Wat gebeurt er als Russen een offensief aankondigen, als Nederlanders Frans gaan leren, als foodretailers de Kringwinkel willen heruitvinden of als marktleiders zich als wilde weldoeners gaan gedragen? Tamelijk weinig, eigenlijk, maar toch genoeg om er een Filet Pur bij te serveren.
Uit eerste hand
Geen nieuws is ook nieuws: na die ietwat overmoedige aankondiging van enkele weken geleden bleef het heel stilletjes bij MyPrice, dat dubieuze Russische project dat de Belgische foodretailmarkt ging destabiliseren. Desinformatie was het. Die winkel in Deurne raakt maar niet klaar en in Bertrix is het de burgemeester in hoogsteigen persoon die vastberaden het tegenoffensief leidt en zo de lokale bevolking het genoegen van gerookte varkensoren ontzegt. “Ils se foutent du quart et du tiers”, tierde hij in de krant. Vrij vertaald: ze vegen overal hun gat aan. Goed dat er toch iémand zegt waar het op staat. Alle Russen kunnen ze kussen!
De hipste retailer van het land? Dat moet tegenwoordig Carrefour zijn. Kijk maar naar dat berekend nonchalante bohemien-chic-interieur van die Reeborn pop-up in Elsene. Kunstige graffiti op de gevel, koersfiets aan de muur, een vintage Camino-mobilette tegen de bar, verkleurd tapijtje op de vloer, houten kistjes uit de Kringwinkel – of nee, wacht, Reeborn is een kringwinkel, uiteraard. De retailer springt op de tweedehandstrend om shoppers in z’n zoveelste app te lokken, van z’n onverkochte voorraden af te geraken en er vanuit de Buybye-automatenwinkel nog wat voeding bij te verkopen ook. Eerstehands, mogen we hopen.
Franse les
Weinig mensen weten dit, maar redacteurs van RetailDetail doen eigenlijk weinig meer dan shoppen, de hele dag door. Om puur professionele redenen weliswaar. En uiteraard doen ze dat ook online, om de snode initiatieven van de pure players op de voet te volgen. Beetje verontrust was onze trouwe eindredacteur toen hij ontdekte dat zijn lading lekkers van bij Crisp afgelopen week vanuit Breda en niet vanuit Bornem werd aangeleverd. Nog meer ongerustheid toen we zagen dat het distributiecentrum in Bornem door JLL te huur werd gezet. Huh? Zijn ze dan alweer weg? ’t Zal toch geen waar zijn?
Toch even bellen, dus. We kregen een nogal glad en vaag maar tamelijk geruststellend PR-verhaal: ze gaan verhuizen naar een nieuwe locatie. Ach zo, en waar dan? Dat mochten we nog niet exact weten: “iets zuidelijker”. En: “er komt over afzienbare tijd meer interessant expansienieuws”. Aha? Daar moesten we het mee doen. Bon, wij kunnen tellen: één en één is twee. Dit kan maar één ding betekenen: die Hollanders zijn zowaar Franse les aan het volgen. Ze gaan de taalgrens oversteken. Kan enkel faliekant aflopen, maar toch blij dat ze doorzetten: we hebben af en toe nood aan wat variatie op de saaie eenheidsworst van de supermarkt.
Kleine kerncentrale
“We hebben hier wat verderop enkel een peperdure Delhaize”, sprak een bedroefde inwoner van Oud-Heverlee in de krant, naar aanleiding van recente commotie rond de mogelijke komst van een Okay. Eén koppel houdt daar de vergunning tegen, zogezegd uit schrik dat hun huis in waarde zal dalen als er een winkel in de straat opent. Vreemde redenering. Tja, als je concurrent je geen stokken in de wielen steekt, dan zal een vriendelijke buurtbewoner het wel doen. Het is tegenwoordig haast even moeilijk een supermarkt vergund te krijgen als een kleine kerncentrale.
Maar het ging me over de klacht van die armlastige inwoner. Let op de nuance: niet gewoon duur – dat is immers élke supermarkt sinds een jaar of twee – maar péperduur. Alsof het over de Louis Vuitton van de supermarkten zou gaan, de Gucci van de voeding. Dat hebben ze in Kobbegem ook gelezen. En geloof me, ze zijn die framing daar al langer beu. Het aantal keren dat “duur” en Delhaize” voorkomt in één zin? Ik heb het eens aan ChatGPT gevraagd, maar die crashte meteen bij gebrek aan rekenkracht.
Goedkoper is illegaal
Rekenen kunnen ze wél op de inkoopafdeling. Dus gaan de prijzen naar beneden. Voor élf ontbijtproducten. Elf, u leest dat goed. Een prijsoorlog willen ze niet ontketenen, maar ze zakken wel meteen tot op het niveau van Colruyt. Of van de spitsbroeders van Albert Heijn. Geen half werk deze keer. Nog goedkoper is illegaal, dat weet iedereen. Of ze hiermee de perceptie zullen keren, is maar de vraag. Dat supermarkten elkaar blijven opjagen, staat echter buiten kijf. En het grootste opgejaagd wild is uiteraard onze fiere marktleider.
Want ja, wat doet Colruyt sinds kort? Ze hebben daar hun eigen studiedienst aan het werk gezet. Echte bollebozen zoals je ze enkel aan de Edingensesteenweg vindt. Na diepgaand onderzoek kwamen die dan toch tot dezelfde conclusie als alle andere vorsers de afgelopen vijftig jaar: dat promoties met de term “gratis” erin, wel degelijk effectiever zijn dan aanbiedingen à la “33,34% korting bij aankoop van drie stuks”. Sterk werk, studiedienst!
God damn the pusher
En dus pakt de laagsteprijzenkampioen vanaf nu eindelijk ook uit met Top promo’s van het type 2+1 en 1+1. Benieuwd hoe lang het zal duren voor ze met 2+3 afkomen. Of 1+5. Gokje: niet zo héél erg lang. Shoppers zijn immers junkies, die almaar grotere dosissen nodig hebben om nog high te worden. En foodretailers zijn hun gewillige, gewetenloze dealers. Geen zier geven ze om het welzijn van hun slachtoffers. The pusher don’t care if you live or if you die. Al zijn die drugshandelaars zélf natuurlijk al even afhankelijk van de stuff die ze van hun leveranciers weten af te troggelen.
Ach, het verhaal is bekend: échte differentiatie is voor supermarkten een schier onmogelijke opdracht. Dus schieten ze maar wat in het rond met de enige munitie die ze voorhanden hebben: kortingen. Geef ze eens ongelijk. Al probeert er ééntje dit weekend toch wat verrassender uit de hoek te komen. Ik ga alleszins eens proeven, op dat fameuze Wonderfood Adventure Festival. Het zal me benieuwen. Want ja, wat gaan ze nog allemaal uitvinden? IJsjes van groenten, ofwa? Erger dan de vegan roze Barbiecuesaus waar Heinz en Mattel samen mee uitpakken, kan het niet worden, toch? Fingers crossed! Tot volgende week!