Verschillende gevalletjes van grensoverschrijdend gedrag kenmerkten de afgelopen FMCG-week. De Belgische retailmarkt dreigt helemaal bezet gebied te worden. Maar of RetailDetail Food zich in nu de loopgraven zal terugtrekken?
Een mistgordijn
Zou Jef Colruyt het stilaan benauwd krijgen? Vanuit liefst drie verschillende hoeken werd hij immers onder vuur genomen afgelopen week: een geplande inval van Jumbo, de komst van Amazon Prime en een nakend prijsoffensief bij Delhaize. Maar nee, volgens ingewijden blijft hij er volkomen zen bij. Niks dat een energetische zuivering niet kan oplossen, immers.
Begin deze week was het nochtans breaking news: voor het eerst bevestigde Jumbo officieel dat het een blijde intrede op de Belgische markt overwoog. Het is te zeggen: “We sluiten het niet uit maar het zal niet voor de eerstkomende jaren zijn”, zo ongeveer klonk de financiële topman van het bedrijf. Dat was dus eigenlijk géén nieuws, maar waarom vond de man het dan nodig om er toch een statement over te maken? Daar hadden we het raden naar.
Tot we getipt werden. Vastgoedmakelaars zijn doorgaans zeer discrete mensen, maar het zijn ook mensen. Blijkt dat Jumbo toch maar mooi de opdracht heeft gegeven om een slordige dertig winkelpanden te reserveren tegen 2019. Hallo, Jumbo? Die vage verklaring was dus weinig meer dan een mistgordijn, een afleidingsmaneuver, een poging om de ambitieuze plannen nog wat toe te dekken teneinde de concurrentie in snelheid te nemen?
Blitzkrieg bop
Waarop waarnemers zich openlijk gingen afvragen of dat wel realistisch kon zijn, zo’n blitzkrieg vanuit Veghel. Per slot van rekening had Albert Heijn heel wat méér tijd nodig voor zijn eerste dertig winkels, en dat waren niet altijd topliggingen. Duur betaald ook, vaak. Bovendien, volgens sommige kranten is Jumbo vandaag niet echt goedkoper dan Delhaize, Carrefour of Colruyt. Welke illusies maken ze zich dan? Nu ja, het ging om een steekproef van wel zes producten… Kwaliteitsjournalistiek!
Een andere theorie stelt dat Jumbo zich op deze manier wil komen aanbieden als een aantrekkelijke bruid voor Colruyt Group. Ah ja, aangezien Jef Colruyt sinds zijn onverkwikkelijke avonturen aldaar geen stap meer op Hollandse bodem zet, moeten de kandidaat-partners dan maar zelf de eerste move maken. Hey ho, let’s go! Jumbo heeft zijn laagsteprijsgarantie van Colruyt gejat, dus er is een match. Benieuwd!
Duimschroeven
Niet enkel Frits van Eerd echter geeft blijk van grensoverschrijdend gedrag. Ook Jeff Bezos liet zijn oog vallen op de Benelux, onder het motto “wie ’t kleine niet eert, is ’t grote niet weerd”. Voortaan is Amazon Prime dus in het hele land beschikbaar, al dienen Vlaamse klanten wel een omweg te maken langs de Duitse webwinkel van de oppermachtige tycoon (de Franstalige medemens kon al langer op de Franse website terecht). Nee, Jeff lijkt niet van plan om ook maar één euro te bieden op de url amazon.be: België is quantité négligeable. Over de verwachte impact van zijn nieuwe zet zijn de meningen verdeeld, maar de meeste Belgische retailers lijken niet onder de indruk. U herinnert zich wat Jef Colruyt zei in De Tijd van 30 januari 2016? “Ik geloof niet in het model van Amazon en bol.com”. Hij is niet eens een béétje bang. U wel misschien?
Dat is zijn collega Dick Boer van Ahold Delhaize overigens evenmin. Die mocht trots mooie kwartaalresultaten aankondigen, met stijgende winstcijfers en een groeiende onlineomzet. “We zijn goed gewapend om overal de concurrentie met Amazon aan te gaan”, klopte hij zich op de borst. En ook met Colruyt gaat hij voluit de confrontatie aan: Delhaize zal namelijk de prijzen verlagen, belooft de topman. De fusie levert meer synergie op dan verwacht, overbodige managers worden bedankt voor bewezen diensten en de leveranciers krijgen de duimschroeven nog wat harder aangedraaid. Makkelijk zat. U moet overigens de selfie-video eens bekijken die de vlotte CEO online zette: daarin schetst hij gespeeld-spontaan een vrolijke retailtoekomst waarin robots, Siri en voorspellende algoritmes de dienst uitmaken. Zijn medewerkers zullen verheugd zijn.
