Knokken Colruyt en Coke om de poen? Moeten Milka en Oreo boete doen? Wanneer wordt Delhaize weer kampioen? Is Frits verliefd en gaat Jef met pensioen? Ach, in deze Valentijneditie van Filet Pur is er uiteindelijk maar één rode draad: de liefde, die niet alleen door de maag gaat.
Battle of the giants
Even dachten we dat we ons in Wuhan bevonden, maar het was gewoon de Colruyt van Wommelgem, waar de winkelrekken een akelig lege aanblik vertoonden. Shoppers op zoek naar een cafeïnestoot waren eraan voor de moeite: geen koffie, geen cola. Een verrassing? Nee, Filet Pur voorspelde de clash al drie weken geleden. Uiteraard doet de discounter dit uit liefde: meer bepaald uit liefde voor de shopper, die het al moeilijk genoeg heeft om de eindjes aan elkaar te knopen en dus recht heeft op de allerlaagste prijs. Wie stopt er eigenhandig de snode merkfabrikant die nogmaals de tarieven wil verhogen? Allemaal samen: danku, Jef!
Het werd algauw wereldnieuws, die battle of the giants. De radio belde: “Zo’n boycot, worden we daar als consument eigenlijk beter van?” Goeie vraag. Het korte antwoord is nee, het langere antwoord luidt: de consument heeft er gewoon geen bal mee te maken. Het gaat om de knikkers. Schattig was wel de grote verbazing van de journaliste over die vreemde, jaarlijks weerkerende traditie waarbij inkopers àl hun leveranciers één na één ritueel op de rooster leggen om er de laatste centjes uit te persen. Folklore: valt dat onder Monumentenzorg? Of is het Werelderfgoed?
Waanzin geherdefinieerd
Steeds opnieuw hetzelfde doen, maar toch een ander resultaat verwachten: volgens de legende zou het de definitie van waanzin zijn volgens Albert Einstein. Dat hij dat wérkelijk gezegd heeft, wordt betwist, maar het verandert niks aan de grond van de zaak: als retailalliantie Agecore keer na keer bakzeil zou hebben gehaald in de conflicten met Nestlé, PepsiCo, Mars en de anderen, dan zou het van pure waanzin getuigen om nu ruzie te gaan zoeken met de grootste merkfabrikant ter wereld. Helemaal zeker weten we het niet en we zullen het wellicht nooit weten, maar: het doet ons vermoeden dat ze misschien toch wel, ergens, op de één of andere manier op z’n minst gedeeltelijk hun zin hebben gekregen.
In elk geval zal het conflict zichzelf wel oplossen, binnen afzienbare tijd: immers, mensen die het beter menen te weten, stellen dat de petflessen die nu nog tientallen meters schapruimte innemen, gedoemd zijn te verdwijnen. Uiteindelijk verkopen water- en frisdrankmerken meer plastic dan drank. Daar zit een vervuilende industrie achter en belachelijk veel transport: niet erg duurzaam, en dus onhoudbaar op termijn. De thuistap is de toekomst. Van die radicale transitie zouden producenten handig gebruik kunnen maken om hun businessmodel om te gooien en die vervelende retailers gewoonweg overbodig te maken, als ze een beetje visionair zouden zijn. Maar zoals wel vaker, blijven ze krampachtig vasthouden aan hun verouderd model tot het echt niet meer anders kan.
Sjoemelen for life
Meer nog: het is met die merkfabrikanten tegenwoordig zo erg gesteld dat ze zich genoodzaakt zien te sjoemelen om te overleven. Kijk maar naar Mondelez: wàt ze precies hebben uitgespookt is nog onduidelijk, maar alleszins kan Europa er niet mee lachen. We zouden denken dat het schaamteloos op de markt brengen van een lichtbruine, mierzoete substantie onder de valselijke benaming chocolade al erg genoeg was, maar naar het schijnt zou het om nóg ernstiger feiten kunnen gaan. We wachten bang af.
Geven de collega’s van Unilever wél het goede voorbeeld? Glimmend van trots melden ze ons dat ze zich voortaan zonder voorbehoud op de verantwoorde marketing gaan smijten. Influencers? Worden afgedankt. Stripfiguren op de verpakking? De prullenbak in! Geen kinderreclame meer, over de gehele 360 graden. Of wacht eens: nee, dàt is nu ook weer niet helemaal waar. 180 graden zullen wel volstaan, want op het moment van de waarheid, de plek van de aankoopbeslissing, verandert er absoluut niks: die wobblers, displays en vooral die verleidelijke producten blijven gewoon op kinderooghoogte in de winkels aanwezig. Hey, ze zijn daar nu ook niet gek.
