Uitgesteld wegens corona: het bloedbad in de foodretail. Komt nog, hoor. Intussen ontfermen FMCG-merken zich over onze gezondheid. Maar zouden we dat niet beter zélf doen? Nog één Filet Pur voor het zomerreces: profiteert ervan!
Geen shake-out
De kop is eraf: eindelijk heeft Jumbo z’n eerste Belgische winkel van het jaar geopend. Bij aartsrivaal Albert Heijn zitten ze intussen al aan vier, als we goed hebben opgelet. “We willen er honderd in 2025,” herhaalde Frits van Eerd nog eens. Dat wordt een stevige tijdrit, Frits. Ga je Wout inschakelen? Die is nog op zoek naar z’n beste vorm… Maar goed: de komende weken volgt er nog een démarrage en als de verbouwingswerken in die zes Alvo’s wat meevallen gaan ze tegen de kerst een stevige eindspurt inzetten.
Dat Het Gele Gevaar ervoor koos om zich te gaan moeien op het slagveld Zonhoven, waar al zeven andere kleppers strijden om de gunst van de shopper, getuigt wel van lef. Vijf jaar geleden, toen Appie er van start ging, was de consensus in de sector al dat het zo niet kon blijven duren en dat er ginds minstens één slachtoffer zou vallen. Niet dus. En al zeker vorig jaar niet, met dank aan de coronabonus die alle supermarkten uit het rood hield. Ondanks de toegenomen concurrentie, de groei van online en de opkomst van ‘direct-to-consumer’ zakenmodellen die de positie van de supermarkt ondergraven, blijft het maar wachten op de grote shake-out die men al zo lang voorspelt in de foodretail. Volgend jaar, dan?
Half klontje suiker
Persberichten van zichzelf op de borst kloppende federaties: wij vinden daar wat van. Maar oké, als ook het grootste merk ter wereld aan de bel komt hangen, dan geven we het een kans. Waarover het gaat? De verenigde frisdrankensector gaat tegen 2025 het suikergehalte in z’n drankjes met 7% verminderen. Zeven procent, u leest het goed. En Coca-Cola gooit daar nog een schepje bovenop – of eigenlijk vanaf: minus 10%. Ze gaan bovendien nog meer inzetten op miniblikjes. Uiteraard: hogere literprijs, hogere marge. En ook: meer verpakking, meer afval. Tja.
Het is maar de vraag of dat niet-eens-halve klontje suiker per blik een groot verschil zal maken voor de volksgezondheid. Het blijft teveel suiker, punt. Strikt genomen is limonade geen product voor dagelijkse consumptie, maar dàt hoor je ze niet zeggen. En het is zeker niet omdat frisdrankfabrikanten een héél klein beetje minder suiker toevoegen aan hun water-met-al-dan-niet-natuurlijke smaak- en kleurstoffen, dat de mensen ook gaan doen wat ze zouden moeten doen: namelijk meer groenten eten en meer bewegen. Nee, dààrvoor moet je elders zijn. In de volgende paragraaf, meer bepaald.
Verzadigingspunt bereikt
Haal het geld waar het zit: ooit was het een linksradicale slogan, vandaag is het pragmatisme pur sang. Wanneer je als restaurantketen ondanks een toekomstbestendig zakenmodel met geweldig groeipotentieel helemaal door je spaarcentjes zit wegens een aanslepende pandemie, dan ga je toch gewoon aankloppen bij de grote winnaar van de coronacrisis? Die onvermoeibare Lieven Vanlommel is geen uil. Bij Ahold Delhaize weten ze met hun miljoenen geen blijf, dat beseft hij even goed als u en ik. De franchisedeal met Delhaize die hij deze week wereldkundig maakte, heeft dan ook alle kenmerken van wat zelfverklaarde topverkopers graag een win-win noemen.
Dat partnership lost namelijk niet alleen de prangende problemen op van Foodmaker, maar zeker ook enkele issues voor Delhaize. Immers, met meer dan 800 winkels in België en Luxemburg is het verzadigingspunt voor de foodretailer zowat bereikt, zeker ook als je rekening houdt met de groei van e-commerce en de veroveringsplannen van ‘interne concurrent’ Albert Heijn en externe aartsvijand Jumbo. Een paar buurt- en gemakswinkels kunnen er nog bij, maar daar houdt het wel zo’n beetje op. Hoe kan je dan nog groeien?
Kloppend plaatje
Welja, door over het muurtje te kijken. Eens een andere tak van sport proberen. Als Jef Colruyt windmolenparken en fitnesscentra kan uitbaten, waarom zou Delhaize dan geen restaurantje kunnen spelen? Jumbo doet dat per slot van rekening ook, met La Place. In zekere zin zijn ze al cateraar in hun winkels. Franchising is een kerncompetentie van het bedrijf bovendien. En met gezonde voeding blijven ze mooi dicht bij het warme hart van hun merkpositionering. Het plaatje lijkt te kloppen.
En het potentieel is niet min: zeker zestig restaurants, denkt Vanlommel, die met veel goeie moed ook de wereld van de bedrijfskantines op z’n kop wil zetten. Ondernemingen die hun teams in topvorm willen zien, moeten maar eens afscheid nemen van grote, ongeïnspireerde cateraars die blijven inzetten op steak-friet, spaghetti bolognaise en broodjes smos met veel te veel mayonaise. Dat gaat wat geven: we zijn benieuwd.
BMI op groot scherm
Over topvorm gesproken: in primeur kunnen we u meegeven dat ook RetailDetail op de groentekar springt. In ons onvolprezen inspiratiecentrum RetailHub in de Antwerpse Stadsfeestzaal zal dra de allereerste onbemande Foodmaker-shop te bewonderen zijn. En dat is nog niet alles: we koppelen er een live demo aan van de coaching-app die het merk heeft ontwikkeld om mensen te begeleiden richting gezondere voedingsgewoonten. Meer zelfs: we hebben al een proefkonijn gestrikt ook. Enfin, een proefkapitéin, meer bepaald. Stel u voor: in real time de dolle sprongen van het BMI van onze Grote Roerganger kunnen volgen op groot scherm, als dàt geen voldoende reden is om uw bezoek te boeken, dan weten wij het ook niet meer.
Maar goed, u kijkt net als wij in spanning uit naar vanavond: dan weten we of ook hier, net als in Nederland, Frankrijk en Duitsland, tonnen merchandising voortijdig op de afvalberg moeten worden gegooid en supermarkten miljoenen extra omzet in rook zien opgaan. Bloedstollend! Staat de verdicchio koud? Trouwens, nu ik eraan denk: de redactie schakelt zo dadelijk over op zomermodus, wat met zich meebrengt dat u het acht weken zonder Filet Pur moet zien te redden. Probeer de vrijgekomen tijd een beetje nuttig te besteden. Tot in september!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.