Chaos regeert in het fooduniversum, maar uw favoriete column brengt klaarheid. De ware reden waarom Jumbo naar België komt? Die onthullen we in de gepeperde terugblik van RetailDetail Food. Saignant, zoals het hoort.
Spannend en uitdagend
Afgelopen woensdag ging ik nog snel even wat groenten halen in de Colruyt in mijn straat. Nu ja, snel? De halve versmarkt werd geblokkeerd door zo’n grote kar vol plooibakken. Een medewerker liep doodgemoedereerd in ieders weg om hier een bussel radijsjes en daar een bakje oesterzwammen uit de rekken te halen, te scannen en in de juiste doos te leggen. Op z’n dooie gemak: het was duidelijk niet voor een same day delivery alleszins. Ir-ri-tant! Enfin, binnenkort zal die brave man dat ’s nachts mogen doen, een hele verbetering voor de klantervaring. En dat terwijl Jumbo recent tot de conclusie is gekomen dat orderpicken in de winkel toch niet je dat is, wegens capaciteitsproblemen.
Dat heb je dus met dat hele onlinegedoe. Nochtans, ook volgens Frans Muller bepalen robots, artificiële intelligentie en kassaloze winkels de toekomst van de foodretail. Hij wil dat Ahold Delhaize spannender en uitdagender wordt. Mislukken is voortaan wél een optie, voegt hij eraan toe. Daarom gaat hij dus nog meer geld investeren in verlieslatende e-commerceactiviteiten. Inderdaad, dàt is spannend.
Zwarte gaten
De niet te stuiten expansiedrang van de Nederlandse supermarktketens domineerde alweer het foodnieuws deze week. Volgens Het Belang van Limburg immers zal de allereerste Belgische Jumbo de deuren openen in het Limburgse Overpelt: er wordt een pand gebouwd op een steenworp van de Albert Heijn aldaar en er is een vergunning voor een supermarkt afgeleverd maar niemand wil bevestigen dat die effectief voor het Gele Gevaar is. Typisch.
Nu ja, er zijn wel meer gemeenten die wàt graag met de twijfelachtige primeur aan de haal zouden gaan, maar volgens onze informatie zal de start toch enigszins anders verlopen: de keten broedt namelijk op een listig plan om verschillende winkels tegelijk te openen, misschien wel meer dan tien in één klap. Een heuse big bang als het ware, die vervolgens zal leiden tot het ontstaan van zwarte gaten die tonnen omzet uit de Vlaamse foodretailmarkt opslokken.
Albert, the comeback kid
En niet alleen uit de Vlaamse markt, trouwens. Immers, iemand die wij kennen als een héél slimme meneer werpt een interessant lichtje op de ware motieven van Jumbo om winkels te openen aan de Belgische kant van de grens: in 2019 verhoogt Nederland het verlaagde btw-tarief van 6% voor voeding naar 9%. Bij ons blijft dat gewoon 6%. Met winkels langs de grens zou het gele gevaar dus wel eens niet alleen Belgische maar ook Nederlandse grensshoppers willen aantrekken, die voordeliger uit hopen te zijn dank zij dat Belgische bodemtarief. Kijk eens aan. We leren nog elke dag bij.
Evenmin liet het Blauwe Fabriekje zich onbetuigd. Na Lokeren en Leuven keert Appie namelijk vrolijk terug naar Turnhout, één van de acht locaties waar de keten moest ophoepelen om de fusie met Delhaize mogelijk te maken. Aan dat tijdelijk ongemak komt dus doodleuk een eind. Niet alleen in de Kempen, trouwens. Want welk gerucht bereikte ons bereidwillig luisterend oor, geheel toevallig? Dat AH ook zou terugkeren naar de Antwerpse Groenplaats, naar dat oude postgebouw, op amper honderd meter van de locatie die ze aan Colruyt Group moesten afstaan. Coup de théatre! En welcome back, Albert. Of het een succes zal worden? Ga maar eens kijken in dat andere oude postgebouw, in hartje Gent. In onder andere Oudenaarde en Boortmeerbeek stijgt intussen de spanning, stellen we ons voor…
Missing link
Is nu officieel wijlen: de nochtans veelbelovende formule Easy die door Carrefour Belgium werd bedacht om de missing link te vormen tussen Express en Market. Ooit lag de ambitie op honderd vestigingen, maar dat is een beetje voorbarig gebleken. Vers, snel en eenvoudig was Easy wel, maar ook wat te kostelijk om als vierde winkelformule binnen de groep te overleven, en daarom stappen de ondernemers over naar Express, waar ze bij wijze van troostprijs exclusief een oranje logo krijgen om zich te onderscheiden van hun kleinere groene collega’s.
