Alwéér een oorlogje, deze week? Eentje van de plantaardige soort nog wel. Dat shoppers niet kunnen rekenen, is bekend. Sommige merken en foodretailers zijn daar echter héél goed in, ontdekt Filet Pur, calculator in de aanslag.
Knap vervelend
Doomsday preppers, dat zijn mensen die zich voorbereiden op de apocalyps, het einde van de wereld zoals we die kennen. Mealpreppers, dat zijn mensen die zich voorbereiden op een hongertje op donderdagavond door alvast op zondag voor de hele week te koken. Of door tijdig een voorraad verse maaltijden in te slaan. Kwestie van niet in de verleiding te komen om een alweer vette hap aan de deur te laten bezorgen – je wil niet medeplichtig zijn aan de uitbuiting van fietskoeriers, toch?
Gezond eten is niet moeilijk als je het makkelijk maakt. En dat doet dus bijvoorbeeld de app Mealprep.nl vanaf nu ook in Vlaanderen, met een aanbod van honderden soorten sport- en fitnessmaaltijden voor mensen met specifieke dieetwensen. Als HelloFresh geld kan verdienen met kant-en-klaar, dan zij ook. Groot nieuws is de komst van die startup niet, wel een illustratie van de trend waarbij steeds meer piepkleine nichespelers zich komen mengen in de strijd om maagaandeel. Ze halen minieme procentjes omzet achter de komma weg bij de reguliere supermarkt, die intussen veel te druk bezig is met het rationaliseren van assortiment in plaats van het detecteren van nieuwe kansen. Mee-eters zijn het. Kunnen knap vervelend zijn, weten we allemaal.
Lekker overzichtelijk
1,35 eurootjes voor 500 gram sojayoghurt, slechts 79 cent voor een brikje sojaroom, en amper 1,43 euro voor een pak vegan nepkaas in sneetjes: ge kunt er niet voor sukkelen. Nadat Lidl enkele weken geleden al oorlog en onrust kwam stoken in het rayon groenten en fruit, volgt nu een plantaardig offensief. Veggie mag niet langer duurder zijn dan producten waar dierenleed mee gepaard gaat. De drempel moet lager om de verkoop te verdubbelen. Enkel in het belang van onze gezondheid en die van de planeet, uiteraard. Duurzame eiwitshift, immers.
Mooi hoor. Maar om één en ander in perspectief te plaatsen: de discounter spreekt van 23 referenties. Drie-en-twintig, ik schrijf het maar even voluit voor de helderheid. Lekker overzichtelijk, dat wel, maar de prijsvergelijkers van Colruyt hoeven zich dus niet uit te sloven, voorlopig. Dat aanbod gaan ze wél uitbreiden. Ik zou het geloven: bij pakweg Albert Heijn liggen er makkelijk 400 plantaardige alternatieven in de rekken. Dàt schiet op.
Schizofrene consument
Tja, de prijzen verlagen om de verkoop te verhogen: het is een beproefd recept, maar tegelijk ook to-taal voorbijgestreefd. Old school salestactieken, die niet aan sterke merken zijn besteed. Vraag maar aan Coca-Cola: hoe duurder ze hun producten maken, hoe meer ze er van verkopen. Kijk dàt is marketingpower. Een beetje krimpflatie helpt ook. Net als de schizofrenie van de consument, die voor drie cent voordeel naar een andere supermarkt rijdt, om vervolgens op een terrasje een latte van tegen de vijf euro te bestellen, of een glas cola van amper 20cl tegen ongeveer de prijs van een tweeliterfles in de Colruyt. Cheers!
En ook op hun huisdieren besparen consumenten allerminst, als we mogen afgaan op de groei van het duurste merk in het petfoodrayon. Niet winstgevend, wel toonaangevend genoeg om in het vizier te komen van de grote multinational General Mills. Kassa-kassa voor de drie oprichters van Edgard & Cooper dus. Ze blijven werken, ook al hoeven ze dat nu wellicht niet écht meer te doen. Rare jongens, die ondernemers.
De slimste
84 euro per jaar: dat is dus iets meer dan anderhalve euro per wekelijkse winkeltrip. Zoveel kunnen trouwe klanten van Albert Heijn zogezegd besparen op hun boodschappen, als ze zo’n premium jaarabonnement van 12 euro nemen. Al meer dan één miljoen Nederlanders zijn in de val getrapt. Ze zien zich nu verplicht om niet meer naar de veel goedkopere Dirk, Nettorama of Vomar te fietsen, in de waan dat ze beter af zijn met hun Bonus Box-aanbiedingen, zegeltjes en korting op plantaardige producten. Die Marit van Egmond is nog véél slimmer dan ik ooit had kunnen vermoeden. Petje af! Shoppers kunnen niet rekenen, dat wisten we al. Maar zij dus wél, en hoe.
Ongeveer zo goed als wijlen Henri Renmans, de oprichter van de gelijknamige slagersketen die afgelopen dinsdag op 86-jarige leeftijd zijn filet pur aan Maarten gaf. Leerde het vak bij Colruyt en hing in de prachtige jaren tachtig zijn wagonnetje listig aan de locomotief van de toen snel groeiende nieuwkomer Aldi, volgens hem de enige keten die een beetje deftig georganiseerd was. Respect, hoor: het werd een ongezien succesverhaal waarvan hij het onzekere vervolg niet meer hoeft mee te maken. Want ja, nu de discounter de vleesverkoop zelf in handen neemt, moet de beenhouwer zich heruitvinden.
Hersendodende taken
En dan nog dit. Een supermarkt uitbaten is dolle pret. Bestellingen plaatsen is heerlijk ontspannend. Rekken vullen is pure fun. Prijzen en promo’s bepalen heeft zelfs een verslavend effect. Om maar te zwijgen over het opmaken van de kassa. Dat zeg ik niet, dat blijkt uit het onverwachte succes van een computerspel dat gamers precies dàt laat doen: in Supermarket Simulator bestuur je geen racewagen of knal je geen zombies neer, je verricht slechts de hersendodende taken van een simpele kruidenier. En dat is zalig, als we de lyrische reviews op Steam mogen geloven.
Pas op: het vergt geduld en een boel werk om de fijne kneepjes van het supermarktvak onder de knie te krijgen, leren we. Er circuleren dan ook volop tips online. Zoals: zeker melk op voorraad houden. Lage marges weliswaar, maar hoge rotatie. Ook kaas is een goeie, al moet je dan wel investeren in een koelmeubel. Koffie: mooie rotatie, interessante marge. En een echte moneymaker is olie: pokkeduur, maar hoge marges. ’t Zal wel zijn! Net als in het echte leven, quoi. Boycots zijn voorlopig geen optie – een jammerlijk gemiste kans – maar mogelijk komt er een update. Ideaal vertier bij regenweer in elk geval. En dat voor ongeveer de prijs van een abonnement bij Appie. Ik weet straks wat gedaan. U niet?
Dienstmededeling: net als velen onder u maakt Filet Pur volgende week de brug. Tot over twee weken!