Het terreurniveau ging deze week omlaag, maar niet in de foodretailsector, waar het bloed rijkelijk vloeide. Is er leven na de sanering? U leest het in het messcherpe weekoverzicht van RetailDetail Food!
Een asociaal bad
Erg netjes was het niet, vonden we, dat de vele trouwe medewerkers van Carrefour Belgium nog enkele dagen langer op het verdict moesten wachten dan hun Franse collega’s. En dat ze in verhouding zwaarder getroffen werden was ook schrikken, want de speech die topman Alexandre Bompard dinsdag afstak liet uiteindelijk nog een sprankeltje hoop. De beurs reageerde opgetogen, maar diverse commentatoren – waaronder ook uw favoriete nieuwsbron RetailDetail – waren toch een beetje onderwelmd, al bij al. Misschien zijn we te streng. Als het plan mislukt, kan hij z’n boeltje nog altijd aan Jeff Bezos verkopen, en als het wél lukt ook, maar dan voor meer geld. Altijd prijs, dus.
Maar in Evere, waar de directie naar verluidt koeltjes het woord voerde (we waren niet geïnviteerd) was het dus andere koek. Een soort Dinantse koek, eerder: beenhard en niet te vreten. Tien procent van de jobs op de helling, het zoveelste sociale bloedbad, aldus de vakbonden. Vreemde uitdrukking: het is natuurlijk een asociaal bloedbad, maar goed. Carrefour wordt dus vakkundig gefileerd. Miserie! En daarover hadden wij ook alweer een mening. Bijvoorbeeld: dat we recent geen enkele grote herstructurering hebben meegemaakt die achteraf écht duurzame verbetering bracht, en dat de directie van Carrefour dus maar beter met een stevig plan voor de dag komt. En snel ook. Nu ja, u weet ook: meningen zijn als konten, iedereen heeft er één. Maar ze zijn niet allemaal zo fameus als die van RetailDetail.
1001 vergissingen
En het ergst van al, door dat gedoe met Carrefour konden we jammer genoeg niet aanwezig zijn op het jaarlijkse feestje van de crème de la crème der opinieleiders, in Davos. Zo misten we onder andere een hoogst charmante speech van onze retailheld Jack Ma van Alibaba. Hoogtepunten? “Het geheim van ons succes is dat we zoveel vrouwen in senior management hebben” en “Het boek dat ik wil schrijven zal ‘Alibaba: 1001 vergissingen’ als titel krijgen.” Leg zelf de link tussen deze twee quotes.
Niet alleen retailers letten op de kleintjes, ook fabrikanten moeten dat doen – zeker als hun retailpartners aankondigen dat ze snijden in het assortiment en investeren in lagere prijzen. Want uiteraard dragen de leveranciers het gros van die prijsinvesteringen. ‘Om in te spelen op de veranderingen in de retailsector’, moeten er bij Unilever nu alweer mensen uit het verkoopteam vertrekken, terwijl anderen worden ondergebracht bij een externe partner. Ook daar is het niet de eerste herstructurering. De nakende verkoop van de margarinedivisie zit er voor iets tussen. Ooit werd dat opvallende kantoorgebouw aan de Humaniteitslaan zo goed als volledig gevuld door de multinational, vandaag hebben ze er nog anderhalve verdieping of zo. Met voornamelijk uitvoerende functies, want de echte beslissingen worden elders genomen. Het is niet anders. Sign of the times.
Ettertjes
Nochtans, niet overal gaat het slecht. Best prima loopt het bijvoorbeeld bij Sligro Food Group, waar de winstcijfers hoger afklokten. Behalve dan bij de supermarktdivisie Emté, die nu eindelijk officieel te koop staat. Jumbo staat al te popelen. Zouden er andere kandidaat-overnemers zijn?
De afgelopen decembermaand was van een ongeziene drukte voor Albert Heijn, dat er in Nederland een behoorlijk indrukwekkend jaar heeft op zitten: 6% groei en het marktaandeel ging nogmaals hoger. In schril contrast daarmee was er bij Delhaize enkel stilstand. Dat vonden ze bij Ahold Delhaize al voldoende om te spreken van een ‘lichte verbetering’, terwijl wij altijd geleerd hebben dat stilstaan toch achteruitgaan is. Het zal dit jaar geen waar zijn, denken we. Onder andere een spaaractie met allerschattigste knuffels in de vorm van groenten en fruit moet nieuwe klanten lokken, maar niemand minder dan Lidl steekt al stokken in de wielen door in Nederland met exact dezelfde actie uit te pakken. En wij die dachten dat Delhaize en Albert Heijn nauwer gingen samenwerken?
