Een foodretailweek vol tegenstrijdige trends was het, en de nabije toekomst kondigt zich niet vrolijk aan. Eén troost: bij het vervaardigen van deze Filet Pur werden geen dieren gedood, noch mishandeld.
Heet najaar
Er wordt weer flink gepokerd op hoog niveau in de foodretail. Het grote geld ruikt kansen.Terwijl verschillende durfkapitalisten vechten om de Britse supermarktketen ASDA, die door de teleurgestelde eigenaar Walmart in de uitverkoop wordt gedaan, pleegt de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky een nieuwe coup op Metro. Tenminste, een poging daartoe. Eigenlijk is het de vlucht vooruit: mocht hij zijn aandeel verhogen tot meer dan 30%, dan is hij gewoon verplicht om de andere aandeelhouders uit te kopen, en dat gaat hem dan een aardige duit méér kosten. Hij probeert er dus goedkoper vanaf te komen, maar de kans dat hij ermee wegkomt lijkt klein. Intussen is er ondanks een vergadering gisteren geen sociaal akkoord bereikt bij de noodlijdende dochter Makro. Dat belooft.
Wordt het een heet najaar? Het is alleszins met gemengde gevoelens dat foodretailers en -fabrikanten zich stilaan opmaken voor de cruciale eindejaarsperiode. Als stakingen geen roet in het kalkoengebraad strooien, dan zal dat virus het wel doen. Van grote kerst-familievieringen zal immers geen sprake zijn, van degustaties op de winkelvloer al evenmin. Wordt dat nefast voor de feestvreugde – en voor de omzet? Wordt erg spannend.
Mooie uitdaging
De ene zet voorzichtige stappen, de ander lanceert een ambitieus internationaal partnership. Eén ding is zeker: als online boodschappen nu niet doorbreken, dan zullen ze nooit doorbreken. Als zelfs Aldi al een click & collect concept op poten zet – in het Verenigd Koninkrijk weliswaar – dan weet je dat de tijd stilaan overrijp is.
In elk geval mag het stilaan gedaan zijn met meewarig te doen over Carrefour Belgium. Het gedoodverfde kneusje, het wat zielig ogende aanhangsel van de Franse moeder, krijgt nu van big boss Alexandre Bompard himself een wereldprimeur in de schoot geworpen. Ze mogen als eersten bewijzen dat e-commerce in voeding ook rendabel kan zijn. Het zal ons benieuwen. Met de hulp van een externe partner weliswaar, maar toch: een mooie uitdaging. Dat ze het nu maar niet verknoeien, denk je dan.
In een flow
Alleszins: tot voor kort waren er mensen die maar bleven speculeren over een mogelijke verkoop van de Belgische divisie. Enfin, dat waren vooral minder goed geïnformeerde Nederlanders die aan wishful thinking deden en in hun natte dromen al die winkels al in een lichtblauw of helgeel kleedje zagen shinen. Gaat niet gebeuren, jongens. Carrefour Belgium zit in een flow. De cijfers ogen weer positief – toegegeven, vooral omdat ze moeilijk nog slechter konden – en bovendien hebben ze sinds vorig jaar een mannetje in Massy. Dat helpt. The network always wins.
En wie wat dat betreft the inside story wil horen, die moet op 24 september naar het RetailDetail People Congress komen, waar Jonathan Cops onthult hoe Carrefour aan hoog tempo ‘vergoogelt’. De man is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van talent bij de retailer, en mag als dusdanig wellicht beschouwd worden als één van de vele meesterbreinen achter de wederopstanding.
Groter, grootst
Dus als Jumbo geheel Vlaanderen geel wil kleuren, dan zal het niét gebeuren via een grote overnamedeal, maar wel op eigen kracht. Volgende week volgt alvast de opening van nummer vijf, in het narcodistrict Deurne. Er zal wat nieuws te zien zijn in die voormalige Alvo-supermarkt: namelijk het allereerste Hema-schap in België. Wie hoopt op Jip en Janneke brooddozen en dekbedovertrekken komt bedrogen uit: het gaat louter om producten met het strakke Hema logo op de verpakking. Ballonnen, sfeerlichtjes, stiften, aardappelmesjes, snijplanken, plakband, cadeaupapier… het is een bonte mix. Toch gaan we kijken. Hoe zou je zelf zijn?
En als het Gele Gevaar met een primeur komt, dan kan aartsvijand Albert Hein niet achterblijven. Het blauwe fabriekje opent weldra een heuse blauwe fabriek: namelijk de grootste AH van het land, die dan ook volkomen terecht de letters XL in XL-formaat op de gevel zal dragen. Op de opening is het nog even wachten: de eerste steen werd gisteren gelegd. Maar de superlatieven bovenhalen, dan mochten we al wel. Overigens, Lidl gaat de uitdaging aan om op hetzelfde retailpark de sympathieke buur uit te hangen. Moedig.
Snode plannen
Een ietwat tegenstrijdige evolutie tekent zich af op onze steevast boeiende voedingsmarkt: terwijl mensen almaar minder geneigd zijn om dode dieren te eten, ontplooien almaar meer slagers ambitieuze expansieplannen. De veroveringstocht van trendsetter Dierendonck was al even bezig. Recent wezen we onze aandachtige lezers op de snode plannen van de Kempense versgroep Peeters-Govers die Vlaanderen niet alleen met vestigingen van Albert Heijn wil bezaaien maar ook een nieuwe ambachtelijke slagersketen in de markt zet. En nu blijkt ook het Antwerpse Butcher’s Store bovenlokale ambities te koesteren. Ze openden zopas hun derde paleis van de goede smaak en ze zullen het daar niet bij laten, beloven ze.
Allemaal willen ze ons ‘minder maar beter’ vlees verkopen. Klinkt goed, maar het lijkt ons toch een ietwat dubieus businessmodel: als die trend zich werkelijk doorzet, dan eten we binnenkort dus helemaal géén vlees meer, maar wel van duizelingwekkend hoge kwaliteit.
Bakje troost
Wil ons al een tijdje minder maar betere koffie verkopen: Nespresso, de bijverdienste van de Amerikaanse Kris Peeters. Niet erg populair in supermarktmiddens, omdat ze zomaar succesvol werden door de foodretail ostentatief te negeren. Het léf! Een lichtend voorbeeld voor merkfabrikanten, om exact dezelfde reden. Dat bedrijf gaat klimaatneutraal worden, maar ligt ook geregeld onder vuur wegens de huizenhoge aluminiumafvalberg die ze veroorzaken. Ondanks mooie verhalen over recyclage, kiepert het gros van de klanten die capsules immers gewoon in de vuilnisbak.
Foei, dus? Nee, zegt directeur Oliver Perquy: die capsules zijn “geen uitdaging maar een troef”. Goed gevonden, toch? Hij is wel zo eerlijk om toe te geven dat consumenten in ons land slechts 30% van de capsules terug naar de afzender sturen, en lonkt daarom naar de blauwe zak. Ook niet evident. Statiegeld dan maar? Een mens zou hoofdpijn krijgen van dat bakje troost.
Al vinden Belgen die troost vooral in een goeie fles wijn op tijd en stond. Nadat eerder Delhaize en Carrefour al pochten met stijgende verkoopcijfers, meldt nu ook Cora een verdriedubbeling, zelfs in Vlaanderen. Bon, dan is dat vermaledijde virus toch érgens goed voor. Ik heb alvast een flesje koel gezet. En u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.