Een glimmend nieuwe directie bij Carrefour, supergezonde maaltijden bij Delhaize, slinkse kidsmarketing bij Unilever en Zweedse ketchup bij Colruyt: het zijn slechts enkele hoogtepunten uit een alweer feestelijke én leerrijke FMCG-week.
Een professionele bende
Hét breaking news van de afgelopen week was uiteraard de eerste officiële ingreep van Guillaume de Colonges, uitvoerend directeur voor Carrefour in Noord- en Oost-Europa en als dusdanig ook eindbaas van Carrefour Belgium. Een man die niet bepaald bij de pakken blijft zitten en die dus meteen een nieuw directieteam samenstelde om de grote uitdagingen aan te pakken waar de retailer voor staat. Enfin, dat zijn grotendeels dezelfde uitdagingen als die van de meeste retailers, maar dan met andere cijfertjes. Het nieuwtje werd door RetailDetail in primeur gebracht, en snel door andere media overgenomen. Sommigen vermeldden daarbij collegiaal de bron, anderen dan weer helemaal niet. That’s life.
Hét feestje van de afgelopen week was het walking dinner na de uitreiking van de Mercuriusprijs voor het winkelconcept van het jaar. De crème de la crème van de Belgische retailsector tekende present, er waren bubbels en craft beer à volonté, en onder de exquise hapjes troffen we zelfs enkele vegan opties aan. Ja, bij Comeos weten ze hoe ze hun pappenheimers moeten soigneren. Ze lieten de catering dus niet over aan hun voorzitter. Het is me overigens wel een vrolijke bende, die zogenaamd professionele jury. Vorig jaar bekroonden ze een hypermarkt met een huisbrouwerij, dit jaar gaven ze de trofee aan een chocoladespecialist. We moeten daar geen tekeningetje bij maken, zeker? Dat belooft voor volgend jaar.
Iedereen beroemd
Dat was dan nog niet het enige feestje waar uw dienaar om strikt professionele redenen aan deelnam. Meer nog: we hadden een date met een heuse celebrity. Want ja, sinds Lidl met Heidi Klum uitpakt, zijn ook de collega’s retailers en fabrikanten naarstig op zoek naar beroemdheden om hun boodschap aan op te hangen. Niks nieuws onder de zon uiteraard, per slot van rekening prees die goeie ouwe Eddy Merckx ook al sigaretten aan, en frietvet. Zo kwam het dat we afgelopen donderdag werden uitgenodigd door Delhaize om er de dagschotels te proeven die werden ontwikkeld door de populairste kookboekenauteur van Vlaanderen en verre omstreken, Pascale Naessens. Inderdaad, dat is die quasi-perfecte vrouw die in haar eentje verantwoordelijk is voor de wereldwijd dalende verkoop van brood, aardappelen, pasta en rijst. Er kwam dus enkel supergezonde kost op tafel, gelukkig wél begeleid door uitstekende wijnen, zodat we toch voldaan huiswaarts keerden.
Ook bij Unilever rekenen ze op de kracht van de roem. De multinational brengt een Sinterklaasboek uit dat werd geschreven door niemand minder dan Mega Toby himself (nee, niet de corrupte Antwerpse politieagent, wel Studio 100-fenomeen Louis Talpe) en in het Frans door Julie Taton, Miss België 2003. Twee topauteurs die naar eigen zeggen de schrijfmicrobe flink te pakken hebben en zeker bereid zijn om een vervolg te breien aan hun letterkundige ambities, tenminste op voorwaarde dat Unilever even gul blijft betalen. Maar critici stellen dat het boek slechts verdoken reclame bevat en dus allesbehalve een literair meesterwerk is. Bovendien gaat het in tegen de befaamde Belgian Pledge, de plechtige belofte van voedingsbedrijven om verantwoorde marketing naar kinderen te voeren. Mocht u toch geïnteresseerd zijn: koop voor 12 euro Unileverproducten bij Carrefour en het boek is van u.