Intussen installeert AH in z’n winkels meetstations waarop klanten hun tevredenheid kunnen uiten door op een ‘like’-knop te drukken, net als bij Facebook. Delhaize heeft iets gelijkaardigs, en ik zie enkel kleine ettertjes herhaaldelijk enthousiast op de knoppen drukken. Gaat gewéldig waardevolle data opleveren!
Geraaskal
Tot overmaat van ramp is het een Nederlander die ons leert hoe je eigenlijk frietjes moet bakken, en hoe je ze aan buitensporig hoge prijzen verkocht krijgt bovendien. Sergio Herman gaat z’n Frites Atelier exporteren naar Gent, Brussel, Barcelona en Berlijn. De man raaskalt als geen ander: hij wil z’n frituren “de uitstraling van een ouderwetse Frans-Amsterdamse brasserie” meegeven. En daar hebben we geen letter van verzonnen. Alsof zoiets bestààt.
“Geen wachtrijen meer”, hadden ze beloofd. “Loop gewoon buiten.” Jaja, dat zal wel. Vooraleer je zonder betalen kunt buitenwandelen uit zo’n kassaloze winkel, moet je er eerst wel binnen geraken. En daar knelde het schoentje: meterslange wachtrijen stonden er wel degelijk, voor de ingang van die fameuze Amazon Go winkel die deze week eindelijk openging voor het grote publiek. Dan heb je dat weer. Voordelig is de winkel blijkbaar wel, want enkele journalisten constateerden na hun bezoek dat ze ongewild gestolen hadden. De baanbrekende technologie ‘vergat’ enkele producten aan te rekenen. Zo gaan de winstcijfers niet verbeteren natuurlijk. Nee, dan beweert IBM dat het een betere oplossing heeft: het test in een Brits tankstation een kassa die je hele winkelmandje in één keer scant. Diefstalbestendig, naar het schijnt.
Generaal Bezos
Daarmee was de kous nog niet af, trouwens. Analisten berekenden dat de groei van Amazon in voeding het afgelopen jaar meer dan 50% bedroeg, niet alleen in de VS maar ook in Europa. Sterke cijfers, al is het makkelijk groeien wanneer je van bijna niks vertrekt. In Amerika zijn bananen de bestverkochte referentie, in Europa staat de categorie bier, wijn en alcohol op één. Kunnen we daar voorbarige conclusies uit trekken? Geen wonder dat het goed gaat met drankengroep Diageo. In elk geval: volgens hetzelfde rapport betekent dit miserie voor merkfabrikanten. Amazon wordt een private labelspeler. En het kantelpunt voor e-commerce in voeding komt dichterbij. Zou het?
Toch maar oppassen, denken we, want het bedrijf van Jeff Bezos lijkt Europa wel létterlijk te willen veroveren: ze zoeken daar namelijk (ex-)militairen om de logistieke operaties op poten te zetten. Een heus leger dus, en dat is echt waar. Het aanvalsplan heeft stevige venten nodig, kerels van stavast, leidersfiguren die van aanpakken weten. Met watjes bleek het niet te lukken. Mocht u zich geroepen voelen: solliciteren kan hier.
Verbod op troostvoedsel
Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg was, mogen we ook al niet meer eten wat we willen. Er dreigt een verbod op diverse vormen van troostvoedsel, wegens onvoldoende duurzaam. Pannetje scampi in looksaus? Vergeet het maar! U maakt zich medeplichtig aan slavernij. Broodje smos bij de lunch? Niet doen! De wereld gaat eraan! Een simpele boterham met confituur is de betere keuze voor het milieu, volgens een recente Britse studie. Maar die bevat dan weer meer suiker dan goed voor u is. Van pure ellende een glas witte wijn dan maar? Nee, februari staat in het teken van Tournée Minérale. En de tofuwijn die een onverlaat in Singapore ontwikkelde – het idee alleen al! – mag dan wel duurzaam zijn, hij bevat nog steeds alcohol.
IJsje dan toch? Misschien wel: Cornetto komt met een veganistische variant, op basis van sojamelk en zonder gluten. Die beantwoordt wellicht aan de eisen van voedingsfundamentalisten, al weet je dat nooit helemaal zeker. Op internetfora kun je hilarische discussies volgen over de vraag of je als veganist wel de slakken mag bestrijden die je biologische moestuintje kaalvreten. Serieus. De enige écht consequente keuze voor een veganist is gewoon omkomen van de honger. We hadden het toch gezegd? Niks dan miserie! En dan moet het weekend nog beginnen. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.