Het gele gevaar komt gewoon van alle kanten, zo bleek afgelopen week. Je kan je daar geel aan ergeren, maar lees toch maar eerst de ware toedracht der naakte feiten in het relatief slaafvrije weekoverzicht van RetailDetail Food!
Trending topic
Het is met kleine oogjes, sloten straffe koffie en enkele bruistabletten Dafalgan dat we het schrijven van deze Filet Pur aanvatten. Dat feestje van RetailDetail gisteravond liep naar goede gewoonte alweer flink uit. Komt ervan als je pakweg 750 retailprofessionals niet alleen trakteert op topsprekers maar ook op bubbels, sushi, waterzooi, Mechelse koekoek, gegrild everzwijn, een onweerstaanbaar dessertenbuffet en vervolgens nog sloten zwaar blond bier. Het schadeverslag treft u binnenkort wel aan op onze Facebookpagina.
December is nog niet eens begonnen, maar wij weten vandaag al dat het trending topic van 2019 geel zal kleuren, op onze onvolprezen website. Enfin, eigenlijk is het nù al zo ver. Het is immers al Jumbo wat de klok slaat tegenwoordig. Hoeveel professionals ons discreet contacteren met de vraag of we al iets meer weten, of wat onze verwachtingen zijn? U wilt het niet weten! De hele sector ligt er wakker van, terwijl er nog niets gebeurd is. Enfin, eigenlijk wél, natuurlijk. Deze week was het opnieuw prijs: de retailer postte een onschuldige vacature, en het hek was van de dam.
Overlopers gezocht
Uit die advertentie blijkt nogmaals dat ze het ménen. Ze zoeken Belgische inkopers, en met minder dan acht jaar ervaring hoef je niet eens te proberen. Tweetaligheid is ook een must, gek genoeg. Gaan ze zich dan toch niet tot Vlaanderen beperken? In elk geval, de retailer maakt kandidaten warm met de belofte van ‘een toffe job’ bij ‘een bijzondere familie van mensen die samen willen ondernemen en winnen.’ Dat lijkt me duidelijk. En een hoofdkantoor in Antwerpen, veel beter komen ze niet. Erg benieuwd wie er zullen toehappen, dat ook. De namen van de overlopers verneemt u binnenkort alhier!
Ook horecagroothandel Sligro – net als Jumbo afkomstig uit het Noord-Brabantse Veghel – haalde de headlines deze week. Die Antwerpse vestiging zonder bouwvergunning ging namelijk gewoon open. Een administratief akkefietje, meer is er niet aan de hand, zo blijkt. Ze kregen slechts een gele kaart dus, geen rode. Enfin, voorlopig toch, want de eerste klant op dinsdagochtend was… een deurwaarder. Wordt dus vervolgd. Zeg overigens niet ‘winkel’, maar zeg ‘distributiecentrum met afhaalfaciliteit’. Slim gezien van het bedrijf! Visionair, zelfs. In de toekomst worden àlle supermarkten immers distributiecentra met afhaalfunctie. Zeker weten.
Fluo hysterie
Geel is niet alleen de huiskleur van Jumbo maar volgens de kleurensymboliek ook de kleur van de nijd en de haat. Het zegt misschien iets over de ware bedoelingen van de gele hesjes die met veel misbaar de distributiecentra van supermarktketens blokkeren, omdat ze naar eigen zeggen door de overheid worden uitgeknepen als citroenen. Denken deze wanhopige medeburgers echt dat ze de levensduurte gaan verlagen door de voedselverspilling naar ongekende hoogten te stuwen? Het is ons een mysterie. En lang niet het enige.
Eén retailer speelt in elk geval wél opportunistisch in op de malaise: in navolging van z’n Franse collega’s besloot Cora in Châtelineau de diesel tegen kostprijs te verkopen. Een sluwe list van de vestiging, om zogezegd steun te betuigen aan de gele hesjes in de hoop dat ze de toegang niet langer zouden blokkeren. Missie geslaagd, en de collega’s van Rocourt volgden snel het voorbeeld met een korting van twee keer vijf euro voor klanten die voor vijftig euro komen tanken. Op de Corakaart, dus te gebruiken in de hypermarkt, zodat ze daar ook nog eens volk over de vloer krijgen. Al beweert de directeur bij hoog en bij laag dat het helemààl niet gaat om een reactie op de fluo hysterie. “We hadden dit al wéken geleden beslist, om de koopkracht van onze klanten een steuntje te geven”, sprak hij met uitgestreken gelaat. Een acteur in z’n vrije tijd, vermoeden we.
