Slaan en zalven, liefst tegelijk, daar draaien wij van RetailDetail Food onze hand niet voor om. Bij Ahold Delhaize en Colruyt zullen ze het geweten hebben, maar niet alleen daar. Of wat had u gedacht? Hier is het onmisbare FMCG-weekoverzicht!
Coup de théâtre
Vooreerst staan we toch even stil bij het afscheid van de immer glimlachende marathonloper Denis Knoops, die wegens aanhoudend teleurstellende cijfers Delhaize verlaat om plaats te maken voor een nieuwe CEO, die dan nog van bij Walmart komt ook. Meer bepaald uit Canada, waar – toeval bestaat niet – tot voor enige tijd de vorige CEO van Delhaize België aan het roer stond. Coup de théâtre!
Maar we hadden enkele weken al voorspeld: het wordt “the Wouter Kolk way or the highway” en inderdaad: de Fransman Xavier Piesvaux, de nieuwe CEO van Delhaize België, zal rapporteren aan diezelfde Wouter Kolk, de man die Albert Heijn in Nederland weer op het juiste spoor bracht en die nu Chief Operating Officer wordt voor Nederland én België. Ahold stuurt z’n zonen uit en in Molenbeek zullen ze het geweten hebben. De speeltijd is voorbij… Benieuwd of de gecombineerde knowhow van Walmart en Albert Heijn de haperende machine weer aan de praat krijgt.
Een pijnlijke reality check
‘Plezierig werken bij Albert Heijn’, zo staat in witte letters op blauwe achtergrond te lezen op de vacaturewebsite van de retailer, die medewerkers een heuse pleziergarantie belooft. Echt waar, ik had bijna gesolliciteerd. Een pijnlijke reality check volgde echter afgelopen maandag, toen geweeklaag en gemor weerklonk op loopafstand van onze redactielokalen, meer bepaald ter hoogte van de mooie Groenplaats in het prachtige Antwerpen. Daar bevindt zich, zoals u weet, een Albert Heijn-vestiging waarin werkelijk niemand nog geïnteresseerd is. Tenzij de klanten dan.
Terwijl de producten er de deur uit vliegen, geraakt de winkel zelf maar niet verkocht, tot ongenoegen van Ahold Delhaize, van de Belgische Mededingingsautoriteit én van het winkelpersoneel, dat er dan maar de brui aan gaf. Werkdruk, stress, onzekerheid, ziekteverzuim en een falend management leidden tot een staking die dinsdagmiddag na overleg weer werd afgeblazen. Een oplossing voor de winkel is er echter nog altijd niet. Er wordt aan gewerkt, vernemen we. Het zou er nog aan mankeren.
Een kwalijk gratis-verhaal
De week begon nochtans met goed nieuws. Volgens Nielsen beleefden de Belgische foodretailers een mooi tweede kwartaal – net als de meeste van hun Europese collega’s, trouwens. Serieus? Laat ons toch maar niet te vroeg juichen. Een deel van de groei is gewoon toe te wijzen aan het feit dat Pasen jaar na jaar wel eens van kwartaal durft te wisselen. Zoals we vorige week al aangaven, klagen de meeste FMCG-spelers nu al steen en been over het derde kwartaal, hoewel dat nog volop bezig is. De Sint en de Kerstman hebben dit jaar héél wat goed te maken, vrezen we. En of de groei zal komen van het weggeven van gratis producten, durven we te betwijfelen.
Want inderdaad, sommige retailers lijken wel hardcore socialisten. Daarom hebben we hun kwalijke gratis-verhaal eens nader onder de loep genomen. Aangezien Colruyt steevast beweert dat het àltijd reageert op élke promotie bij élke concurrent, gingen we na of dat ook geldt voor die spectaculair toegenomen ‘1+1’ promoties waarmee vooral Albert Heijn en Delhaize ons om de oren slaan. En ja hoor! Maar ze roepen het niet van de daken. Waarom zouden ze ook? Hoe minder ze hoeven weg te geven, hoe beter. Toch vanuit het standpunt van de bankrekening van Jef Colruyt, die zelf naar verluidt wel boeddhist, maar geen socialist zou zijn.
Tjevenstreken, zo kun je het ook noemen natuurlijk, maar dat zouden wij niet durven. En omdat we ons niet mogen moeien met interne aangelegenheden, zwijgt het artikel zedig over het obligate telefoontje van de Colruyt-inkopers naar elke merkfabrikant die ‘betrapt’ wordt op een stuntpromotie bij een concurrent. Want er kan er maar één de laagste prijs hebben, dat staat nu eenmaal in de grondwet. En die is, zoals bekend, geen vodje papier.
Een mooie uitdaging
We kwamen deze week te weten waar een deel van de oplopende investeringskosten bij Colruyt Group naartoe gingen: trots presenteerde de IT-afdeling immers de vernieuwde MyColruyt-app, waarmee grote en prijsbewuste gezinnen voortaan ook hun boodschappen online kunnen doen. Nu ja, de app bevat geen spraaktechnologie zoals de nieuwe app van het Nederlandse Jumbo, en evenmin kun je met Colruyt chatten via Facebook Messenger of WhatsApp, zoals bij Albert Heijn. Is er dan nog iets om trots op te zijn?