Gratis reclame
Je kunt geen omelet bakken zonder eieren te breken, maar daar hebben de scharrelkippen in het legbedrijf Pyfferoen niet meteen een boodschap aan. Deze week kwam immers aan het licht dat ze zich in schabouwelijke arbeidsomstandigheden bevinden. Tja, sprak Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts: “Zo gaat het er nu eenmaal aan toe in de industriële landbouw.” Hij bedoelde het naar verluidt niet eens cynisch. De welingelichte consument moet zelf maar kiezen voor dierenwelzijn, vindt hij. Maar welke argeloze shopper kent het verschil tussen een scharrelei en een ei van vrije uitloop? Lidl bedankte voor de zwarte piet en dumpte zijn leverancier meteen.
De penibele opeenvolging van landbouwschandalen is uiteraard gratis reclame voor het opkomende veganisme en lijkt het consumentengedrag wel degelijk te beïnvloeden. De vleesconsumptie is in ons land tussen 2012 en 2016 met 16,7% gedaald, en er is geen beterschap in zicht. 71 kilogram vlees eten we nog gemiddeld per jaar, het laagste cijfer in Europa. Flexitarisme wordt de norm.
Bij Lidl hebben ze de bui zien hangen en breiden ze het aanbod veganistische en vegetarische producten uit met smeersalades, en met vleesvrije salami en worst. Ook de Europese Commissie is helemaal mee en wil werk maken van een wettelijk kader rond vegetarische en veganistische voeding – en het onderscheid tussen die twee. Veganisten willen immers van geen boter, kaas of eieren weten, terwijl vegetariërs daar allerminst bezwaar tegen maken. Wat wij ons afvragen: als ze binnen een jaartje of vijf een filet pur uit laboratoriumvlees op de markt brengen, in welke categorie zal die dan vallen? Strikt genomen komt het niet van een dier, maar het is wél vlees… Verwarrend!
Geen commentaar
Niet enkel veganisten lezen noodgedwongen de kleine lettertjes op het etiket van een pot choco, zo bleek deze week. Wat is namelijk het geval? Kritische Duitse consumenten hebben ontdekt dat Ferrero op geheel slinkse wijze het recept van zijn populaire Nutella heeft aangepast, vermoedelijk om op ingrediënten te besparen: de pasta is wat lichter van kleur geworden en bevat nu meer melkpoeder, meer suiker, minder vet en minder cacao, beweren ze. Dat laatste kunnen ze overigens niet hard maken, want het exacte cacaogehalte deelt de producent niet mee. Volgens Ferrero gaat het slechts om een minimale fine-tuning van het recept en is er met de kwaliteit niks aan de hand. Er zit met andere woorden nog altijd evenveel palmolie in. Een geruststelling!
De vernieuwingsoperatie bij Aldi gaat intussen wel érg ver, merken we. In Nederland stunt de prijsvechter met een hartige frikandellenvlaai. Dat is exact wat het zegt dat het is: een vlaai, gevuld met frikandellen en currysaus. Even opwarmen in de oven, en u bent een onvergelijkbare culinaire ervaring rijker. Och, sinds die chocoladepizza van Dr. Oetker schrikken wij nergens meer van, maar toch: nee bedankt.
Enfin, een mens zou van miserie in het bier vliegen, maar dat is bij nader inzien ook geen goed idee: de prijzen rijzen de bierpul uit volgens het Prijzenobservatorium, en wie zijn wij om aan hun cijfers te twijfelen? Opvallend is wel dat de bierprijs gedurende dezelfde periode in onze buurlanden amper gestegen is. Merkwaardig is ook dat de goedkoopste biermerken – hallo, Cara? – de sterkste stijging kenden. Carlos Brito was niet bereikbaar voor commentaar. Jef Colruyt evenmin. Dan wij ook niet. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.