Uw favoriete column houdt alweer de vinger aan de pols van de FMCG-wereld. En wat blijkt? Foodretail is slechts een hogere vorm van liefdadigheid. Keihard winstbejag is zo passé! Exclusief: een Filet Pur voor meerwaardezoekers, deze week.
Friet & cocaïne
Sommige mensen vierden afgelopen week de week van de steak-friet. We waren niet van plan daar veel aandacht aan te besteden: per slot van rekening is steak slechts een minderwaardige variant op de enige echte malse filet pur. Echter, de actualiteit noopte ons toch tot een kleine koerswijziging: de essentiële garnituur bij onze nationale dagschotel, namelijk de Belgische friet, is immers het onschuldige slachtoffer van internationale boycotacties. Deze keer was het Colombia dat onder het mom van antidumpingmaatregelen kwam aanzetten met een heffing op diepvriesfrieten. Kortom: frietoorlog!
Een onooglijk landje hoor, Colombia. Maar de principes van de vrije handel zijn heilig, dus worden de hogere instanties ingeschakeld: nu mag de Wereldhandelsorganisatie (WTO) zich uitspreken. Een beetje overbodig, lijkt ons. Als ze een handelsoorlog willen, dan kunnen ze die krijgen. Simpel, toch: laten we gewoon afspreken dat we geen cocaïne meer invoeren zolang die friettaks geldt. Patat! Dàt is verschroeiend terugslaan. Het zal rap gedaan zijn.
Donkere winkel
Heeft u ‘m ook gezien? Die strakke nieuwe website van Colruyt Laagste Prijzen? In alle stilte in de markt geschoven, maar niet verkeerd, hoor. Vooral helemaal e-commerceproof, is onze indruk, met z’n handige boodschappenlijst en diverse productselectiemogelijkheden, zoals op categorieën, allergenen, nutri-score en levensstijl. Nu leren we bijvoorbeeld dat de discounter slechts 978 ongezonde guilty pleasures met de donkerrode nutri-score E in het gamma heeft, en wel 3337 halal-referenties. Zoals iedereen weet, heeft de retailer een behoorlijk grote voorsprong op de concurrentie, qua online verkopen, en ze zijn daar in Halle duidelijk niet van plan om die bonus af te geven.
Al doen die collega’s wel hun best. Carrefour bijvoorbeeld, gokt dat het e-commerce aandeel in food wel eens snel zou kunnen verdubbelen, en het probleem is dat de winkels vandaag al niet meer kunnen volgen met het klaarzetten van de orders. Dus openen ze nu op hun beurt een dark store om de afhaalpunten te beleveren. Ze zijn trouwens nog meer van plan, maar dat mag ik u nog niet verklappen: één en ander onthult innovatiedirecteur Arnaud Lesne in primeur op het RetailDetail Food Congress, volgende week. Snel reserveren, alhier!
Hoogsteprijsgarantie
Aandachtige lezers weten dat de retailwereld aan hevige transformaties onderhevig is. De nieuwe consument heeft meer dan ooit aandacht voor zachte waarden als duurzaamheid en liefdadigheid – enfin, toch tot de solden beginnen. Zakendoen wordt daardoor in de eerste plaats een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Winst maken is slechts optioneel. Een aangenaam nevenverschijnsel, maar niet de essentie. Vraag het maar aan onze verzamelde supermarkten, die elke dag wel 57.000 nét niet bedorven maaltijden zomaar gratis weggeven. En dat is dus bovenop de andere kortingen en 1+1 promoties die ze ons gunnen, telkens opnieuw. Geen wonder dat de marges miniem zijn.
Vraag het bijvoorbeeld ook aan de mensen van CRU, die bodemloze put van Colruyt Group. Ze maken daar meer verlies dan dat ze omzet draaien. Faut le faire! Zeker met die toch wel unieke hoogsteprijsgarantie. Toch is dat geen reden om op te geven, vindt het gemotiveerde team achter de superdeluxe-versmarkt. Integendeel, er komt een vierde vestiging, in de Brusselse rand. Nog een investering, dus nog meer verlies, is de logische gevolgtrekking. En dan te bedenken dat ze er ooit wel twintig ambieerden!
Winst maken, het is iets waar ze ook bij Makro al jarenlang niet meer van wakker liggen. De CEO is allang blij als de omzet ‘bijna’ stabiliseert, na jaren van vrije val. Weliswaar na 20% hogere marketinginvesteringen, dat ook. Die verdienen ze niet echt terug, maar goed, nu moederbedrijf Metro z’n Chinese divisie van de hand heeft gedaan, hebben ze daar wat extra centjes om de Belgische dochter te subsidiëren. Dankuwel, meneer Koch!
Losers van concurrenten
Bij Lidl hebben ze die nieuwe consumententrends ook al helemaal onder de knie. Ze kwamen er afgelopen week op de proppen met een ‘transparant en eerlijk’ duurzaamheidsrapport. Dat is zoveel als zeggen dat alle andere retailers liegen dat ze zwart zien in hun verslaggeving, maar kom. Het was alleszins geen louter goednieuwsshow: de discounter geeft toe dat hij er niet in slaagt om de CO2-uitstoot te doen dalen. De oorzaak: ze groeien sneller dan voorzien. Dat is zoveel als zeggen dat het voor die losers van concurrenten wél zo makkelijk is om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, maar kom.
Intussen verspilt datzelfde Lidl z’n geld aan het lanceren van leuke maar gegarandeerd verlieslatende e-commerce testprojecten, zoals een afhaalservice in Destelbergen. Of aan vrijblijvende gadgets als een smartphoneapp en een eigen mobiele betaaldienst. Daarmee zijn ze niet de enigen en daar zit een logica achter. Vroeger maakten retailers winst met behulp van de banken: namelijk door het geld dat ze in hun kassa’s ontvingen, even te laten renderen vooraleer de leveranciers te betalen. Dat werkte wonderwel, tot de rentevoeten de dieperik in gingen. Dus zien ze nu geen andere optie dan zélf bank te worden. Goed gezien! Want de bank wint altijd: dat leren wij allemaal als kind, tijdens ons eerste spelletje Monopoly, en we worden er maandelijks aan herinnerd wanneer we onze hypotheek aflossen. Toch? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.