Er bestaan geen verzadigde markten, enkel luie retailers. En wie die losers dan wel zijn? Dat onthullen we in een allesbehalve zwarte editie van Filet Pur, uw oase van duiding in een zee van virale ellende.
Hamsteren geen bezwaar
Het was me wel een opmerkelijke vraag die Delhaize deze week uitstuurde in de media: “Vergeet vooral niet te hamsteren,” daar kwam het ongeveer op neer. De foodretailer vreest overrompelingen tijdens de feestdagen, aangezien de horeca op slot blijft en feestvierders dus gedwongen zullen zijn om in intieme kring hun eigen potje te koken – of toch minstens op te warmen. Vandaar het vrijblijvende advies om de eindejaarsaankopen niet uit te stellen en nu alvast de nodige voorraden pasta, champagne en toiletpapier in te slaan. Een slimme manier om die kerstpromoties nog eens mooi in de kijker te plaatsen, dat ook.
Om ons nog beter van dienst te zijn, gaat de retailer op de drukste dagen zelfs al om 7u ’s ochtends de deuren openen. Niks voor luiaards, zou je denken. In Nederland doen de collega’s van Albert Heijn nog beter: die blijven gewoon open tot middernacht. Echt waar. Want waarom zou je enkel de ochtendmensen onder je klanten willen plezieren? Aangezien topman Wouter Kolk aangeeft dat Delhaize en AH sowieso veel nauwer moeten gaan samenwerken, kunnen ze mekaar voortaan misschien aflossen in een dag- en een nachtploeg?
Gezonde groentjes
Bepaald geen luierik is Lieven Vanlommel, de oprichter van Foodmaker en een man die naar eigen zeggen niet meer dan twee tot vier uur slaap nodig heeft per etmaal. Dank zij een gezond dieet boordevol groentjes, uiteraard. Dat Duracellkonijn kondigde deze week de expansie van z’n e-commerceactiviteiten naar Nederland aan en stond donderdag alweer paraat om een trofee in ontvangst te nemen waarop de oude Romeinse handelsgod Mercurius staat afgebeeld: een welverdiende bekroning voor een bedrijf dat zich in enkele weken tijd omvormde van restaurantketen tot onlinespeler. Faut le faire.
Evenmin een slaapkop is Muriel Bernard, de topvrouw van online boerenmarkt eFarmz. De omzet simpelweg verdrievoudigen, daar draait ze haar hand niet voor om. Het platform moest z’n operaties compleet overhoop gooien om aan de exploderende vraag te voldoen, en is nu helemaal klaar om volgend jaar nog eens te verdubbelen. De Belgische non-foodretailers mogen dan de e-commercetrein compleet gemis hebben, het zal de foodspelers niet overkomen, maakt ze zich sterk. Zijn er eigenlijk nog experts te vinden die blijven volhouden dat het met e-commerce in (verse) voeding wel niet zo’n vaart zal lopen?
Lazarus zuipen
Is volgens beleggers mogelijk wél een beetje lui geweest: het topmanagement van Danone. De producent slaagde er de afgelopen jaren maar niet in om deftige groeicijfers neer te zetten en veel geld verdienen was er ook al niet bij. Het virus maakt de zaken er alleen maar erger op. Dus lanceert pdg Emmanuel Faber een ultieme actie Grote Kuis: niet-rendabele onderdelen moeten eruit en zo’n 2000 niet-rendabele collega’s worden vriendelijk doch dringend naar de uitgang begeleid. Meer lokale autonomie moet het bedrijf (en het vel van de topman) redden. Benieuwd.
Met de alcoholconsumptie gaat het intussen prima, dankuwel. Nu ze niet meer op café kunnen, toveren steeds meer consumenten hun huiskamer om tot een knusse cocktailbar en producent Bacardi meldt zich bereidwillig aan als huisleverancier. Ook in de sterkedrankenwereld moet e-commerce soelaas brengen. Intussen profiteert de retail van de lockdown, die voor de horeca nog lang niet voorbij is. Aangezien niemand Bob hoeft te zijn met kerst, zullen mensen zich in hun bubbel compleet lazarus zuipen, is de verwachting. Dat worden topverkopen.
Mes tussen de tanden
Er bestaan geen verzadigde markten, enkel luie retailers. Dus schrikt versdiscounter Lidl er niet voor terug om nog wat dichter aan te schurken tegen de concurrentie. In slagveld Pelt, inderdaad: met het mes tussen de tanden verhuizen ze daar hun supermarkt naar het winkelpark waar de sympathieke collega’s Jumbo, Albert Heijn en Aldi elkaar al een goed jaar naar het leven staan. We hebben het vaker geschreven: foodretail zal gezellig zijn of niet zijn. En zoals Lambik altijd zei: wie bang is, krijgt ook slaag.
Dezelfde redenering volgen ze wellicht in Clichy, alwaar zich de hoofdkantoren bevinden van de Franse keten Monoprix, onderdeel van Casino. De specialist van de stadswinkels contacteerde afgelopen week de redactie. Of we interesse hadden in een nieuwtje? Zeggen we zelden nee tegen. En inderdaad: de retailer plant een groots Europees offensief waarbij ook België voor de bijl moet. Mocht u toevallig over investeringskapitaal en ondernemingszin beschikken: ze zoeken u! Want zelf gaan ze er niet aan beginnen: het vuile werk is voor franchisepartners.
Mooi gebaar
Is er plaats voor nog een foodspeler op de Belgische markt? Als ze aan hetzelfde moordende tempo wensen uit te breiden als de aartsluie collega’s van Franprix (onderdeel van dezelfde groep) met hun twee miniwinkels op drie jaar tijd, dan zal het allemaal wel meevallen, maar je weet nooit. En vriend en vijand zullen toegeven: knappe winkels hebben ze wél. In betere tijden zaten we allang op de Thalys om die nieuwe flagshipstore in Montparnasse te gaan checken. Dat moet nog even wachten.
In Halle maken ze zich allerminst zorgen, hebben we de indruk. Dat beetje marktaandeelverlies verontrust Jef Colruyt hoegenaamd niet. In tegendeel, hij doet er nog een schepje bovenop: de supermarkten gaan gewoonweg helemaal dicht op 2 januari, om de winkelmedewerkers de kans te geven toch eens één zaterdag op hun luie krent te blijven zitten. Een mooi gebaar, het mag gezegd, vooral naar de concurrentie toe: die zouden immers wel gek zijn om het inspirerende voorbeeld van de marktleider te volgen. Dus geeft Delhaize z’n medewerkers ook een dagje cadeau, maar dan wel vrij te kiezen. De winkels blijven open. Hoe zou je zelf zijn?
Vakantie? Het is een fenomeen dat de RetailDetail-redactie volkomen vreemd is. Het nieuws neemt immers nooit een dagje vrij. Toch gaan we een poging wagen om gedurende twee dagen het luie varken uit te hangen. Zo’n cocktail aan huis, het zegt me wel wat. U niet? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.