Te laat is nog ruim op tijd, een gemiste kans is vooral een kans, en een staking is een vriendelijke uitnodiging tot overleg: zo zou je de wel érg onrustige foodretailweek kunnen samenvatten. Tijd voor een stevig gegrilde Filet Pur.
Niet op TikTok
Een merkwaardige trend tekende zich af, de voorbije dagen. Mooie voorbeelden van omdenken ook. Kneusjes riepen zichzelf tot kampioenen uit. Retailers die een hopeloze achterstand niet meer goedgepraat kregen, vertaalden die dan maar in een ongekende voorsprong. Jawel: achterblijvers zijn de nieuwe voorlopers. Verliezers zijn de nieuwe winnaars.
Toch als we Aldi mogen geloven. De discounter pakte deze week uit met groot nieuws: ze werden actief op sociale media. U leest het goed: anno 2020 begint Aldi met een Facebook- én een Instagram-account. Tegelijk! Tromgeroffel! Als allerlaatste van alle retailers, dus. “Ein-de-lijk”, zeiden ze er eerlijkheidshalve zelf wel bij. We publiceerden het nog ook. Voetnootje: Facebook bestaat sinds 2004. De halve wereldbevolking zit erop. Vooral de oudste helft, meer bepaald: uw oma, uw zatte nonkel, en uiteraard veel Karens. En wat zegt Aldi? “Met sociale media zijn we ervan overtuigd dat we onze jongere doelgroep nog beter en sneller kunnen bereiken.” Jongeren? Die blijven daar zover mogelijk uit de buurt. Ze zitten op TikTok. Tenminste, als Jacques Vermeire hen niet wegjaagt met z’n griezelige dansmoves.
De enige juiste weg
Volgde geheel dezelfde redenering: Colruyt Group. Dat de retailer besluit om ein-de-lijk de stekker uit het zieltogende Collishop te trekken, dat is dus niet omdat ze veel te laat hebben ingezien dat e-commerce wel eens een dingetje zou kunnen worden. Het is al evenmin omdat ze op geen enkele manier in staat blijken om enig weerwerk van betekenis te bieden tegen Amazon (gestart in 1994) of Bol.com (sinds 1999). Noem Collishop vooral geen gemiste kans. Neenee: het is net om veel relevanter te worden dan die gigantisch grote, dominante webplatforms dat Colruyt de enige juiste weg kiest, met name die van de specialisatie. Dààr ligt de toekomst, en niet in Seattle, laat staan in Utrecht. Voilà. Nu weet u het ook. (Trouwens, wie een écht vernietigende opinie wil lezen over die beslissing, moet even naar De Tijd surfen. Aanrader.)
Het was al het derde persbericht-na-beurs in goed drie weken tijd voor Colruyt Group. Ze zitten bepaald niet stil, daar in Halle. Jef legt er de zweep op. Maar een toelichting over dat wel zeven maanden aanslepende handelsconflict met de grootste drankenfabrikant van de wereld dat nu ein-de-lijk van de baan is: dat vond hij de moeite niet waard. Een korte mededeling aan Belga, hoogstens. Twee zinnen en daarmee basta.
Volgende slachtoffer
Bij Coca-Cola bleef het al helemaal muisstil. Tja, wat valt er ook te vertellen? Ze gaan heus hun akkoord niet op tafel gooien. Mogen we dan niet weten wie er dat partijtje armworstelen gewonnen heeft? Het is simpel: volgens de wetenschap zijn er alleen maar verliezers. En volgens de betrokkenen is het een win-win, om de consument nog beter te dienen. Daar moeten we het mee doen. Pronostikeert u mee over het volgende slachtoffer van Agecore?
In elk geval is de frisdrankfabrikant nu zélf begonnen met een delisting: geheel uit eigen beweging schrappen ze het biologische ijstheemerk Honest uit het assortiment. Dat coronavirus dwingt bedrijven om zich te concentreren op hun kernactiviteiten en alle leuke bijkomstigheden te laten vallen. Honest was misschien wel eerlijk en duurzaam, maar vooral ook te klein. En liep in de weg van de grote prioriteit Fuze Tea bovendien. Streep erdoor, dus.
Aan de fles
Datzelfde coronavirus legt de foodretail nochtans geen windeieren: de verkoop van wijn in onze supermarkten is met goed 9 procent gestegen, en bij Carrefour nog net iets meer. Waarmee de grote verliezer van de afgelopen jaren zich alsnog tot winnaar van de lockdown kan uitroepen, vooral met dank aan de buurtwinkels: mensen zaten thuis van pure miserie zodanig aan de fles dat ze moeilijk de auto konden nemen om naar de hypermarkt te rijden, vandaar.
Ook bij Delhaize ging de alcohol vlot over de toonbank. Hoewel er niet echt wat te vieren valt, blijven de mensen zelfs champagne kopen, zo blijkt. En spectaculair is de groei van Belgische wijnen. Nu ja, die stellen dan ook nauwelijks iets voor, qua volume: de retailer denkt dit jaar 50.000 inlandse flessen te verkopen. Terwijl ze alleen al sinds maart wel een half miljoen bag-in-box wijnen verkocht hebben, die u ongetwijfeld allemaal al heeft leeggezopen ook. Kortom: Belgische wijnen zijn de triomfantelijke kneusjes van de sector.
Niet te koop
Maar toch goed dat we wijn hebben, want de bierbevoorrading zou de komende dagen wel eens in de problemen kunnen komen, een gevolg van coronabesmettingen en blokkades bij AB InBev. De ruzie escaleert er tot duizelingwekkende hoogten. Tot overmaat van ramp gaat de megabrouwer op zoek naar een nieuwe baas.
Met Carlos Brito valt een gedoodverfde winnaar van z’n troon: hij maakte van de brouwer een gigantische bank die toevallig ook pintjes verkoopt, maar klein is het nieuwe groot in de bierwereld. Artisanale craft breweries knagen aan het marktaandeel en hun ziel is niet te koop. Ironisch is ook dat de manager, die bekend staat om z’n rigoureuze kostenbesparingsbeleid, er geen probleem mee had om de dikke portefeuille boven te halen voor veel te dure overnames, waardoor de groep nu met een schuldenberg én een fikse kater achterblijft.
Toch een winnaar
Net als de winkelmedewerkers van Makro. De folder gezien? Er loopt een grote op=opruimingsactie deze week. Daarmee vràgen ze natuurlijk om sarcastische opmerkingen, in het licht van de opruimingsactie bij het personeel. De stakingen van vorige week kregen een vervolg, maar er staat ook overleg op de planning. Dat komt niets te vroeg, stelt onze juridische expert, die voortaan wekelijks advies zal publiceren naar aanleiding van de retailactualiteit: een beetje betere communicatie van de directie had al veel onheil kunnen voorkomen. Ze wijst er fijntjes op dat 2020 een jaar van sociale verkiezingen is, wat wel eens tot profileringsdrang leidt.
Dat doet me eraan denken: elk jaar zo rond nieuwjaar vraagt de redactie aan een panel van retailexperts om het komende retailjaar te voorspellen. Het hoeft geen betoog dat ze er voor dit jaar allemaal glad naast zaten: geen énkele wist de uitbraak van dat virus te voorspellen, dat nochtans al sinds eind 2019 actief was. Wat een bende losers. Maar ere wie ere toekomt: één expert dreigt nu wel volkomen gelijk te krijgen met de voorspelling dat 2020 ‘het jaar van de stakingen’ wordt. En u mag drie keer raden wie dat was. Zo hebben we toch nog een winnaar: trakteer die man een Duvel. En tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.