoet. Het zal ons benieuwen.
Nutteloze managers
In de supermarkt van de toekomst wordt de functie van winkelmanager volstrekt nutteloos. Dat is althans de mening van de verenigde bollebozen van Microsoft en Kroger. Die testen momenteel allerlei amusante gadgets zoals digitale schappen, artificiële intelligentie en een ‘virtuele winkelmanager’ die op termijn de echte overbodig moet maken. Alweer een knelpuntberoep minder. Dat Microsoft zich met steeds meer overtuiging op retailtoepassingen werpt, heeft uiteraard alles te maken met Amazon, dat technologiebedrijf dat zich listig als retailer vermomt.
Carrefour zit op dezelfde golflengte, trouwens: de retailer test een systeem met automatische productherkenning, dat winkelmedewerkers verwittigt wanneer stockonderbrekingen dreigen en dat aanwijzingen geeft over welke producten waar precies moeten worden aangevuld. Enfin, net als een echte winkelmanager, dus, maar dan digitaal. Een kassaloze testwinkel zit er bovendien ook aan te komen. Met gezichtsherkenning: zoals in China, maar dan GDPR-proof.
Opgewarmde kost
Als er één ding is dat we stilaan zeker lijken te weten over de toekomst van de supermarkt, dan is het dat die supermarkt op termijn geen supermarkt meer zal zijn, maar een soort hybride misbaksel dat twijfelt tussen een webshop uitbaten, winkel houden, de traiteur uithangen of restaurantje spelen. Bij Albert Heijn hebben ze besloten dat ze voortaan restaurantje gaan spelen. Afhaalrestaurantje, meer bepaald. Ze verkopen geen opgewarmde kost: een geolied keukenteam slaat aan het bakken en stoven zodra je je bestelling ingeeft, en een half uurtje later staat de warme maaltijd bij je thuis op tafel, indien gewenst met een passend wijntje erbij. De afwas komen ze nog niet doen, maar daar zal op termijn ook wel een mouw aan gepast worden. In elk geval: bezorgen is het nieuwe shoppen. Geen wonder dus dat Takeaway.com het jaar kon afsluiten met een groei van 38%. Of dat IKEA voortaan z’n Kötbullar gewoon aan de voordeur komt afleveren, bij al wie geen zin heeft om zich voorbij de woonkamers, keukens, kinderkamers en slaapkamers te slepen naar een restaurant waar ze je niet eens komen bedienen. Winst kan evenwel niet gegarandeerd worden. Websuper Picnic stapelt de miljoenenverliezen op maar maakt zich geen zorgen: “Het verlies van vandaag is de winst van morgen,” beweren ze daar. Waarbij ze de term ‘morgen’ in z’n allerbreedste betekenis hanteren, want minstens tot in 2020 zullen de cijfers rood blijven kleuren.
Tenzij afhalen het nieuwe shoppen is? Zou ook kunnen. Walmart, weliswaar de grootste maar niet bepaald de meest sexy winkelketen ter wereld, wil alle Amerikanen aan de click & collect krijgen en kijkt daarvoor niet op een dollar meer of minder. In een nieuwe, redelijk spectaculaire commercial laten ze zowat àlle iconische auto’s uit de afgelopen veertig jaar tv- en filmgeschiedenis opdraven aan een pick-up point, en dat allemaal om de eenvoudige boodschap over te maken dat je bij de retailgigant welkom bent, eender met welke vervuilende stinkkar je rijdt. Test hier zelf of u ze allemaal herkent, van Herbie over de Batmobile, de Knight Rider Pontiac Firebird en de ECTO-1 van Ghostbusters tot de DeLorean uit Back to the Future. Meer dan 17 miljoen clicks and counting: hier werd de term viraal voor uitgevonden.
Uitverkoop
Een opvallend goed voornemen bij Monoprix: de Franse keten heeft als eerste beslist om de papieren folder simpelweg af te schaffen en enkel nog langs digitale weg te communiceren teneinde zo z’n ecologische voetafdruk drastisch te verkleinen. Ze slaan op die manier verschillende vliegen in één klap: een mooie besparing op druk- en verzendingskosten, flink wat gratis publiciteit ook, én ze zetten hun concurrent E.Leclerc een hak, want die had al lang en breed aangekondigd dat de papieren folder zou verdwijnen… in 2020. Nu lijken ze dus slome na-apers.
Het goede voornemen van Ahold Delhaize-topman Frans Muller was, onder andere, om een rol te gaan spelen in de consolidatie van de Amerikaanse foodretail. Hij houdt woord: de eerste aankoop van het jaar is een feit, en het is ook een mooie. King Kullen stelt qua volume misschien amper iets voor (37 winkels), maar het was in zijn tijd wél de allereerste supermarktketen die naam waardig. Oprichter Michael J. Cullen was de eerste die het potentieel zag van alles-onder-één-dak zelfbedieningswinkels met grote volumes, lage prijzen en ruime parkings. Nu dat concept compleet achterhaald is, gaat de keten dus zelf in de uitverkoop.
Opgeheven vingertje
Wat is eigenlijk uw goede voornemen geweest, die eerste uren van het nieuwe jaar? Stoppen met roken? Minder suiker? Geen alcohol meer? Afvallen? Minder hard werken? Meer tijd voor het gezin? De smartphone wat vaker opzijleggen? Weer gaan sporten? Doe geen moeite, al die dingen gaan je wellicht geen minuut langer doen leven – maar het leven gaat er wél langer door lijken. Waarom goede voornemens bedenken als je gewoon die van vorig jaar kan hergebruiken? Recycleren is toch duurzaam? Nu ja, aan u de keuze. Zelfs bij Aldi menen ze zich tegenwoordig te moeten opwerpen als ware gezondheidscoaches. Noord en Zuid verenigd, bovendien. Alsof ze zich hebben voorgenomen om voortaan eendrachtig samen te werken. We zullen zien.
Mijn goede voornemen is om in het nieuwe jaar m’n slechte gewoontes koppig vol te houden. Ik geef nu eenmaal niet gauw op. En ik ben niet alleen. Terwijl we met z’n allen zijn beginnen diëten als gek, en we ons nu al mentaal voorbereiden op zinloze uitdagingen als Tournée Minérale, Dagen Zonder Vlees en Mei Plasticvrij (in het VK zit er trouwens ook een Fizz Free February aan te komen, een maand zonder frisdrank) ontstaat er een niet mis te verstane tegenbeweging die zich radicaal wenst af te keren van élk mogelijk opgeheven vingertje dat wàt dan ook om eender welke reden wenst af te raden of te verbieden. Deze mensen nemen zich voor om lekker àlles te eten en drinken waar ze zin in hebben, waar en wanneer ze er maar zin in hebben. Ze hebben er een aan duidelijkheid niks te wensen overlatende hashtag (dat dan weer wel) voor verzonnen ook. Die luidt simpelweg #FuckOffFebruary. Voilà. Kijk eens aan. Voelt u zich al aangesproken? Ik kan amper wachten! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.