Dikke losers
RetailDetail grasduinde de afgelopen dagen in de FMCG-cijfers die onderzoeksbureau Nielsen naar jaarlijkse gewoonte vrijgeeft. Blijkt dat het aantal supermarkten voor het eerst sinds lang weer stijgt in ons land. Jawel, leve de verdringingsmarkt! Nog volgens Nielsen daalt het marktaandeel van de harddiscounters, ondanks winkelopeningen. Die conclusie hadden we eerlijk gezegd niet zien aankomen. Wij dachten dat enkel Colruyt, Aldi en Lidl nog marktaandeel wonnen en dat alle anderen dikke losers waren. Dat blijkt niet zo te zijn. Tenminste, als de cijfers kloppen, want de betrokken prijsvechters communiceren zelf geen marktaandelen. Lidl legt hier niet eens een balans neer, het is immers een vennootschap naar Duits recht, een zogenaamde GmbH. Er zijn kwatongen die beweren dat de marktaandelen van de harddiscounters steevast met opzet onderschat worden en dat geen enkele concurrent dat erg vindt. Hoe durven ze!
Al die kwaadsprekerij heeft Lidl er niet van weerhouden om deze week een vestiging te openen in het pand van de voormalige Albert Heijn in Leuven. Die winkel is met z’n 1200 vierkante meter nogal ruim bemeten voor een Lidl, en daarom was er plaats voor een aparte bio-hoek. Bovendien vernemen we dat de retailer binnenkort ook kaviaar en kreeft zal verkopen. Er zijn geen harddiscounters meer. Dat er steeds meer Porsches op de Aldi- en Lidl-parkings staan, is nu trouwens ook wetenschappelijk bewezen.
Een bio-hoek zul je niet aantreffen bij Sequoia, want daar is de complete winkel gewoon helemaal bio, tot de afdeling diervoeding toe. De retailer is bezig met een systematische omsingeling van Brussel, waardoor onvermijdelijk op een dag de taalgrens in zicht moest komen. En inderdaad, die dag was vorige week donderdag. De eerste Vlaamse winkel van Sequoia vergde naar verluidt flink wat vertaalwerk, maar nu dat klusje achter de rug is, ligt de weg naar de rest van Vlaanderen helemaal open!
Dolle pret
Wat is er met de consument eigenlijk aan de hand? Die drinkt alsmaar minder, als we mogen afgaan op de teleurstellende resultaten van zowel brouwers als frisdrankspelers. Heineken verwees naar de Europese kwakkelzomer als de belangrijkste oorzaak van dalende volumes. AB InBev verkocht een pak minder Budweiser in de VS, ook wegens slecht weer. Toegegeven, slecht weer is een understatement als je de ravage van het orkaanseizoen in rekening brengt. Coca-Cola kwam ook al aanzetten met een dalende omzet. Al doen de suikervrije drankjes van de groep het wél goed. Maar in België rommelt het bij de drankenproducent. De vakbonden zijn boos omdat er alweer banen op de tocht staan. Het bedrijf opteert voor een opeenvolging van kleine saneringen in plaats van één grote herstructurering. In de hoop er zo makkelijker mee weg te komen? Mislukt!
Als de consumptie van bier en cola daalt, dan is dat uiteraard omdat de jeugd niet meer weet wat een mazout is. Overigens, sterkedrank gaat er nog wél vlotjes in bij de Belgen, maar ze kopen ‘m in het buitenland sinds de accijnsverhoging. Of ze stoken ‘m zelf, illegaal. Gevaarlijk!
Etiketten lezen, het is een hobby. Of een afwijking, zo u wil. Een bezoek aan de supermarkt kan uren dolle pret opleveren en het is nog leerrijk ook. Soms stoot je op een verrassing. Zoals onlangs in de Colruyt, toen ik een knijpfles Heinz ketchup omdraaide: wat was me dat allemaal? ‘Tomaattipyree 61%’ stond er. Daar kon ik nog iets van maken. En: ‘etikka, sokeri, suola, mauste- ja yrttiuutteet’. Het bleek Fins. Daaronder stond een adres in Helsingborg, Zweden. Haalt Jef z’n sauzen tegenwoordig in Scandinavië? Heinz heeft daar niet eens een fabriek, alle ketchup komt uit Elst, Nederland. Toch levert een omweg langs het hoge noorden blijkbaar voordeel op. “Dat heeft hij van Action geleerd,” fluistert een retailkenner me toe. Zou het? Leve de wonderlijke Europese eenheidsmarkt!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.