Nepnieuws, nepvlees, complottheorieën en cafés zonder bier beheersten het foodnieuws deze week. Kwartaalcijfers ook: Filet Pur scheidt de kampioenen van de kneusjes en serveert een gepeperde column als troostvoedsel voor de geest.
Hamsteren? Nepnieuws!
Die lockdown doet rare dingen met de mensen. Op sociale media deelt men nu nostalgisch foto’s van vergane gloriën als Unic, Nopri, Sarma, Boxer, Profi of GB… Het zal de verveling zijn. Want raak er maar eens aan uit: hysterisch reageren als er iemand één millimeter te dichtbij komt in de winkel, maar wel heimwee hebben naar groezelige, rommelige bazaars uit lang vervlogen tijden met onbestaande hygiënestandaarden. Dat virus had zich zeker thuis gevoeld in zo’n aftandse dorps-Unic. Charmante foto’s, dat wel.
Nu, dat shoppers zich niet veilig voelen in de supermarkt, is enkel en alleen te wijten aan de andere shoppers: over de veiligheidsmaatregelen van de foodretailers horen we geen klachten. Al moet je zo’n marktonderzoek toch altijd met een korrel zout nemen. Laat consumenten zelf uitleggen – bij voorkeur in een online-enquête – wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn, en je krijgt de meest absurde, ongeloofwaardige antwoorden. Hamsteren? Is niet gebeurd. Nee. Echt. Niet. Nepnieuws was het. Als consumenten het zelf zeggen, dan zal het toch wel waar zijn, zeker? Wie zal het beter weten, misschien? Amper 14% van de mensen heeft gehamsterd. Zo. Die lege rekken zijn dan toch te wijten aan pure onkunde van de grote ketens. Of sabotage. Een complot. Een andere verklaring zien we niet meteen. U wel?
Niet in promotie: mondmaskers
Vanaf wanneer mochten die promoties eigenlijk weer? Bij Colruyt waren ze niet te houden: wàt een dikke stapel korting stak er deze week in de bus, zeg. Een marktleider die zijn verantwoordelijkheid neemt, mooi is dat. Op aandringen van Test-Aankoop wellicht, want daar vinden ze dat er nooit genoeg kortingen kunnen zijn. Hadden de concurrenten misschien gehoopt dat die hele coronacrisis een nieuw tijdperk zou inluiden, met wat gezondere marges en minder waardevernietiging door blinde prijsacties? Ze zijn eraan voor de moeite. Alles blijft bij het oude. Er weerklonk wél kritiek: gratis bakken bier weggeven in tijden van toenemend alcoholmisbruik geeft geen pas, vinden verslavingsexperts. De discounter had er geen oren naar: volgende week méér van dat, beloofden ze zelfs.
Stonden evenwel niét in promotie: de mondmaskers. Meer zelfs: die hadden ze nog niet in huis. Delhaize en Carrefour waren wél voorbereid – of hadden betere connecties, wie zal het zeggen. Volgens de apothekers is het allemaal immers één groot coronacomplot. Ah ja: wekenlang kon je er niet aan geraken, en nu liggen ze plots gewoon naast de kauwgom bij de kassa? Dat krijg je moeilijk uitgelegd. Maar van een prijzenslag is geen sprake: 31,49 euro voor vijftig stuks, of 63 eurocent per masker. Drie keer meer dan voor de pandemie. En toch: geen marge, 2 cent gaat naar het goede doel. Het leidde alleszins niet tot een stormloop op de winkels.
Snoepen brengt troost
Kon ondanks de coronacrisis uitpakken met uitstekende kwartaalcijfers: Pepsico. Mensen drinken wat minder frisdrank, maar ze eten wel meer ontbijtgranen en chips nu ze verplicht al meer dan zeven weken op elkaars lip leven. Zelfde analyse bij Mondelez: comfortfood doet het goed. Samen snoepen brengt troost. Lees: de enige manier om je kinderen een beetje rustig te houden tijdens zo’n Zoommeeting in het thuiskantoor, is ze de hele dag lang vol zoetigheden proppen.
