Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.
Schaamteloos misbruik
Het was een vriendelijke uitnodiging en het leek een interessant onderwerp, dus we begaven ons nietsvermoedend op weg naar Haasrode, waar een delegatie van Colruyt Group de pers te woord zou staan over de kwaliteit van haar huismerken. Wisten wij veel wat ons te wachten stond! Na de presentaties werden we in krappe hokjes gedwongen, alwaar we onderworpen werden aan het proeven van een reeks bedenkelijke voedingsproducten waarover we eindeloze vragenlijsten dienden in te vullen. Een waarlijk traumatiserende ervaring. Maar goed, als journalist moet je wat over hebben voor het algemeen belang.
Want zo kwamen we er dus achter op welke slinkse manier Colruyt de prijzen laag weet te houden. Dwangarbeid, het is niet anders, al hanteren de troepen van Jef liever de hippe term co-creatie. In plaats van dure experts in te huren, maakt de retailer schaamteloos misbruik van argeloze klanten. Wat de misleide producttester ontvangt in ruil voor z’n noest labeur? 7 euro, ocharme. Dat is ver beneden het minimum uurloon. Duurzaam meerwaarde creëren? Ja, het is ver gekomen. Het makkelijk verdiende geld gebruikt Colruyt intussen om eigen aandelen in te kopen en zo de beurskoers kunstmatig hoog te houden.
Grote eters
Als het regent bij Albert Heijn, dan druppelt het bij Delhaize. Dus wanneer AH een vernieuwd winkelconcept lanceert, dan willen we daar het fijne van weten. Die winkel in Hoofddorp brengt alle recente innovaties rond vers onder één dak, zo klinkt het. Net als Colruyt zet Appie z’n klanten aan het werk, in een kruidenpluktuin en een ‘Grow Your Own’ schap met alles voor de moestuin. “Kweek uw groenten voortaan zelf, luierik”, zo luidt ongeveer de boodschap. We kregen toch een beetje een ‘Back to the Future’ gevoel bij het aanschouwen van de foto’s. Want growshops zijn bij onze noorderburen niet bepaald nieuw en ook verneveling om groenten vers te houden, kennen we al ongeveer sinds de jaren negentig – we hadden dat nog even willen gaan checken maar de DeLorean startte niet. Zul je altijd zien.
Zo’n anderhalf procent van de bevolking heeft last van glutenintolerantie. Erg veel mensen zijn dat dus niet, maar het zijn wel allemaal grote eters. Hoe anders kan je de enorme groei in de verkoop van glutenvrije producten verklaren? Delhaize noteert een stijging met 40% en introduceert een resem nieuwigheden, waaronder hamburgerbroodjes en kokoskoekjes. Helemaal op maat van de talrijke lifestyleshoppers die glutenvrij met gezond verwarren, uiteraard. Zoals er ook mensen zijn die veganisme met gezond verwarren, terwijl het hoogstens diervriendelijk is. Gezondheidsketen Holland & Barrett werkt in elk geval aan een volledig veganistische winkel. Er klinkt gejuich in het grote dierenbos.
Dubieus werkplezier
De sfeer zit goed bij Aldi, sinds daar een frisse wind waait door de open ramen en deuren. Ze hebben nu de allermooiste winkels en de allerbeste producten, dus de medewerkers glimmen van trots. Om dat winnaarsgevoel nog te versterken, lanceert de discounter een personeelsblad dat het leven toont zoals het is bij Aldi. Over de titel Vivaldi heeft een creatieve cel een weekje mogen brainstormen in een dubieuze pizzeria, maar kom, voor een boekske van den Aldi ziet het er toch niet slecht uit. De timing is perfect gekozen, nu het werkplezier bij de sympathieke collega’s van Lidl op een dieptepunt zit, terwijl ook bij Carrefour nog lang geen feestje wordt gebouwd.
Nestlé gaat op dieet, zo blijkt: het gehalte suiker, zout en vet in de producten moet omlaag. En al zeker in kindervoeding. Niet dat de fabrikant nu gezonde groentjes op de markt gaat brengen. Snoepgoed blijft lucratief, dus verlagen ze gewoon het suikergehalte in hun chocoladerepen. De insteek is duidelijk: snoep maar lekker verder, kindjes! Ook Mondelez ziet de snacksmarkt verder groeien en werkt samen met retailers aan uitstallingen die nog verleidelijker zijn dan ze al waren, onder het motto “zien is kopen, en kopen is eten”. Hoe ze dat precies aanpakken, komen ze bovendien vertellen op het niet te missen Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Nog geen tickets? U moet zich reppen!
Liever lui
Mensen lezen geen papieren kranten meer, zijn massaal gestopt met roken, hebben het snoepen afgezworen en spelen tegenwoordig online op de Lotto. Dat de modale krantenwinkel betere tijden heeft gekend, is dan ook een understatement. De oplossing volgens Unizo? Krantenwinkels moeten hun assortiment uitbreiden. Met voeding, onder andere. Dat zegden ze in de krant – slim gezien, want uitbaters van krantenwinkels hebben tegenwoordig niks anders te doen dan de krant te lezen. Toch ontwaren we een vreemde kronkel. Om competitiever te worden, hebben zelfstandige voedingswinkels de afgelopen decennia allemaal een persrayon toegevoegd, en kansspelen. Zo hebben ze het hun collega’s krantenwinkels extra moeilijk gemaakt. En nu moeten alle krantenwinkels dus maar buurtwinkels worden? Is dit niet gewoon een sluwe marketingactie van buurtsuper.be teneinde nieuwe leden aan te trekken? Je zou het durven denken!
En dan nog dit. Enkele weken geleden maakten we ons een beetje vrolijk over die Spar die nogal lang op zich laat wachten, in het pand van de voormalige Albert Heijn aan de Antwerpse Groenplaats. “Kijk hoe hard we werken aan uw nieuwe Spar”, hing gedurende maanden aan het raam, maar ze leken toch liever lui dan moe. Uit eerlijke schaamte hebben ze die mededeling nu maar weggehaald, merken we. Of zijn ze van gedacht veranderd? Ja kijk, bij de overname schreven we al dat Retail Partners Colruyt Group geen indrukwekkende track record kan voorleggen inzake stadswinkels. Als ze het aan ons vroegen, zouden we adviseren om het pand gewoon te verpatsen aan de collega’s van Okay Compact. Maar ja, wie vraagt ons wat? Precies! Tot volgende week!