Met korting strooien op kosten van de arme belastingbetaler: sommige doortrapte retailers denken ermee weg te komen. Zullen ze slagen in hun sluwe opzet? Filet Pur legt schrijnende wantoestanden bloot deze week!
Centen en procenten
Een trend die al langer werd aangekondigd, lijkt zich nu ook in de food door te zetten. Het abonnement is de nieuwe Heilige Graal van de supermarkt. Afgekeken van Amazon, of wat dacht u. Die Prime formule heeft tot werelddominantie geleid, dus ergens moet daar een geniaal kantje aan zitten, toch? En inderdaad: als je je klanten vooraf laat betalen, dan lopen ze niet naar de concurrentie voor ze hun investering hebben terugverdiend. Simpel.
Er moet wel wat tegenover staan. Bij de hippe foodstreamingdienst Monopflix van Monoprix betalen trouwe klanten 99,9 euro per jaar in ruil voor 10% korting en gratis bezorgen. En nu komt ook Carrefour op de proppen met zo’n betalend abonnement: een maandelijkse bijdrage van 5,99 euro geeft recht op 15% korting op alle 7.000 huismerkproducten. Klinkt aantrekkelijk, en aangezien de meeste shoppers toch te dom zijn om procenten om te zetten in échte centen, heeft het een kans. Voorlopig enkel in Rouen en omstreken, maar wees gerust: als het werkt, dan zullen ze ook in Evere niet aarzelen.
Perfide constructie
In Kobbegem geven ze er een andere draai aan: het gezonde voedingsabonnement wordt de nieuwe maaltijdcheque. Korting geven op kosten van de overheid: Delhaize kan dat. Een extraatje van 720 euro netto in the pocket, meer bepaald. Op het vlak van lepe marketing moet je die leeuwen allang niks meer leren, natuurlijk. Eerder al eigenden ze zich nogal onrechtmatig de Nutri-Score toe alsof ze ’m zelf hadden uitgevonden, nu komen ze opnieuw met een initiatief dat enkel en alleen de volksgezondheid en het algemeen belang pretendeert te dienen.
Een schijnbeweging, uiteraard. Dat Healthy Membership Program lijkt op het eerste gezicht misschien pure liefdadigheid, maar het is slechts een perfide parafiscale constructie waarvan de staatsbegroting het slachtoffer wordt. De toch al zo geplaagde federale overheid loopt miljoenen aan inkomsten mis. Erger nog: de arme belastingbetaler subsidieert voortaan de rijke Delhaizeklant, daar komt het op neer. Waarmee de maatschappelijke ongelijkheid nog groter wordt dan ze al was. Het mattheuseffect als marketingtool. Kan het nog schrijnender?
Professionals onder elkaar
Nog een geluk dat ze bij Delhaize een woordvoerder hebben die zich minzaam glimlachend en met sprekend gemak uit de meest hachelijke situaties weet te lullen. Een professional pur sang, de absolute top in zijn vak. Wat hij ook vertelt, je gelooft ‘m meteen. Als ze bij De Ideale Wereld ooit een stand-in nodig hebben: één adres. Die valse beschuldigingen over fiscale sluipwegen waren dan ook snel weggewuifd. Geen centje pijn.
Dat puike professionalisme spat er ook vanaf wanneer RetailDetail ‘m belt naar aanleiding van een ander potentieel lastig nieuwtje. Dat voor het eerst een franchisenemer heeft besloten om één van z’n AD Delhaizesupermarkten om te bouwen naar de bevriende Albert Heijn-formule, is hoegenaamd geen verontrustend signaal maar slechts een lokale anekdote. Een kwestie van correcte framing, gewoonweg. Het is dus zeker niet zo dat tientallen ondernemers een gelijkaardige overweging zouden maken, laat staan dat ze bij hun collega’s in Willebroek en Ingelmunster de deur platlopen om de temperatuur te polsen en naar de cijfertjes te hengelen. Niks van aan. Zo, dat weet u nu ook: we hebben dat netjes genoteerd, vanzelfsprekend. Hey, wij zijn immers ook professionals.
De plaat gepoetst
Het zijn nu eenmaal geen idioten, die supermarktmarketeers. Tenzij ze bij Aldi werken en voor één keer simpelweg de waarheid schrijven. ‘Hoge prijs, lage kwaliteit’: het scoorde nochtans behoorlijk goed in de Google ranking, maar de directie achtte de nieuwe slagzin toch niet opportuun. Een medewerker die op het punt stond om vader te worden, was er met z’n hoofd niet helemaal bij, blijkbaar. Of juist wél, natuurlijk: per slot van rekening leverde die zogenaamde tikfout de discounter pakken gratis publiciteit op. Zo geraffineerd zijn ze ook weer wel, in Erpe-Mere. Geef die man promotie!
Ze mogen blij zijn bij Aldi: de meeste foodretailers hebben immers almaar meer moeite om geschikt personeel te vinden en moeten zich daardoor tevreden stellen met tweede keus. De werkloze horeca- en cultuurmedewerkers die tijdens de lockdowns met frisse tegenzin de rekken kwamen vullen, poetsen alweer de plaat. De oorlog om talent breekt volop los. Niet dat de lonen nu gaan stijgen of de arbeidsvoorwaarden wat flexibeler gaan worden: zo gek zijn die kruideniers nu ook weer niet. Het blijft bij sympathieke initiatiefjes. Wat rondrijden met een jobbus, bijvoorbeeld. Kortom: zo erg nijpend is het tekort nog niet, wellicht.
Back on track
En dan nog dit: op exact 290 meter of vier minuutjes wandelen van de RetailDetail-kantoren komt-ie, die allereerste Jumbo City van het land. Welkom, Geel Gevaar! We zullen zeker eens een slaatje of een pizzapunt komen scoren. Maar lang niet elke dag, maak jullie geen illusies. We zijn namelijk nogal verwend op foodgebied: een mens hoeft hier aan z’n bureautje de hand maar uit te steken, en voor je het weet heb je een tonijnwrap vast, een smoothie of een hypergezonde Buddha Falafel Bowl.
Yep, we hebben hier sinds deze week namelijk de allereerste onbemande shop van Foodmaker in huis. Een slinkse zet van onze Grote Roerganger om ons weer naar kantoor te krijgen na anderhalf jaar thuiswerken, uiteraard. Een extralegaal voordeel waar die belastingontwijkingstruc van Delhaize (nochtans slechts drie verdiepingen lager gevestigd) niet tegenop kan. En vooral ook een strak ‘back on track’ plan waarmee onze founding father binnen de kortste keren weer hoopt aan te knopen met de bloedvorm uit zijn jongere jaren, toen hij nog topsporter en – no kidding – lingeriemodel was. We houden nu al ons hart vast voor zijn podiummoment op de RetailDetail Night. U niet? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.