Zou snoepgoed veel hebben bijgedragen tot de stevige omzet- en winstgroei bij Ahold Delhaize, voorvechter van de Nutri-Score en partizaan van de gezondere voeding? Sterke resultaten, zowel wereldwijd als lokaal. Zomaar eventjes tien procent erbij in België, dankzij de hamsteraars. En ‘slechts’ 22% onlinegroei wegens capaciteitsproblemen. In elk geval won Delhaize nog eens marktaandeel. 24,5 procent: dat was lang geleden. We zijn nu wel eens benieuwd: want als zowel Carrefour als Delhaize weer marktaandeel winnen, wie verliest er dan? Het zou ons verbazen mocht het Colruyt zijn, dé hamsterwinkel bij uitstek. Dus? Alle anderen?
Huismerken kampioen
Ook winnaars van de lockdown: de buurtwinkels. Mensen blijven toch liever in de nabijheid van hun kot. En al helemaal coronakampioen: de huismerken, die 2% marktaandeel afpikken van de nationale merken. Met dank aan de recessie. Het zal er niet op beteren. En wat met e-commerce? Tja, niet écht een winnaar in België. ‘When preparation meets opportunity’, weet u nog wel? De Belgische supermarkten waren niet voorbereid. De Franse wel. En Tesco ook: één miljoen orders per week verwerken? Doen we wel even. Kijk zo kan het dus ook, lieve vrienden van Collect & Go.
Evenmin leverproblemen trouwens bij HelloFresh: een explosieve groei van het aantal klanten deed de omzet deugd, en bovendien hoefden ze amper reclame te maken, zodat ook de rentabiliteit de hoogte inschoot. Die dozen verkochten zichzelf wel: na acht weken lockdown zijn mensen gewoon teneinde raad. En wat te denken van Beyond Meat? Fake meat, maar de cijfers zijn géén fake news. Ze hebben hun kans geroken. Dat virus, dat kwam toch van besmet vlees op die fameuze wildedierenmarkt in Wuhan? Kortom, in een wereld met 100% veganisten was dit nooit gebeurd. Als dàt geen verkoopsargument is. Topman Ethan Brown belooft agressieve prijzen deze zomer. Mag ook wel: ze zijn dubbel zo duur als de concurrentie.
De losers van de week
Wie was uiteindelijk de grootste loser van de week? Ongetwijfeld AB InBev: wereldwijd zijn zowat alle cafés dicht, dus reken maar uit… Het is een ravage. En we hebben nog niks gezien, hoor: The worst is yet to come. In april daalden de volumes met meer dan 30 procent. Dat krijg je niet gecompenseerd met 25% korting op drie bakken Jupiler bij de Colruyt. Dus wat brengt mei dan? Alleszins een actie ‘Mei Plasticvrij’ in mineur. Koopkracht is nu eventjes belangrijker dan het milieu en smetvrees haalt het van klimaatangst. We hebben onze groenten nu liefst weer netjes voorverpakt.
Nu, eigenlijk was niemand geïnteresseerd in de foodsector de voorbije dagen. Alle aandacht ging naar de versoepelde coronamaatregelen, die we allemaal onze eigen invulling geven ook: iedereen viroloog. Zondag onbezorgd familiefeesten – met vier gezinnen van vier naar de bomma, dat mag toch hé? – en dan maandag met z’n allen naar de Meir: een recept voor rampspoed, noemen ze zo iets. Een ongeluk dat slechts geduldig wacht om plaats te vinden. Begin u maar al mentaal voor te bereiden op de Tweede Grote Lockdown van 2020, nog voor de eerste helemaal is losgelaten.
Trouwens, wat die Grote Heropening betreft: shoppen mag weer, maar het zal lang geen funshoppen worden. Want wat lezen we in de meest verkochte krant van het land? “Vrouwen moeten straks winkelen als mannen”. Zo staat het er letterlijk, anno 2020. Nou moe! Heeft onze captain of retail écht seksistische praat staan verkopen, of heeft een op clicks beluste sensatiejournalist hem weer onbetamelijke woorden in de mond gelegd? We gokken veiligheidshalve op dat laatste. U niet? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.