Hongertje? Kikkererwten, tompouce, straciatella en ajuin zijn slechts enkele van de smaakmakers in deze nieuwe, niet geheel plantaardige maar wel scherp gekruide editie van Filet Pur.
Verwende nesten
Het is nu officieel: het feestje is voorbij. Voorgoed. De gunstige bijwerking die het virus had op de foodretailsector was slechts van tijdelijke aard. De sector groeide vorig jaar weliswaar meer dan vier keer zo hard dan normaal, maar dat komt nooit meer terug, stellen bollebozen van onderzoeksbureau Kantar. Nieuwe uitdagingen dienen zich aan, zoals het rendabel krijgen van e-commerce, met verwende shoppers die gratis levering verwachten voor kleine winkelmandjes. Geen evidentie.
Iemand moet dat misschien eens uitleggen aan Deborah, de intussen nationaal beroemde caissière van de Delhaize in Nieuwpoort-Bad. Ook een verwend nest, als je het mij vraagt: ze heeft rustig de tijd om tijdens het werk praatjes te slaan met een hitsige partijvoorzitter, dus met die werkdruk zal het wel meevallen. Bij Alida van de Aldi een paar honderd meter verderop was het geen waar geweest: die scant de boodschappen zo vliegensvlug dat je nog volop aan het inpakken bent terwijl zij al ongeduldig zit te wachten tot je ein-de-lijk die pinkaart in de betaalautomaat stopt. Conny van de Colruyt pal daarnaast hoor je niet klagen, want zij kreeg dus wél een deelname in de winst.
Een luxe voor de woke elite
We moeten allemaal aan de kikkererwten, en wel meteen. Voor onze eigen gezondheid én die van de planeet. Dat zeggen wij niet, dat zegt Vlaams minister Zuhal Demir. Gemiddeld halen we vandaag 60% van onze eiwitten uit producten van dierlijke oorsprong, maar die hebben een te grote ecologische voetafdruk. De Green Deal Eiwitshift – echt lekker bekt het niet – moet daarin verandering brengen en wel 64 partners zullen zich uitsloven om de ambities waar te maken. Onder hen ook alle supermarktketens. Die zien dat veggierayon immers met veel plezier uitbreiden: de kiloprijzen (en de marges) bedragen daar vaak het dubbele tot het driedubbele van die voor vlees. Specks’kes Fumés van De Vegetarische Slager: 33 euro de kilo. Gerookte spekjes van het varken (bij Delhaize): 11 euro de kilo. Hey, laat die shift maar komen! Yep, veganisme is een luxe voor de woke elite. Tot we de échte prijs van vlees gaan berekenen, uiteraard, met inbegrip van de aangerichte milieuschade.
Ook multinationals denken aan ons welzijn: het kan geen toeval zijn dat zowel Nestlé als Unilever op ongeveer hetzelfde moment een bod uitbrengen op producenten van vitamines en gezonde voedingssupplementen. Gezondheid is big business, en nog meer sinds de pandemie. Dat we het afgelopen jaar een pak minder bier hebben gedronken, is in dat opzicht goed nieuws – maar niet voor de brouwers, die nu meer heil zien in alcoholisch fruitwater, door hippe vogels ook wel hard seltzers genoemd. Nu ja, nog een week en we kunnen weer gààn, toch? Ook al wordt het geen terrasjesweer, bij Carlsberg zien ze het al helemaal zitten.
Verwend en drukbezet
Berichten over het einde van de supermarkt zijn tot nu toe eerder voorbarig gebleken, maar ik zou er als foodretailer toch niet helemààl gerust op zijn. Verwende, drukbezette shoppers hebben het gemak ontdekt van de maaltijdbox, en die hype is nog niet meteen voorbij. Simply You Box, de nummer drie op de Belgische markt, opereert niet langer onder de vleugels van bedenker Carrefour Belgium maar wel onder die van de Franse marktleider Quitoque, en budgetteert opnieuw een verdubbeling dit jaar. De concurrentie – waarvan er niet één een succesvol antwoord in elkaar wist te, euh, boxen – is dus meer dan verwittigd.
