Een mooi afgekruide portie waarin we onthullen waar je het veiligst winkelt, wie de hardste werkers zijn bij Colruyt, wie de rapste is bij Delhaize en wie de slimste bij Amazon. En dat er aan idioten geen gebrek is, dat ook.
Pleinvrees in de supermarkt
Was u ook meteen in feeststemming? Nauwelijks raakte het nieuws over dat veelbelovende Pfizer vaccin bekend, of de champagnekurken knalden in het rond en beleggers dumpten massaal de aandelen die ze tot enkele seconden voordien nog hartstochtelijk gehamsterd hadden. Vergeet het maar, supermarkten: die coronabonus zijn jullie kwijt. Kras maar op, Deliveroo & co: afhaalmaaltijden zijn zo 2020, we gaan binnenkort lekker weer op restaurant. Ga in een hoekje wat zitten huilen, Amazon en bol.com: winkelen willen we, in drukke winkelstraten, met lange wachtrijen voor de pashokjes. Nee, een vaccin tegen idiotie, dat bestaat jammer genoeg nog niet. De kater is voor later.
Och, dat pandemietje? Bij Makro maken ze er het beste van: “Welkom in de ruimste winkels van België!” roepen ze op hun sociale kanalen. “Ruime, parking, ruime gangpaden, alle ruimte om veilig te winkelen.” Goed gezien, die mooie unique selling proposition. De kans dat je bij Makro besmet raakt, lijkt ons inderdaad eerder klein: je komt er gewoonweg geen andere klanten tegen, en amper medewerkers ook, wegens besparingen. Gegarandeerd vrij van aerosolen dus. Niets voor shoppers met pleinvrees, evenwel.
Uitslovers
Laat de medewerkers op de winkelvloer intussen maar bovenmenselijke inspanningen leveren om de voorraden in de rekken op peil te houden. Nochtans, de hardste werkers bij Colruyt dezer dagen zijn naar verluidt niet de polyvalente winkelbedienden maar wel de vakbondsafgevaardigden, die nog een laatste sprint trekken richting sociale verkiezingen. En dus gooien ze nog gauw enkele winkels dicht om die extra coronapremie binnen te halen. En die stemmen natuurlijk, volgende week. Uitslovers. Gisteren was Seraing alweer aan de beurt. It’s the time of the season…
Ook al niet uit het nieuws te slaan: Jumbo. Volgende week opent het gele gevaar in Ranst, en intussen raken er weer enkele bijkomende locaties bekend. In Zelzate bijvoorbeeld is de komst van de keten helemaal in kannen en kruiken, volgens de burgemeester. Jumbo houdt de lippen nog stijf op elkaar. Dat deden ze ook drie jaar geleden, toen de eerste Belgische locatie uitlekte. Maar kijk: nu gaat het er toch eigenlijk écht van komen. Volgend jaar openen ze in Bree. Als de werken geen vertraging oplopen, tenminste.
Bewijs uit het absurde
Ze wilden het niet aan de grote klok hangen. Het was eigenlijk geen issue. Niet meer dan een logische evolutie, ook. Perfect normaal, kortom. Maar ja, enige duiding in de media kon misschien toch geen kwaad. Want wat wil het geval? In Willebroek opent volgende week een nieuwe franchisewinkel van Albert Heijn, tegenover een supermarkt van AD Delhaize. En de uitbater van die twee winkels is één en dezelfde persoon, een pientere zakenman die met de primeur aan de haal kon: voor het eerst mag een Delhaize-aangeslotene een AH openen. ‘Dual franchise’ noemen ze dat bij Ahold Delhaize met een lelijk woord.
Of hiermee het hek van de dam is? Tja, het leven is aan de rappe, zeggen ze bij ons. Frédéric Van Hoecke gaat de komende weken en maanden véél collega’s over vloer krijgen, die wel eens benieuwd zijn naar de cijfertjes. Ook de expansiedienst van Albert Heijn mag zich verwachten aan een resem telefoontjes van ongeduldige ondernemers die de opportuniteiten zien. Je kan maar beter je eigen concurrentie organiseren, toch? “Dit is het bewijs dat beide formules perfect complementair zijn,” reageren Albert Heijn en Delhaize in koor. Maar ze spreken ook van een “proefproject”. Daar klopt iets niet: normaal doe je eerst een test en trek je dan je conclusie. Knap dat het hier in de omgekeerde richting werkt: een bewijs uit het ongerijmde, heet dat in de wiskunde. In het Latijn: reductio ad absurdum. Geen commentaar.
Fake worst
Deze week trouwens in de Bonus bij Albert Heijn: Fristi en Chocomel (dat is het Nederlandse alias van Cécémel). Amper een euro voor een liter: daar verdient dus niemand wat aan. En al zeker FrieslandCampina niet: de zuivelproducent ziet zich genoodzaakt een duizendtal banen te schrappen, ook in ons land. De boeren gaan het niet merken (die kregen toch al drie keer niks), het management kan z’n bonussen voorlopig vergeten. Uiteraard is dat vermaledijde virus de hoofdschuldige: de hele out-of-homesector is immers ingestort. Je producten dan maar bijna gratis weggeven in de retail, zou dat helpen?
Misschien moeten ze ook maar inzetten op plantaardige drankjes: die vertegenwoordigen al 14% van de Belgische zuivelmarkt, ook al mag je ze geen zuivel noemen. Ook vleesvervangers gaan hard, al zal het nog minstens een halve eeuw duren voor de verkoopcijfers een beetje in de buurt komen van een authentieke filet pur. Het houdt McDonald’s niet tegen om toch nu al een eigen lijn veggieburgers, plantaardige kipnuggets en fake worstenbroodjes te ontwikkelen. De toekomst zal vegan zijn of niet zijn.
The dark side
Héél erg boos zijn ze, de Franse hypermarkten die hun non-foodrayons moeten afschermen om oneerlijke concurrentie tijdens de lockdown tegen te gaan. Een absurde regel, vinden ze: want er is uiteraard slechts één grote buitenlandse boeman die met de winsten gaat lopen zolang dat virus woedt. Voor Jeff Bezos dringt zo’n vaccin helemaal niet. Om Amazon een flinke hak te zetten, openen de foodretailers daarom hun webshop ook voor lokale handelaars. Uit solidariteit, zogezegd. Maar ook uit schaamteloos eigenbelang, uiteraard.
Kwaad spreken over Amazon: wij zouden het niet durven. Integendeel zelfs, we inviteren de gigant gewoon op een 100% coronaproof en superinteressant RetailDetail event. Topman Bezos zelf was jammer genoeg verhinderd maar laat zich waardig vervangen door Stijn Demeersseman, een Belgische topper die na flink wat internationale omzwervingen in opdracht van P&G en L’Oréal nu ondubbelzinnig voor the dark side heeft gekozen en vanuit Londen kerstrecordcijfers tracht neer te zetten voor haardrogers, elektrische tandenborstels en scheerapparaten. Zijn boodschap laat zich kort door de bocht samenvatten als “de dood van category management.” Slaat de schrik u om het hart? Reserveer dan hier uw ticket. Het is een koopje, echt waar. Niet tevreden, geld terug. Kwaliteit is onze reklaam. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.