Zelf gestolen
Wie wel eens in een Delhaize-supermarkt komt, heeft vast gemerkt dat een nieuw en opvallend merk zowat het hele chocoladerayon heeft ingepalmd. Delicata heet het, en op de mooie verpakkingen staat ‘Chocolate Happiness since 1926’. We hadden er nochtans nog nooit van gehoord. En inderdaad: het is meer bepaald een huismerk van… Albert Heijn. Zeg nu nog eens dat die fusiepartners niet samenwerken. Maarreuh… Hollandse chocolade, het zal toch zeker niet waar zijn? Nee dus, het is wel degelijk Belgische chocolade. Die wordt binnenkort nog een stuk duurzamer ook, want Ahold Delhaize stapt samen met producent Barry Callebaut in het platform van Tony’s Chocolonely. Slaafvrije chocolade moet de norm worden, mistoestanden op de cacaoplantages behoren weldra tot het verleden. Als het allemaal een beetje wil lukken, tenminste, en als de rest van de chocoladesector wil meewerken. Voorwaar een mooi initiatief waar we allesbehalve cynisch over gaan doen. Mag het even?
Een boze tweet passeerde onze tijdlijn: “Colruyt heeft kennis gepikt bij jonge groeibedrijven en wil zichzelf in de picture zetten. Ethisch zeer #bedenkelijk”, stond er. Afzender: Piet Vanthemsche. Ooit de redder van de Belgische voedingsindustrie na de dioxinecrisis, later baas van de boeren, en tegenwoordig voltijds ereburger van Waregem. Maar ook grumpy old man, blijkbaar, die zich nu geel ergert. Waarover heeft hij het dan wel? Over de ‘verticale boerderij’ die de discounter deze week onthulde. Kruiden kweken onder ledverlichting vergt een minimale ecologische voetafdruk en levert pittiger smakende plantjes op die perfect passen in het assortiment van Bio-Planet. “Zelf ontwikkeld”, zegt Colruyt. “Zelf gestolen”, beweert de criticus. Wij houden ons op de vlakte. In elk geval is Colruyt niet de eerste: in de Antwerpse vestiging van Metro (naast die nieuwe Sligro) staat al sinds 2016 zo’n serre voor verse kruiden. En op vele andere locaties ook, intussen. Dus.
Priester & CEO
Met pensioen op 62: Paul Polman, de bevlogen topman van Unilever die volgens de legende als jongeling een priesterroeping liet liggen om dan toch maar zakenman te worden. Niet zonder enig succes, het mag gezegd. Nu, ‘priester-zakenman’ is misschien de betere omschrijving, want een prediker is hij altijd gebleven. Een hevig pleitbezorger van duurzame ontwikkeling en een inclusieve economie, met name. “Winst op zich is geen objectief. Het moet een hoger doel hebben”, zei hij wel eens. Welnu, de aandeelhouders bij de multinational hebben beslist dat ze het daar toch niet helemaal mee eens zijn. De beurskoers moet hoger, dàt is het doel.
Kortom, Polman mag ietwat voortijdig beschikken en gaat ongetwijfeld een bloeiende carrière tegemoet in het wereldwijde sprekerscircuit. Met de aanstelling van een Brit als opvolger maakt de raad van bestuur meteen duidelijk dat het ook maar eens gedaan moet zijn met dat gezanik over de dubbele nationaliteit van het concern, en met dat gespeculeer over één hoofdzetel. Brexit of niet, ze blijven zitten waar ze zitten, daar in Londen. Fair enough!
Naakte preistengel
Tot slot. Wie wil u graag eens uit de kleren zien gaan? We overvallen u een beetje met die vraag, dat begrijp ik, maar ik durf er veel op te verwedden dat uw antwoord niét zal luiden: ‘Danny De Schuymer, manager bij Carrefour’. Toch is hij wel degelijk Mister January in die nieuwe naaktkalender die de retailer deze week op de wereld losliet. Om het allemaal nog wat erger te maken, poseert de man met een… preistengel. Echt waar. En enkele pagina’s verderop zien we een goed afgetrainde innovatiedirecteur pronken met een wel érg strategisch geplaatste tros druiven. Heel subtiel allemaal! We zijn onder de indruk, jawel. Niet in het minst vanwege het nobele doel van de hele operatie, uiteraard, want de mannen steunen hiermee hun partners en collega’s die geconfronteerd werden met borstkanker en dat verdient alle lof.
We kunnen u overigens geruststellen, met een naaktkalender van RetailDetail gaan we u voorlopig niet confronteren. Aan jonge strakke lijven is in ons team geen gebrek hoor, maar zolang onze Grote Roerganger niet op z’n streefgewicht zit, is het een ‘no go’, en na gisteravond is dat objectief verder weg dan ooit. De kapitein beweert overigens wel eens dat hij een verleden heeft als fotomodel, maar met harde bewijzen is hij nooit op de proppen gekomen. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan verneemt u het hier als eerste. Beloofd! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.