En als de supermarkt toch overleeft, dan zal het zonder kassa zijn. Toch voor zover het van Amazon afhangt: de Just Walk Out technologie is nu ook rijp voor grotere winkels. Personeel is enkel nog nodig om rekken te vullen, en binnenkort nemen robots die taak wel over. Zodat het laatste argument om toch nog een bakstenen winkel te bezoeken – namelijk wat sociaal contact in gedistantieerde tijden – ook weer wegvalt. Ligt het aan mij, of mangelt er écht iets aan dat businessmodel? Jeff mag het weten. Duitse beleggers geloven alleszins nog wél in de supermarkt en stoppen Jumbo niet minder dan 200 miljoen euro toe om z’n veroveringstochten verder te zetten. Ook bij ons, dus.
Oranje tompouce
We voelden de bui al een beetje hangen, toen we dinsdagochtend een wat geheimzinnig mailtje ontvingen van Delhaize: “we veranderen van naam, meer info volgt straks.” Het zou toch niet waar zijn? Maar jawel hoor: in een poging om die eerdere stunt van Jupiler (Belgium, weet u nog wel?) nog eens dunnetjes over te doen, vervangt de retailer dus een letter in z’n naam. Gebeldig! Niet met het oog op het EK voetbal, wel als ode aan z’n 1600 Belgische leveranciers, met name. Die kregen prompt de tranen in de ogen, dat kan u zich voorstellen. Niet zozeer van ontroering, wel omdat hun omgewrongen arm nog altijd pijn doet na de recente jaarnegotiaties.
Met zo’n stunt steek je je nek uit: aan de ene kant klinkt applaus, aan de andere kant hoor je de sarcastische commentaren al van ver komen. Belhaize is na die fameuze “fusie van gelijken” immers zo Nederlands als een oranje tompouce. De laatste Belgen zijn door Ahold Delhaize allang weggepest uit het directiecomité en de raad van bestuur. Hollandaize was dus toepasselijker geweest. Ze lanceerden de campagne dan nog op Koningsdag ook, dat kan geen toeval geweest zijn. Slechts twee winkels krijgen écht een aangepast uithangbord, bovendien. En dan lieten ze nog de kans liggen om de url belhaize.be te kopen en er iets creatiefs mee te doen. Tja.
Straciatella of dame blanche?
Hij was nochtans vrij, en dat kan niet van elke url gezegd worden. Vraag dat maar aan Carrefour. Als het klopt dat alles te koop is – maar dan wel voor de juiste prijs – dan heeft Carrefour België gedurende meer dan twintig jaar niet de juiste prijs geboden voor de domeinnaam die het bedrijf logischerwijs moest toekomen, namelijk carrefour.be. Die bleef al die tijd in handen van een vereniging van Franstalige inwoners van de Brusselse rand, al van jaren voordat Carrefour via de overname van Promodès toevallig ook Belgisch marktleider zou worden (voor eventjes, dan toch). Dat zijn geen dwazen, die voorvechters van de francofonie. Zo’n url is waard wat de zot ervoor wil geven, nietwaar? Enfin, er is nu eindelijk een akkoord. Wat ons doet denken aan die andere slimmerd die nog steeds eigenaar is van een mogelijk waardevolle url: namelijk de verzekeringsmakelaar die opereert op het domein amazon.be. Maar ja, meneer Bezos couldn’t care less, blijkbaar.
Via die nieuwe domeinnaam kan de retailer nu volop z’n toekomstprojecten aan de wereld kenbaar maken. Zoals C-Next bijvoorbeeld. Het doet denken aan een beloftenploeg uit 1B, maar nee, het is de visie op het Carrefour van morgen. We lazen erover in het activiteitenverslag dat nu online staat: de organisatie moet minder hiërarchisch en meer inclusief worden. Mooi, maar nog mooier is dit weetje: Carrefour verspreidt die nieuwe bedrijfscultuur binnen de organisatie naar eigen zeggen volgens de “straciatella-methode”. Geen grap, wel een verwijzing naar de chocoladeschilfers in het Italiaanse roomijs. Een aanpak die zich onderscheidt van de meer klassieke “dame blanche”-methode, waarbij het chocoladelaagje aan de oppervlakte van de organisatie zou blijven hangen… Kijk, zo’n stukje appetijtelijke beeldspraak op z’n tijd, dat kunnen we wel smaken.
En als uitsmijter nog dit: deze week heropende Delhaize z’n gloednieuwe supermarkt in Aalst. Een winkel met een beladen geschiedenis, u weet wel. Dat laten de enthousiaste medewerkers echter niet aan hun hart komen – je bent Ajuin of je bent het niet – en dus vonden ze het nodig om de opening te vieren met een, welja, typisch carnavaleske videoclip, zullen we maar zeggen. Enjoy en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.