Het is alweer de laatste Filet Pur van een weinig opbeurend jaar, waarin uw columnist de enige échte reden onthult waarom de marktleider nu ineens een marktlijder is geworden. Onder andere. Laat het smaken!
Het plan van de kerstman
De zowat veertig medewerkers van de melkpoederdivisie van FrieslandCampina in Aalter kunnen op beide oren slapen: ze behouden hun job, al gaat hun werkgever dus wel verder met de grote eindejaarsuitverkoop die vorige week al slecht nieuws betekende voor 211 collega’s in Genk. Welja, er waart een golf van herstructureringen door de FMCG-sector en daar ontsnappen ook de sterkste merken niet aan: bij Coca-Cola brengt de kerstman een saneringsplan dat het aantal merken moet halveren en ook de helft van de Belgische collega’s hun baan zal kosten. Om die mensen de kans te geven hun verdriet te verdrinken, gaat het bedrijf flink investeren in de commercialisering van hard seltzer, drankjes die wél alcohol maar weinig calorieën bevatten. Schrale troost.
Afgelopen week verloor ook een anonieme kassierster haar job: ze werd naar verluidt op staande voet ontslagen nadat ze een klant had verzocht zijn mondmasker correct te dragen. Of dat het héle verhaal is weten we niet: de vakbond die het verhaal de wereld instuurde, wil niet zeggen om welke winkel het gaat, dus konden we geen wederwoord vragen. Maar op onze Facebookpagina beklagen winkelmedewerkers zich wel vaker over onbeschoft gedrag van klanten, en het minste wat retailers kunnen doen is af en toe ook eens de kant van hun medewerkers in de vuurlijn kiezen, luidt de teneur. Klanten hebben niet altijd gelijk, al denken ze meestal van wel. Voor hen maakt Carrefour het nu nog makkelijker om kritiek te geven: gewoon een QR code scannen en hun grieven belanden récht in de mailbox van de winkeldirecteur, die zich niet langer kan verstoppen.
Voer voor bankhangers
Mensen die geen zin hebben om in barre coronatijden naar de winkel te gaan, die hoeven ook helemaal niet naar de winkel te gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld de boodschappen laten bezorgen door een sympathieke buur – tenminste als ze in de buurt van Bergen wonen en hun aankopen plannen in de plaatselijke Cora. De hypermarkt aldaar is de eerste Belgische partner van het Franse crowdshippingplatform Shopopop, dat de ambitie heeft om ook de rest van het land te veroveren.
Gezonde kost aan huis laten bezorgen is een andere optie: bio-webshop Kazidomi groeit als ecologisch geteelde kool en wil nu dringend ook de Nederlandstalige markt aanpakken. Daar hebben ze zopas zes miljoen euro voor opgehaald bij een rits nieuwe investeerders. Frankrijk hebben ze al in hun zak zitten. Met dank aan dat virus ging de omzet maal drie. En wie liever ongezonde kost aan huis laat leveren, hoeft niet te wanhopen: voor de snoepers is er Happi, een nieuw snackboxenconcept dat aan Netflix verslaafde couch potatoes voorziet van hapjes en drankjes à volonté. Eerst in Antwerpen, daarna ook op de parking. Voor de wijnliefhebbers tenslotte zijn er de webshops Wijnbeurs.be en LeonColaris.be: 80% omzetgroei dit jaar en reuzegrote ambities.
Tussenstand: 58 – 8
Mensen die wél graag naar de winkel gaan, hebben nu nog meer keuze, want de foodretailers zaten alweer niet stil de afgelopen week. De Colruyt in Alsemberg bijvoorbeeld heeft er een nieuwe concurrent bij: om de hoek opende namelijk de eerste Belgische vestiging van Ekoplaza, de Nederlandse biosupermarktketen die alle zestien vestigingen van Origin’O gaat ombouwen. Of dat een geduchte rivaal van Bio-Planet kan worden, durven we op basis van de foto’s die we ontvingen niet inschatten: budget voor een goeie fotograaf hadden ze duidelijk niet.
Aldi pakte woensdag uit met wel zeven winkelopeningen op één dag. Nu ja, héropeningen, om precies te zijn. En het was ook een beetje toeval, gaven ze zelf toe. Met dank aan dat coronavirus, waardoor enkele werven flink vertraging opliepen. Ook de Hollanders lieten weer van zich horen: op dezelfde dag openden zowel Albert Heijn als Jumbo een nieuwe vestiging – de laatste van het jaar. 58 – 8 is de tussenstand, maar Appie heeft uiteraard wel negen jaar voorsprong. 100 blijft de doelstelling voor elk van beide. Dat Frits van Eerd zich maar niet teveel laat afleiden door die grote kerstaankoop die hij nog net voor de feestdagen wist af te ronden.
Nieuwlichterij voor hipsters
Maar goed, hét nieuws van de afgelopen week stond uiteraard in het communiqué dat dinsdagavond na beurs in onze inbox viel. Zullen we marktlijder voortaan maar met lange ij schrijven? Man, man, wat een miserie! De gedoodverfde winnaar van de foodretail is een loser geworden, wie had dat kunnen denken? Wat er aan de hand is met Colruyt? Tja, zelf wijten ze het aan de slechts tijdelijke drang van de consument naar lokaal winkelen in coronatijden. En dat het allemaal wel weer goed komt. Onze analist echter schoot met scherp: “dat krijg je wanneer de leider eigenlijk een volger is.” Nou moe. Die hardwerkende mensen in Halle een beetje op hun hart trappen, je moet maar durven.
Zoals wel vaker is het aan Filet Pur om de wàre reden achter het marktaandeelverlies te onthullen. Iemand moet het doen. Want in essentie – en daar hoor je de mainstreammedia nooit over – is het allemaal de schuld van Yotam Ottolenghi. Waar haalt een mens straks de fancy ingrediënten voor al die sexy kerstgerechtjes misschien? Ja, kikkererwten en avocado’s heeft Jef na rijp beraad nog toegelaten in z’n winkels, maar veel gekker moet het niet worden, vindt hij. Rare dingen als rozenharissa, sumak, za’atar of chipotlechilivlokken, dat is slechts nieuwlichterij voor hipsters. Dat die maar naar de Cru gaan. Sushi komt er ook niet in: pure afzetterij. Rijst met pretentie. Een echte Colruyt neemt genoegen met een voedzame boterham. Met boerenboter en Meesterlyck ham. Eventueel een puntje mosterd. Toch? Kijk, dat komt er dus van.
Wat voor onweerstaanbaar lekkers deze uitslover volgende week gaat bereiden op kerstavond en waar hij de ingrediënten gaat halen, dat zijn uw zaken niet. Ik wil niemand jaloers maken. Dat ik straks een flesje viognier ontkurk daarentegen, om de start van de kerstvakantie te vieren, dat mag u gerust weten. Den blok gaat erop de komende twee weken. In afwachting heeft u rustig de tijd om even terug te blikken, met het grote, essentiële foodretail jaaroverzicht van RetailDetail. Probeer er veilige maar desalniettemin warme feestdagen van te maken. Tot volgend jaar!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.