Passeren onder andere de revue in de wekelijkse goednieuwsshow van RetailDetail Food: een aanfluiting van een burger, een karikatuur van een herstructurering, een juweel van een supermarkt en een doortrapte reclamecampagne vol listige insinuaties. Vertrouwt ù nog wat u leest?
Flets en smakeloos
Het land stond in rep en roer, minstens de helft van de bevolking voelde zich zwaar geschoffeerd, zelfs enkele politici vonden het nodig een mening te formuleren en de pers smulde ervan dat het een aard had. #Metoo, maar dan beter: de marketingafdeling bij GoodLife Foods (briljante naam trouwens, voor een fabrikant van junkfood) draait er haar hand niet voor om. Al hadden ze wellicht niet op zo immens veel gratis publiciteit gerekend. Wat een cadeau, zeg. Was dat nu echt nodig? We hebben het hier immers slechts over een aanfluiting van een burger, een fletse schijf van smakeloos separatorvlees, die volstrekt niks uitstaans heeft met een edele portie mager gehakt rundvlees. Elke Bicky is dus vaneigens een fake burger. Een bad taste award kunnen ze krijgen, maar verder?
Kip, maar dan beter: die zit voortaan in de Aiki Noodles en de bouillonblokjes van Liebig. Producent Continental Foods heeft namelijk het ‘European Chicken Commitment’ ondertekend, een overeenkomst die het kippenwelzijn naar ongekende hoogten moet stuwen. Onder lichte dwang van Gaia weliswaar, maar toch. En pas tegen 2026 weliswaar, maar toch. Dat de betrokken kippen wel degelijk nog steeds in de soep gedraaid zullen worden, daar heeft Michel Vandenbosch zich met enige tegenzin bij neergelegd. Voorlopig althans.
Dreigen en roepen
Een herstructurering, maar dan beter: dat zou nog steeds de ambitie zijn bij Groupe Mestdagh, de grootste franchisenemer van Carrefour Belgium. Bijna een vol jààr zijn ze daar al bezig met het implementeren van een nieuwe werkorganisatie, en het loopt bepaald niet op rolletjes. Deze week zat het er opnieuw flink tegen: het distributiecentrum werd nog maar eens geblokkeerd en er viel voor de zoveelste keer een stakingsaanzegging in de bus. De mensen die het geluk hadden dat ze niet ontslagen werden, klagen nu dat ze te hard moeten werken. Zo is het altijd wat, natuurlijk. Maar goed, na wat dreigen en roepen zou de directie toch opnieuw een toezegging hebben gedaan. Wat die inhoudt, dat mogen we (nog) niet weten. Zo doen ze dat, bij Mestdagh. Flauw.
Klantentrouw, maar dan beter, is dan weer de insteek van de Lidl Plus app, die in steeds meer Europese landen beschikbaar wordt. Een soort digitale Pluskaart waarmee klanten virtuele kortingsbonnen kunnen ontvangen, onder andere. Na lanceringen in Denemarken, Oostenrijk, Polen, Spanje en Duitsland komt Lidl Plus nu ook naar Nederland. Dat is héél erg dichtbij, inderdaad. Vol verwachting klopt ons hart.
Nog gezelliger
Een Delhaize, maar dan beter, was wat ondernemer Dany Van Assche voor ogen had in Lochristi. De man toverde een budgetje uit z’n diepe zakken om naast z’n bestaande, uitgeleefde supermarkt een gloednieuw, prachtig pand te bouwen dat z’n gelijke niet kent in West-Europa. Luxe parketvloer, platina winkelrekken, edelhouten legplanken, gouden schapetiketten… u ziet het plaatje. Dat hij daarbij de formulerichtlijnen feestelijk aan z’n laars lapte, is slechts een detail. De directie was allang blij dat ze het Delhaize logo op de gevel mocht hangen. Money talks, bullshit walks: zo’n winkel wil je niet kwijt, zo’n rasondernemer laat je gewoon zijn eigenzinnige goesting doen. De reacties liegen er niet om: “Het is hier nog gezelliger dan in mijn living,” roepen de klanten uit. Van Assche moet elke avond rond sluitingstijd de ordediensten inschakelen om zijn winkel te ontruimen. Dat heb je dan.
Tja, Lochristi staat vooralsnog niet op het verlanglijstje van Jumbo, voor zover we weten. Er is daar immers in velden of wegen geen Albert Heijn te bekennen en zoals iedereen begrijpt is het kapotmaken van de rivaal uit Zaandam de enige échte reden waarom het Gele Gevaar de grens oversteekt. In Rijkevorsel daarentegen stijgt de spanning met de dag. De lokale Spar Express kiest er alvast eieren voor z’n geld en gaat definitief dicht. Niet omdat achtereenvolgens Albert Heijn, Jumbo en OKay er een winkel gaan openen, want die concurrentie kan een béétje Sparondernemer makkelijk aan. Nee, de welhaast onmenselijke eisen van de Sparcentrale zijn de druppels die de emmer doen overlopen. Stel je voor: de winkelier in kwestie zou worden gedwongen om eigenhandig een Facebookpagina en een Instagramprofiel aan te maken. Je zou voor minder de handdoek gooien, uiteraard. Alle begrip.
Doortrapt genie
Een reclamecampagne, maar dan beter: dat vernuftige idee was enige tijd geleden het resultaat van een vruchtbare brainstorm aan de Osseghemstraat in hellhole Molenbeek. Een listige, uitgekookte reclamecampagne, vooral. Alleen al dat ene, lepe vraagje: “Vertrouw jij nog wat je in je mond stopt?” Geniaal, toch? Dat is bedacht door een doortrapt genie, een intrigant zonder weerga. Of zou dit het eerste resultaat zijn van de investeringen die Ahold Delhaize doet in artificiële intelligentie?
Want zonder het met zoveel woorden te zeggen, insinueert Delhaize hiermee dus wel degelijk dat de collega’s gewoonweg malafide sjoemelaars zijn die enkel minderwaardige rommel verkopen, zoals brood dat barstensvol additieven zit, koffie van slavernijplantages, uit Polen geïmporteerde melk en slappe Noorse kweekzalm. Ze zaaien, kortom, angst en ongerustheid in de hoofden van de argeloze consument, die het toch allang niet meer weet. Zo doen ze dat, bij Delhaize. Chapeau, monsieur Piesvaux! We horen het tandenknarsen van de concurrentie tot hier.
Tot slot nog even uw aandacht voor een congres, maar dan beter: waar immers kom je meer te weten over de e-commerceambities van Delhaize, de toekomstvisie van sterrenchef Seppe Nobels, het potentieel van stadstuinbouw, de baanbrekende foodoplossingen van onderzoekscentrum Imec, de circulaire droom van Coca-Cola en de nu nog strikt geheime maar straks exclusief door RetailDetail onthulde innovatieprojecten van Carrefour? Wel inderdaad: hier dus, op het tweede RetailDetail Food Congress, dat u onder geen beding mag missen. Zo doen we dat bij RetailDetail. En bij u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.