Toch wel. Die opmerkelijke mogelijkheid om je boodschappenlijstje in de app te sorteren volgens de indeling van je vertrouwde Colruyt-winkel, is best goed gezien. Want uiteindelijk is het toch al te gek: in de meeste apps staan de producten standaard alfabetisch gerangschikt. Eigenlijk is dat al even dom als een rangschikking per kleur, per afmeting of per gewicht, wanneer je er even bij nadenkt. Stel u een supermarkt voor die de producten alfabetisch in de schappen plaatst: absurd is de enige omschrijving die in de buurt komt. Maar webshops doen dat dus wél en we vinden het nog normaal ook. Omdat het ooit allemaal met boeken is begonnen, online? Overigens, ook het almachtige Amazon heeft nog geen mirakeloplossing om shoppers intuïtief te laten browsen. Hier ligt voorwaar een mooie uitdaging voor ambitieuze startups!
Een chocoladerevolutie
Onze felicitaties gaan uit naar diepvriesbedrijf Ardo dat vanuit het landelijke Ardooie een overname doet in het grote en verre Montreal en daardoor nu meer dan één miljard euro weegt. Petje af ook voor Refresco dat groen licht heeft gekregen voor de overname van sectorgenoot Cott – een megadeal die de omzet op 3,6 miljard euro brengt. Ook Unilever was op koopjesjacht en wist het duurzame theebedrijf Pukka Herbs in te lijven, een sympathiek project dat 1 procent van de omzet schenkt aan goede doelen.
Zeg niet zomaar roze tegen ruby: de nieuwe chocoladesoort van Barry Callebaut betekent niet minder dan een revolutie. Voor de consument, die zal kennismaken met een ongewone kleur en een fruitige smaak. Voor de cacaotelers, die rekenen op een grotere vraag en hogere prijzen. En voor de chocolatiers die er creatief mee aan de slag kunnen. Fake news ging snel met het gegeven aan de haal, maar in tegenstelling tot wat sommige trollen beweren is ruby niet het resultaat van genetische manipulatie, wel van een speciale verwerkingsmethode.
Of die nieuwe chocolade ook geschikt is voor het maken van likeurpralines weten we niet, maar het zal dan alleszins niet bij Godiva zijn. Dat merk stopt met de productie van alcoholpralines, officieel om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken, en dus niet alleen stiekeme probleemdrinkers. Ook hier doken meteen complottheorieën op, uiteraard.
Slinkse marketingtrucs
In het oog van de storm alweer: de frisdrankindustrie. Niet voor het eerst klonk er kritiek op Capri-Sun, het gekleurde suikerwater dat zich nogal hypocriet als vruchtendrank voordoet. Test-Aankoop herhaalde nogmaals dat het niet oké is om fruit af te beelden op producten die geeneens naast een rijpe vrucht hebben gelegen. Of om een limonade op de markt te brengen onder de misleidende naam Fruity Water. Slinkse marketingtrucs die dan nog vooral weerloze kinderen in het vizier nemen – of zitten uw collega’s misschien aan zo’n zakje te lurken tijdens de werkuren? In dat geval zou ik me ernstig vragen stellen qua loopbaanperspectieven.
Maar de sector belooft beterschap. Federatie UNESDA, met leden als Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola en Refresco, heeft uit eigen beweging besloten om vanaf eind 2018 geen gesuikerde drankjes meer te verkopen op middelbare scholen in de Europese Unie. Blijkbaar was het voor die scholen te moeilijk om zélf een beslissing te nemen?
Ook Delhaize kreeg er deze week van langs in het kader van kidsmarketing. Terwijl de retailer nochtans overloopt van de goede bedoelingen, middels het op de markt brengen van gezonde groentesnacks. Alleen zitten die radijsjes, kerstomaatjes en mini-komkommers verpakt in plastic zakjes en dat bleek tegen de zin van een Groen-politicus, die meteen een kleine hetze veroorzaakte op Facebook. Tja, je moet die dingen nu eenmaal érgens in verpakken, en papieren zakjes worden snel wak. Net zoals onze regering weleens doet, verwees Delhaize daarom naar Tina: There Is No Alternative. Het belette de leeuw overigens niet om prompt de grootste supermarkt van Luxemburg te openen, in een gloednieuw shoppingcenter nabij Schengen. De winkel mikt dus ook op Franse en Duitse consumenten, die dankzij het gelijknamige verdrag immers ongehinderd de grens kunnen passeren met hun boodschappentassen.
Kerst in september
Enige consternatie ontstond nadat op het internet foto’s verschenen van een display bij de kaasafdeling van Whole Foods. Mooi gedaan hoor: een kaart van Frankrijk met daarop enkele bekende streekkazen. Alleen situeerden ze de Brie in Straatsburg, de Beaufort in Bordeaux en de Camembert in Montpellier. Onder andere. Aldus werd het cliché van de cultuurloze, domme Amerikaan nog maar eens bevestigd. Op Twitter kwamen ze niet meer bij van het lachen, in Frankrijk keken ze zuur. Nu ja, generaal De Gaulle klaagde destijds al dat er weinig aan te vangen valt met een land dat 258 soorten kaas produceert, maar van Whole Foods-eigenaar Amazon mag je toch verwachten dat ze met grotere hoeveelheden data weten om te gaan, nietwaar?
Met dit ellendige weer zou raclette trouwens een valabel idee zijn. Er zijn geen seizoenen meer. Dat hebben ook de grapjassen bij Spar Nederland begrepen: daar vieren ze momenteel hun 85-jarig bestaan met een heuse kerstbomenverkoop. Omdat het ook in de zomer gezellig mag zijn, zoals ze uitleggen in dit geestige filmpje. Ik heb de mijne al besteld. En u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.