Waarom dat coronavirus dan toch géén doorbraak betekent voor de online boodschappen? Dat verneemt u exclusief in deze gedesinfecteerde en gegarandeerd virusvrije editie van Filet Pur. Maar houdt u wél een metertje afstand?
Nummertje trekken
Heeft u ‘m ook gehoord, die enorme zucht van opluchting die door het land ging vanochtend: de frituren blijven open! We kunnen het niet genoeg herhalen: de frituren blijven open! En de supermarkten dus ook. Een regering in lopende zaken die hoofd- van bijzaken weet te onderscheiden en aldus de voedingshandel een uitzonderingsstatuut toedicht, ver verheven boven vervelende concurrenten als foodservice en horeca: foodretailers gaan uitzonderlijke kwartaalcijfers kunnen rapporteren binnenkort.
Stel je voor, er gelden al quota: je moet een volgnummertje trekken om de winkel binnen te mogen. Er worden stewards ingezet, het is drukker dan met Kerst. Een ongezien succes. De winnaars van de lockdown-die-geen-lockdown-mag-heten zijn daarom nu al bekend. Jaja, Deliveroo, NetFlix en PornHub natuurlijk, maar dus ook de supermarkt, Colruyt op kop. Want wie maalt er nu nog om winkelbeleving of een verrassend assortiment? Exact. Je gaat gewoon naar de winkel met de grootste karren. Allemaal samen. Ideale besmettingshaard, zo’n overbevolkte winkel.
Lopende diarree
Ingrijpen was onvermijdelijk, zeker nu blijkt dat je van die vermaledijde bacillen ook lopende diarree krijgt: dat verklaart die compleet van de pot gerukte rush op toiletpapier die intussen de hele wereld overspoelt. Liefste mede-aardbewoners: wat bezielt jullie eigenlijk, bende idioten? Voer voor psychologen is het, die massahysterie. Maar volgens kenners is het simpel: zien kopen, doet kopen. Een Franse supermarktuitbater voor wie het allemaal wat teveel werd, hing onderstaande, niet mis te verstane boodschap op z’n deur:
Maar of onze foodretailers nu gepaste maatregelen nemen? Bwah. Supermarkten vragen om een metertje afstand te houden in de lange rijen aan de kassa’s en niet met cash te betalen, enkel met de kaart. Baar geld is vies, dat is geen nieuws. Maar op de verpakkingloze afdeling groenten en fruit ongegeneerd in de tomaten en avocado’s knijpen nadat je je zakdoek hebt volgesnotterd: dat is dan weer helemaal geen probleem.
De nek omgewrongen
Platte paniek en lege rekken in de winkels: corona hàd in principe een geweldige boost kunnen betekenen voor de online boodschappen. Echter: voorlopig leidt het enkel tot boze, gefrustreerde e-shoppers. Dat weet iedereen die de afgelopen dagen probeerde om bij Collect & Go een tijdslot te vinden dat nog niet volzet was: even schaars als een vrije plaats op de bezoekersparking bij het hoofdkantoor van Colruyt Group. Ze kunnen gewoon niet volgen. Die unieke kans op een definitieve doorbraak voor e-commerce in food wordt vakkundig de nek omgewrongen door logistieke flessenhalzen. Ja, de bestellingen stijgen met 70%. Maar 70% van niks is nog altijd twee keer niks. En al zeker als ze de helft van het boodschappenlijstje niet kunnen leveren.
Perfecte timing in elk geval voor opportunist Delhaize om de bezorgtijden uit te breiden tot de zondagochtend. De leeuw klopt zich op de borst: ze zijn pionier én marktleider in deze materie. Really? Toch wel: op enkele bakfietsers na waren ze tot voor kort immers de énige die voeding tot aan de deur bracht. Ja, zo is het makkelijk. Overigens: bezorgers van onder andere Domino’s, Picnic, Jumbo en Albert Heijn hebben bij onze noorderburen de instructie gekregen om de boodschappen op de dorpel te plaatsen, aan te bellen en vervolgens meteen héél hard weg te rennen, alsof hun leven ervan af hangt. “Contactloze levering” heet dat. Echt waar.
Een gedesinfecteerd stokje
Wie dan maar op zoek gaat naar iets eetbaars op die lang verwachte nieuwe Nederlandse webshop van Amazon, komt ook al van een kale reis terug. Een vreemd allegaartje, dat assortiment: met prijzen die de wenkbrauwen doen fronsen en verpakkingsformaten die eerder de gemiddelde foodservicegrossier lijken te viseren. Om over de vaak lachwekkende productomschrijvingen nog te zwijgen. Als het geen virus is, dan zijn het wel kinderziektes. We komen een andere keer wel eens terug, Jeff. Die retailapocalyps kan wachten.
Ook op de Belgische webshop van Jumbo is het nog steeds wachten, maar topman Frits van Eerd denkt als rechtgeaard ondernemer al enkele stappen verder: als straks, mogelijk, ook de eerste winkels in Wallonië opengaan, dan is de taalbarrière met Frankrijk meteen van de baan en staat niets een verovering van la douce France in de weg. Nederlandse vakantiegangers zullen hun lol niet op kunnen: ze hoeven hun sleurhutten niet langer vol te stouwen met zoete puntbroodjes, pindakaas, boerenkool en rookworst. Voor de goede orde vermelden we hierbij toch even dat het Gele Gevaar nog steeds niet voorbij de kaap van de drie winkels is geraakt in België. Nummer vier was volgens onze bronnen voor zéér binnenkort gepland, maar mogelijk steekt die lockdown daar een gedesinfecteerd stokje voor. Benieuwd.
Sterk statement
Voorspellingen van Filet Pur vertonen de neiging om binnen de week werkelijkheid te worden, zoals trouwe lezers wel weten. De oorlogsverklaring die Tesco aan het adres van Aldi verzond, vorige week, komt nu dus vanzelfsprekend als een boemerang terug. Ze waren verwittigd: het is niet de eerste keer dat de discounter bewijst over betere copywriters te beschikken dan de concurrentie. Enfin, ik heb het nu even niet over de bedenker van de krachtterm ‘Knaldi’, dat zult u wel begrijpen.
De nieuwe Colruytfolder gezien, trouwens? Wel 180 dranken in promo, waaronder geen énkele van Coca-Cola. Sterk statement. Tja, hoe kan je een verzoening bereiken tijdens een pandemie? De onderhandelingen zijn uit veiligheidsoverwegingen wellicht gewoon opgeschort. Bij Lidl daarentegen doen ze wél nog aan intermenselijke gezelligheid: de discounter gaat een café openen. Na de lockdown, weliswaar. Een Ierse pub, meer bepaald. Of ze er Irish stew zullen serveren, en Kilkenny van ’t vat, is nog niet bekend. Maar dat de barkrukken netjes op één meter afstand van elkaar zullen staan, lijkt wel zeker. Of zo’n virus ook overgedragen wordt door het luidkeels meebrullen van Molly Malone? Het valt te vrezen! Hoog tijd dus om de keel te desinfecteren met een flinke slok Jameson. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.