Nog niet wijlen, maar wel in kritieke toestand: Groupe Mestdagh, de grootste franchisepartner van Carrefour Belgium. CEO Guillaume Beuscart geeft zich niet gewonnen en wil het bedrijf er weer bovenop brengen met behulp van zelfscankassa’s en… tofoe. Echt waar, de retailer die altijd bekend stond om de kwaliteit van z’n wit-blauwe filet pur gaat vegetariërs verleiden. Hij heeft amper twee jaar de tijd, want in 2020 moet dat nieuwe contract met Carrefour onderhandeld worden. Tenzij de familie de boel toch zou willen verkopen.
Pest of cholera?
Ui, separatorvlees van kip en kalkoen, paneermeel en een waslijst E-nummers: dat zijn de hoofdingrediënten van de onvolprezen Sitostick, een 100% Belgische uitvinding en één van de weinige frituursnacks die Mora zal blijven produceren in z’n fabriek in Mol. Voorlopig. Zowat de helft van de medewerkers aldaar mag beschikken, of naar Nederland verhuizen. Dat is kiezen tussen de pest en de cholera, uiteraard.
En dat net nu Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vier recepten voor een welvarende, duurzame en gezonde toekomst publiceert. In elk geval heeft de organisatie met Jan Vander Stichele de ideale voorzitter beet. Een geknipter man voor de job is zelfs nauwelijks denkbaar, lijkt ons. Als topman van Lotus Bakeries weet hij immers perfect hoe je omgaat met grote hoeveelheden suiker, palmolie en plasticfolie. Kortom: wie is er beter vertrouwd met de urgente uitdagingen voor de sector? Inderdaad!
Ongegeneerd schransen
Kersttijd is pop-uptijd in de foodretail. De ene na de andere keten opent z’n tijdelijk projectje, en daarbij leggen ze elk hun eigen accent. Ambieerde Carrefour in die Act for Food Factory vooral een hipsterimago middels een niet aflatende stroom foto’s en filmpjes op Instagram, dan promootte Lidl op de Antwerpse Meir kort maar krachtig z’n webshop, z’n fameuze wildkroketten (0,02%, weet u nog wel) en de Belgische Voedselbanken. Goed bedoelde pogingen allemaal, maar klein bier in vergelijking met het statement dat Delhaize opent aan de Guldenvlieslaan in Brussel. De retailer gaat met z’n Fresh Atelier kerstpop-up namelijk regelrecht naar de essentie van waar de hartverwarmende kerstdagen voor staan in onze superieure westerse beschaving: Champagne! Cocktails! Oesters! Kreeft! Wild! Macarons! Ongegeneerd schransen, met andere woorden. Kijk, dààr werd destijds dus de uitdrukking ‘de puntjes op de i zetten’ voor uitgevonden. Een welgemeende chapeau aan Xavier Piesvaux en zijn troepen, die ons tijdig duidelijk maken dat de prioriteiten horen te liggen waar de prioriteiten horen te liggen.
Tot slot verheugt het me dat ik de carnivoren onder u eindelijk de ultieme richtlijn kan meegeven voor het correct bakken van een filet pur. Er is maar één manier, zo blijkt: net als deze column hoort dat stuk vlees saignant op het bord te verschijnen, zonder uitzondering. Wie het daar niet mee eens is, moet maar een quinoaslaatje bestellen, vindt een visionaire horecaondernemer uit Maaseik. Kortom: de klant heeft altijd ongelijk, zelfs in het uitzonderlijke geval dat de klant wel eens gelijk zou kunnen hebben. Mijn gedacht! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.