Soms is retailjournalistiek een vorm van oorlogsverslaggeving, weliswaar met een zeer beperkt risico op verdwaalde kogels. En u kent ons: we pakken het constructief aan. Altijd. Dus ook in dit nieuwe weekoverzicht van RetailDetail Food!
Zelf gezocht
Nogal wat mensen vroegen me recent of ik denk dat Delhaize werkelijk een prijzenslag gaat beginnen in ons land, zoals Dick Boer eerder al liet uitschijnen. Doorgaans antwoord ik dan een beetje relativerend, met de dooddoener dat je in België nooit een prijzenslag kunt winnen omdat Colruyt dat eenvoudigweg niet toelaat. Maar het lijkt er sterk op dat ze er toch niet gerust op zijn, daar in Halle. Nu de jaargesprekken volop bezig zijn, aarzelen ze niet om de grove middelen in te zetten. Parallelimport bijvoorbeeld (de Heinz case, weet u nog) of gewoon producten uit de rekken flikkeren, zoals nu dus het geval is met PepsiCo. Dat mag niet als een daad van agressie worden gezien, want: “We willen dit constructief aanpakken”, zo luidt de officiële reactie van Colruyt. En: “We geraken er wel uit.” Ja, uiteraard. De echte hardlopers bleven trouwens gewoon in het schap staan, die retailer is immers niet gek.
In elk geval, de media smulden ervan en eindredacteurs bedachten leuke koppen. De RetailDetail Creativity Award gaat deze week naar “Colruyt wil chipsleverancier kraken”. Proficiat, Gazet van Antwerpen! Experts voorspellen dat er nog meer conflicten zullen volgen, allemaal te wijten aan dat dreigement van Ahold Delhaize en aan het geheul van merkfabrikanten met Aldi en Lidl. Dat ze het zelf gezocht hebben, dus. Maar het is ook gewoon de tijd van het jaar, uiteraard. De tijd van constructieve gesprekken die de warme banden tussen handelspartners aanhalen met het oog op een succesvol businessplan dat gezamenlijke groei genereert in 2018. Past helemaal in de kerstsfeer ook. Toch?
Spijsvertering
Nu beweert de wetenschap wel dat beide kampen verliezen aan zo’n conflict, en zelfs dat de supermarkt doorgaans de meeste schade oploopt. Zou het? Het hangt er toch maar vanaf hoe je het bekijkt. Colruyt stuurt hiermee immers een duidelijke boodschap richting consumenten (“wij gaan tot het uiterste om u de laagste prijs te garanderen”) én een dreigement richting leveranciers (“pas maar op of we hebben u ook bij uw pietje”). Kortom, die prijzenslag? Die is gewoon al aan de gang, hoor. Spannend!
Of misschien was die move van Colruyt wel geïnspireerd door de sterke koersdaling eerder deze week? De oorzaak was een negatief advies van Deutsche Bank. Die vreest dalende marges en beperkt groeipotentieel als gevolg van… de hardere concurrentie met Aldi, Lidl en Ahold Delhaize. Tja. Colruyt moest terugslaan, pech voor PepsiCo. En daar hield het nog niet op hoor, wacht maar. De familie Colruyt namelijk diversifieert erop los, een kwestie van risicospreiding. Korys Management wordt bestuurder van de vennootschap Microbial Resources Management Technologies. Klinkt serieus, denkt u? Think again. Dat bedrijf bestudeert zogezegd het menselijk spijsverteringsstelsel in labo-omstandigheden maar was vooral de grote inspiratie achter de wereldberoemde Cloaca of ‘kakmachine’ van kunstenaar Wim Delvoye… Echt waar, dààr houdt Jef zich tegenwoordig mee bezig. Soms is de werkelijkheid doller dan onze wildste fantasieën.
Kerstcadeau
De retailers kregen deze week trouwens nog een mooi kerstcadeau van Europa: namelijk sterke argumenten pro parallelimport, met dank aan megabrouwer AB InBev. Want die heeft dus jarenlang de bierprijzen in ons land kunstmatig hoog weten te houden door retailers te beletten zich over de grens te bevoorraden. Slinkse praktijken, zonder meer! Zo kennen we meteen de échte reden waarom de consumptieprijzen in België hoger zijn dan in de buurlanden: ’t is volledig de schuld van de merkfabrikanten. En niet alleen van AB InBev, want ‘ze doen het allemaal’, roept Comeos in de krant. Maar niet lang meer, want als de Europese Commissie haar zin krijgt, wordt parallelinvoer gewoon dagelijkse kost. Dat u het weet. Hadden we het over een prijzenslag? Het wordt gewoon een totale oorlog!
Dat onze favoriete ijsjesfabrikant nu in Nederlandse handen komt, dat was ook even slikken. De investeerder heeft al enkele Belgische chocolademerken in z’n portefeuille en wil groter worden ‘om sterker te staan in de onderhandelingen met de supermarkten’. Jawel. Grensoverschrijdend gedrag neemt bovendien toe tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Monoprix, onderdeel van Casino, heeft een akkoord met de Britse pure player Ocado, zodat de keten binnenkort de vooruitstrevende besteltechnologie van de e-tailer zal kunnen gebruiken. De Franse supermarktketen gaat bovendien premium huismerken van Waitrose in de rekken leggen – ook een keten die met Ocado samenwerkt, trouwens. Bloeit daar iets moois, of zit de Brexit er voor iets tussen?
Comfort food
Overigens, mocht het u op de één of andere manier ontgaan zijn: het was de week van de friet, en het is volgens ons nog niet te laat voor een kleintje met stoofvleessaus. Met een beetje geluk voor de aardappelsector wordt 2018 trouwens gewoon het jààr van de friet. Dat zit namelijk zo: in onzekere tijden zoeken consumenten vaker hun toevlucht in comfort food, ook al is dat een beetje in tegenspraak met de gezondheidstrend. Goed nieuws voor de lokale frituur, en ook voor de chocoladesector, onder andere tot grote vreugde van de aandeelhouders van Barry Callebaut, die zowel in Wieze als in Halle de productiecapaciteit opdrijven om aan de stijgende vraag te voldoen.
Comfort food, allemaal goed en wel, maar neem misschien toch een voorbeeld aan het nieuwste kerstverhaaltje van Intermarché, waarin twee kinderen geheel terecht tot de conclusie komen dat de Kerstman een te hoog BMI heeft en dus maar beter wat meer groenten en fruit zou eten. Net als u, dus. Niet? Van overgewicht is trouwens geen sprake in de eveneens mooie nieuwe kerstspot van Delhaize waarin we de tafeltrends van de jaren ’20 tot nu zien passeren. Knap gedaan, het mag gezegd. Want als het goed is, melden we het ook. Zo zijn we.
Mocht u zich, tot slot, afvragen wat ons drijft in onze dagelijkse zoektocht naar nieuws, dan krijgt u nu het antwoord. Jawel, we verslikten ons recent in onze doppio espresso toen we die kop lazen in de cultuurpagina’s van De Standaard, nochtans een kwaliteitskrant. “Breaking news lijkt op een orgasme,” stond er. Hola, zitten we bij RetailDetail tegenwoordig in de erotische dienstverlening misschien? Dan moeten we dringend onze tarieven optrekken. Het ontbrak afgelopen week inderdaad niet aan onverwachte wendingen. We zijn dan ook een beetje moe maar voldaan, zoals dat heet. En, hoe was het voor u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.