Niets is wat het lijkt, en al zeker niet in de retailwereld. U dacht dat Jumbo naar België kwam om een prijzenslag te ontketenen en Colruyt het vuurwerk aan de schenen te leggen? Think again! Filet Pur onthult de ware en bijzonder snode bedoelingen van het Gele Gevaar. Wat er wérkelijk gebeurde in Pelt? U leest het hier. Exclusief!
Onze Frits
“Werkt u ook voor Jumbo?” Een vriendelijke dame sprak me aan terwijl ik de mensenmassa op de parking in Pelt aan het filmen was, afgelopen woensdagochtend. Nee, legde ik uit, het is voor de beste retailwebsite van het westelijk halfrond. “Oh. Let dan maar goed op”, wees ze naar een sportief ogende man die voor de winkeldeur op een omgekeerde fruitkrat sprong. “Kijk, burgemeesters vragen ons voortdurend of ze de winkel mogen openen, maar daar gaan we niet op in, hoor. Niemand kan dat beter dan onze Frits!”
‘Onze’ Frits? Welja, het bleek dus niemand minder dan Kitty van Eerd, de moeder vàn, die de Belgische aftrap voor geen geld wou missen. En het mag gezegd: onze Frits is een volksmenner pur sang waar de podiumprésence vanaf druipt. Lintjes knippen? Pffft, dat is iets voor tamme concurrenten, zoals die losers van Albert Heijn. Nee, bij Jumbo steken ze vuurwerk af, schieten ze slingers de lucht in en knalt er oorverdovende muziek van Martin Solveig uit de boxen. Gave show.
Goedkope hespenworst
Enfin, toen konden de vele honderden mensen die al uren in de kou stonden te wachten, eindelijk met hun kar de winkel in. Zou je denken. Even ernstig: al die mannen in strakke pakken en met glimmende puntschoenen, kwamen die écht voor die gratis bos bloemen misschien? Of voor de hespenworst tegen 1,10 euro voor 150 gram? Dacht het niet! Die winkel liep vol verdachte sujetten die helemaal niets kochten, maar wel hun ogen de kost gaven en maar bleven fotograferen tot de geheugenkaart in hun smartphone op crashen stond. Spionnen. De omzet viel dus tegen.
Geoefende waarnemers ontwaarden hier en daar in de winkelgangen ook enkele shoppers die zich listig als onopvallende huisvrouwen hadden vermomd. Knap gedaan hoor, haast niet van echt te onderscheiden. De Jumbomedewerkers lieten begaan. Ze hadden beter moeten weten: dat waren de prijsopnemers van Colruyt, die in bijzonder ondankbare omstandigheden toch maar weer het beste van zichzelf gaven. Tegen de avond hadden ze al ruim 1.600 prijzen in kaart. Faut le faire!
Fritsprijzen
Maar goed, dat zijn dan ook getrainde professionals. Heel wat anders dan die jongedame die gewapend met een notaboekje en een balpen tussen de rekken sloop. Tegen de avond had ze wel 35 prijzen genoteerd. En toen ze weer op de redactie van Het Nieuwsblad aankwam, las ze dat bewuste artikel op onze onvolprezen website, waarop ze in paniek onze Grote Roerganger belde: “Heb ik nu echt de hele dag voor niks gewerkt?” Tja, zo gaat dat dus: de prijzen die je om 11 uur noteert, zijn om 14 uur al achterhaald. In een scherp opiniestuk legt de Kapitein nog eens haarfijn uit hoe de vork tegenwoordig in de steel zit.
De conclusie is simpel: het Gele Gevaar voert voorlopig slechts een schijnmanoeuvre uit. Een schim van een prijzenslag. Als Jumbo écht oorlog wil, zullen ze eerst moeten investeren in digitale prijsetiketten. En wat er uiteindelijk zal gebeuren, geloof je nooit: de prijzen gaan, aangestuurd door artificiële intelligentie, volautomatisch elke milliseconde wijzigen. Zoals flitshandel op de beurs. Flitsprijzen, geen Fritsprijzen! Race to the bottom? We hebben nog niks gezien. Wen er maar aan: het einde van de laagste prijs…
Duel in de mist
Want wie de schapetiketten bij Jumbo van nabij analyseert, zal merken dat ze twéé dingen gedaan hebben. Niet alleen hebben ze de prijzen van Colruyt gekopieerd (daar komen ze zo goed als openlijk voor uit) maar ook de 1+1 promoties van Albert Heijn. Die van de vorige week, weliswaar… Tja. Wij hebben het ook maar van horen zeggen. In elk geval: dat ze in Pelt letterlijk rug aan rug met de grote rivaal van start gaan, is meer dan symbolisch. Ze komen hier een robbertje vechten. Het duel is begonnen. Zoals in een goeie ouwe western. For a few euros less. Geloof ons maar: niet Colruyt, wel Appie mag zich aangesproken voelen. Jumbo zoekt de confrontatie met de aartsvijand. Het blauwe fabriekje moet kapot.
Uiteraard beweren ze bij hoog en bij laag van niet. Zoek je toevallig een specialist in het optrekken van mistgordijnen? In Veghel moet je zijn! Geen kans laten ze daar onbenut om de pers (en dus ook de meelezende concurrentie) op het verkeerde been te zetten. Zoals met die vacatures, vorige week: die kwamen een dagje online, gingen dan weer offline, en verschenen weer op de website na de opening woensdag, aangevuld met nog wat bijkomende regio’s. En wat valt op? Beveren, Gent, Genk, Roeselare, Kortrijk, Oostende, Brugge… allemaal plekken waar ook Albert Heijn al zit. En let maar op: zo maken we er binnenkort nog enkele bekend. Toeval? Tuurlijk!
Licht in de duisternis
Ons vrijblijvend advies: probeer toch maar uit de vuurlinie te blijven. En het overige foodnieuws, vraagt u zich af? Tja, wélk foodnieuws? We hadden nu eenmaal geen tijd voor marginale faits divers als de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize (vonden ze bij Delhaize niet zo héél erg), de officiële start van ShipTo in Antwerpen, de opening van Albert Heijn in Genk, de jammerlijk misgelopen Europese subsidies voor Carrefour en het onderzoek naar bedrieglijke prijsafspraken tussen Casino en Intermarché. Who cares?
Nog één ding, desalniettemin. We deden de afgelopen dagen ons stinkende best om enige klaarheid te scheppen in de troebele opeenvolging van gebeurtenissen, ginder in Pelt, de parel van Noord-Limburg. We brachten reportages, duiding, opinie, foto’s én video. Maar voor de ultieme puntjes op de i wil je toch een échte autoriteit aan het woord horen. Een orakel, een genie. En die hebben we gevonden – we hebben zelfs niet ver moeten zoeken: niemand minder dan ons aller idool Jef Colruyt in hoogsteigen persoon laat op 28 november zijn heldere licht schijnen over de duistere retailrealiteit. Jawel, de Verlichting wenkt! U komt toch ook? Die tickets moesten al besteld zijn! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.