Dik is het nieuwe normaal, maar geldt dat ook voor de liefhebbers van een magere filet pur, kort gegrild op hoog vuur, en flink gepeperd? Volgens de Hoge Gezondheidsraad mag uw favoriete column naar hartenlust worden geconsumeerd. Waar wacht u nog op?
Geen oorlog
Goed, de officiële startdatum van het Grote Bloedbad is dus gekend. We hebben 6 november met fluostift omcirkeld in onze agenda. In een persbericht minimaliseert het Gele Gevaar nogmaals de heisa: “We gaan enkel voor 100% tevreden klanten”, zo stond er. En ook: “De beste service, buitengewoon groot assortiment en dat voor altijd lage prijzen.” U ziet het zelf: geen sprake van laagste prijzen, inderdaad. En al helemaal niet van oorlog. Jumbo komt in vrede. Niks aan het handje. We kunnen ons concentreren op meer urgente thema‘s.
Want ook dit is nu officieel: ruim de helft van de lezers van deze nochtans caloriearme rubriek is te dik, volgens een recente gezondheidsenquête. Het zouden er wat minder kunnen zijn, want een flink deel van ons publiek werkt in de voedingssector en is daardoor mogelijk iets bewuster bezig met de obesitasproblematiek. Het zouden er ook wat meer kunnen zijn, want een deel van ons publiek werkt in de voedingssector en wordt dus dagelijks van heel dichtbij blootgesteld aan de verleiding van de lekkernijen die ze op de markt brengt.
Een boeddhist uit de Flair
Je zal bijvoorbeeld maar in die enorme koekjesfabriek in Herentals werken en de hele dag door vers gebakken Princekoeken en Cent Wafers zien voorbijkomen. Een normaal mens kan toch daar niet aan weerstaan? Voor zowat tweehonderd medewerkers komt er een einde aan die dagelijkse foltering, aangezien ze weldra overtollig zullen zijn. Dat slechte nieuws legde enkele dagen de productie plat. Even dreigde een koekjestekort. Voor de algemene volksgezondheid was dat wellicht geen slechte zaak geweest.
Denkt Mondelez dan niet aan onze BMI? Tuurlijk wel! Ze hebben daar zelfs een geniaal concept bedacht, iets waar we met z’n allen alleen maar beter van gaan worden. Het resultaat van tientallen internationale brainstorms en scrum sprints, vermoeden we. Of lag toevallig de Flair in de vergaderzaal? Het zou zomaar kunnen. Hun revolutionaire benadering heet namelijk ‘mindful snacken’. We kid you not. Snoepen als een zenboeddhist in light-uitvoering, daar komt het zo’n beetje op neer.
Suiker & cocaïne
Hoe je dat doet? Ongeveer zoals tantraseks, denken we. Wees in het moment. Laat je niet afleiden. Zet je smartphone uit vooraleer je die Leo uit z’n wikkel haalt. Trek je terug in een rustig hoekje met je Oreo’s. Bekijk dat koekje aandachtig. Ruik eraan. Voel hoe de chocolade aan je vingers blijft plakken. Neem dan een kleine hap. Laat dat stukje even op de tong rusten. Draai langzaam om in je mond. Kauw bedachtzaam, hou de ogen gesloten. Let op de textuur, het spannende samenspel tussen dat krokante biscuitje en die smeuïge vulling. Laat de subtiele suikersmaak goed tot je doordringen. Slik vervolgens door, en neem pas dàn een volgende kleine hap. Geef toe: het contrast met uw doordeweekse schrokgedrag is groot. En u zal zien: de kilo’s vliegen eraf!
Nu, we weten al langer: suiker is het nieuwe cocaïne. Hoogst verslavend en een bedreiging voor alle lichaamsfuncties. Maar er is meer. Melk is dodelijk. Dat stond in grote letters op de trams in Antwerpen en Gent. In kleine letters stond er nog iets onder: ‘voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’. Een confronterende boodschap uit het veganistenkamp. Kwetsend en stigmatiserend voor alle melkveehouders, vond de zuivelindustrie, die meteen op haar achterste poten stond en zich verontwaardigd afvroeg waar dat stelletje tofuvreters dan wel het geld vandaan haalde. Niet te onderschatten, de kracht van de landbouwlobby: na exact één dag werd de campagne afgevoerd. Zo. Klaar.
Rabiate carnivoren
Met een stukje vlees is nochtans niks mis, zo stelt een nieuwe studie. Als dàt geen goed nieuws is, op deze Werelddierendag: we mogen ons dan toch naar hartenlust te goed doen aan filet pur en salami, zonder angst voor darmkanker of een hartaanval. Er is gewoon geen reden om de vleesconsumptie te matigen, oreerde een clubje geëngageerde wetenschappers nogal triomfantelijk. De emoties laaiden meteen hoog op. Vooral dan bij de rabiate carnivoren, in hoofdzaak mannen van middelbare leeftijd die zich àl te lang in het verdomhoekje gezet voelden: “Zie je wel! Baanbrekend! Het werd tijd!” en ook: “Weg met Anuna!” – dat laatste riepen ze er uit pure gewoonte nog achterna. En regenweer of niet, her en der werden de barbecues al aangestoken.
Maar het bleek ook een beetje fake news. “Kort door de bocht”, aldus de Hoge Gezondheidsraad, die adviseert om wekelijks nog hooguit één portie charcuterie te nuttigen en slechts twee keer per week rood vlees te eten. Fevia – dat nochtans flink wat vleeswarenproducenten vertegenwoordigt – ging akkoord. Ja, dan wij ook. Toch?
Curryworst speciaal
Maar als dik het nieuwe normaal is, dan komen onze onversaagde retailers tot de redding. Trouwe klanten van Delhaize bijvoorbeeld, werden de afgelopen weken beloond met een heuse nutri-scorekorting op gezonde producten. Dat bracht best wat op: in mijn geval wel 15 euro op een winkelkar, zonder noemenswaardige bijsturing van m’n koopgedrag. Tja, ik ben nu eenmaal een voorbeeldig rolmodel. Gelukkig kreeg je geen strafpunten voor de aankoop van onbetamelijke hoeveelheden wijn en borrelnootjes.
Ook Carrefour heeft enkel het allerbeste met ons voor: voortaan is elke donderdag veggiedag in alle winkels van de retailer. 20% korting op alle nepburgers, alstublieft. Die dingen zijn pokkeduur, dus dat tikt aan. En Colruyt gaat onze kindertjes leren koken met groenten, in samenwerking met Studio 100. U weet wel: het bedrijf achter de Maya de Bij wafeltjes, de Samsonworst en de Plopkoeken. Komt helemaal goed! Ach ja: eten is dodelijk, maar het koopt je toch meer tijd dan helemaal niet eten. Laten we dat vooral niet vergeten. Ne grote met tartaar en ne curryworst speciaal, iemand? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.