Retailers investeren in zichzelf en in de toekomst. Tot zover het goede nieuws. Maar vlees is uit, vis is vies en ijsjes worden te duur. Nee, dat zijn geen leugens. RetailDetail Food serveert het FMCG-nieuws dat u deze week niet mocht missen.
Interessante suggestie
De geruchten over een nakende ingrijpende sanering bij Cora bleken uiteindelijk een schoolvoorbeeld van fake news: integendeel, de familie Bouriez verkiest om nog meer spaarcentjes in haar verlieslatende hypermarkten te investeren, liefst 25 miljoen euro. Dat schijnt nog altijd beter dan ze aan de banken toe te vertrouwen. Of Cora het voordeel van de twijfel verdient, laten we aan uw oordeel over. Wij houden een slag om de arm. Dat doen beleggingsfondsen ook altijd, met hun disclaimers. Laten we het dus gewoon omdraaien: verliezen uit het verleden vormen geen garantie voor de toekomst. Zo is het toch?
Vraag dat ook maar aan Jef Colruyt, die aan de financiële pers te kennen gaf dat een mogelijke beursexit ‘een interessante suggestie’ kan zijn. Hij blijft daarom eigen aandelen inkopen, net zoals de collega’s van Ahold Delhaize dat doen, trouwens. Retailers die niet alleen in woorden maar ook in daden het geloof in de eigen toekomst uitdragen, zo hoort het. Heel wat anders dan het investeringsfonds Colony Capital, dat zich uit Carrefour terugtrekt net nu de PDG die ze zelf aan de macht hielpen, de zoektocht naar een opvolger heeft bevolen.
Alternatief vlees
Colruyt Group kwam afgelopen week vooral in het nieuws met de opening van een behoorlijk indrukwekkende vleeswarenfabriek die ook helemaal klaar is om over te schakelen op vleesvervangers, mocht de markt daarom vragen. Nu, van die fameuze vleesalternatieven was op de receptie achteraf nog geen spoor te bekennen hoor: de traiteurs van Colruyt hielden het op Bourgondische specialiteiten als pens met gebakken appeltjes en koninginnenhapjes die nog steeds gewoon koninginnenhapjes mogen heten, ook al bevatten ze naar verluidt geen echte stukjes koningin.
Maar wacht, dat was nog niet het enige nieuws over Colruyt dat onze aandacht trok. De winkelketen zorgde voor een heuse primeur in Deinze, alwaar de allereerste overdekte fietsenstalling voor bakfietsen werd ingehuldigd. U leest het goed: in Deinze, en dus niet in de hippe Antwerpse wijk Zurenborg, noch in het alternatieve nest Borgerhout, waar volgens bepaalde bronnen de grootste concentraties bakfietsbobo’s gehuisvest zouden zijn. Blijkt dat de burgemeester van Deinze zich als een onvermoeibare lobbyist persoonlijk had ingezet voor de goede zaak. Iets wat we van zijn Antwerpse tegenhanger inderdaad niet meteen hadden verwacht.
Diepgevroren jeugdsentiment
Goed, vlees is uit. Moeten we ook op zoek naar visalternatieven? Carrefour bant alvast de exotische kweekvis pangasius uit de koeltogen, wegens milieuonvriendelijk. Een maatregel die niet gevolgd wordt door de collega’s van Colruyt en Delhaize, en die door een bioloog in De Standaard zelfs ‘Trumpiaans’ werd genoemd. Want er zit nog steeds goedkope pangasius in viskroketten en bereide maaltijden. En de retailer zwijgt bovendien over andere ‘foute’ vissoorten als tilapia, victoriabaars of kweekzalm.
De consument blijft achter in opperste verwarring. Mogen we eigenlijk nog wel vis eten? Klimaatbeweging Climaxi adviseert onder andere pladijs en tongschar, maar dat zulke platvissen vol zware metalen zitten, was eerder al gebleken. De meeste andere vissoorten zijn tegenwoordig onbetaalbaar. Blijft over: de steenbolk, een kabeljauwachtige soort die je nauwelijks in de supermarkt aantreft, terwijl mijn vishandelaar hem ‘vies’ vindt. Of de koolvis, jeugdsentiment in de vorm van een gepaneerd diepgevroren balkje.
Ex-ondernemer
Slokop Sligro deed alweer een grote aankoop in België: na Java heeft het bedrijf nu ook horecagrossier ISPC ingelijfd. Daarmee is Ivan Sabbe dus ondernemer-af, maar of hij nu rustig gaat rentenieren? In het parlement en bij De Zevende Dag begint men al te vrezen voor een politieke comeback. Cijfermatig ging het met Sligro overigens niet zo best, bleek uit de resultaten over 2016. De winstcijfers stonden onder druk, vooral omdat supermarktketen Emté zich in zwaar weer bevindt. De winkels worden omgebouwd naar een 3.0 concept dat wel mooi oogt maar voorlopig niet rendeert.
Ook Unilever publiceerde tegenvallende resultaten. De volumes dalen, en dat tracht de multinational al een tijdje te compenseren met prijsstijgingen. Vooral de verkopen van Magnum blijken tegen te vallen. Tja, die ijsjes worden alsmaar kleiner en duurder. Wil de shopper blijven betalen voor die knappe verpakking? Hoewel, bij drankengroep Diageo slagen ze er wél in om de omzet én de winst te doen stijgen, met dank aan hogere prijzen en de daling van het Britse pond.
Dode vogels
Albert Heijn moet intussen een mediastormpje het hoofd bieden in Nederland. Klanten klagen dat hun kanaries en parkieten doodvallen in de keuken wanneer ze koken met de voordelige teflonpannen die ze wisten te bemachtigen dankzij een recente zegelspaaractie. We verzinnen niks, en AH neemt de klachten ernstig. De bewuste spaaractie loopt overigens ook in België. Maar in de winkel van Overpelt zullen ze wel twee keer nadenken vooraleer ze zo’n pan op het vuur zetten: daar zijn klanten en medewerkers namelijk bezorgd om het lot van een sympathiek roodborstje dat overwintert tussen de rekken. Nee, ook dat is géén alternatief feit.
Overigens, trouwe abonnees van onze onvolprezen wekelijkse RetailDetail Food Newsletter, die elke vrijdag verschijnt, hebben vast al gemerkt dat we onze lay-out hebben aangepast, om de artikels nog vlotter leesbaar te maken op uw smartphone. Graag gedaan! En voor wie nog geen abonnement heeft: aanmelden kan hier, en het is volledig gratis. Tot volgende week!