Bende losers
Niet groeien en toch marktaandeel winnen: Delhaize kan dat. Waarvoor hulde. De verklaring? Wellicht deze: de concurrentie is een bende zielige losers. Dat vindt in elk geval ook Frans Muller, al blijft de topman zijn beleefde zelf: “Sommige spelers hebben het lastig.” Een understatement als een ander, maar hij brengt het overtuigend. Executie is alles. En dan voegt hij er droogweg dit aan toe: “De onlineverkoop heeft in België nog een groot groeipotentieel.”
Heerlijk toch, dat subtiele sarcasme? Ik kan er maar geen genoeg van krijgen. De cijfers spreken voor zich. Bij Delhaize groeide online in het vierde kwartaal met ocharme 10%. In Nederland: 20%. In de VS: meer dan 40%. Groeipotentieel? Trek zelf uw conclusies. Overigens vindt Muller ook dat er teveel winkels zijn in België. Exact. En om daar wat aan te doen, gaat Albert Heijn er nog eens vijftig openen, nu die eerste kleine mijlpaal bereikt is. Bingo! Hey, iemand moet het doen. Bovendien, als u niet naar de winkel zou willen komen, dan komt Appie voortaan wel naar u toe. Als u niet op de parking woont, tenminste.
Fan van jou
Bent u klaar voor een stukje poëzie in Filet Pur? Hier gaan we: “Weet je wel hoeveel ik van je hou, want ik ben een echte fan van jou. Ik zeg het dan wel niet zo vaak, maar we zien je oh zo graag.” Oké, het rijmt niet hélemààl, maar toch: mooi stukje huisvlijt. Was getekend: de CEO van Jumbo. Neergepend tussen twee bestuursvergaderingen door, vermoedelijk. Jawel hoor, een liefdesliedje: dat is waar een zorgeloze Frits van Eerd zich dezer dagen mee bezighoudt, met de pint in de hand. De zaken gaan immers goed.
Wie de volledige clip bekijkt, krijgt die oorwurm het hele weekend niet uit het hoofd, u bent gewaarschuwd. Maar waar zit ‘m de relevantie, vraagt u zich af? Wel, wij zien er toch vooral een liefdesverklaring in aan de Belgische shopper, waarvan Frits hoopt dat die in groten getale naar z’n mooie winkels zal komen. En we vermoeden dat een winkel in Aalst nu zeker op de planning staat, let maar op.
Vervroegd pensioen
We zien het zenboeddhist Jef Colruyt niet doen, zo’n carnavalsstamper uit z’n mouw schudden. Trouwens, binnenkort doet Jef gewoon helemaal niks meer. Dat verzinnen we niet: het stond in een doorgaans ernstige zakenkrant. Welja, in een overigens bijzonder lezenswaardig interview dat vorig weekend in De Tijd verscheen, praat voormalig operationeel directeur Frans Colruyt openhartig over de redenen waarom hij vanaf 1 februari 2019 een stap terug zette bij Colruyt Group. Maar het venijn zat in de staart. Aan het einde van het artikel stipt journalist Piet Depuydt namelijk aan dat Jef Colruyt al in 2013 zei dat de retailgroep een gulden regel heeft: directieleden zijn uiterlijk tot hun 62ste actief. En guess what: dit jaar wordt de gevierde CEO inderdaad… 62.
Vandaar de voor de hand liggende vraag: beleven we in 2020 de vervroegde pensionering van de oude CEO en de benoeming van een nieuwe? “Dat moet je Jef vragen”, houdt Frans Colruyt zich op de vlakte. “Ik kan alleen zeggen dat de gulden regel nog geldt. (lacht) Al zijn er uitzonderingen geweest. We hebben al directeurs gehad die door omstandigheden langer zijn doorgegaan.”
Frisse neus
De schrik sloeg ons meteen om het hart, dat kan u zich wel voorstellen. We belden in paniek naar Halle, want wat is Filet Pur zonder Jef? Het antwoord liet niet lang op zich wachten: “Jef Colruyt gaf in 2018 (trouwens ook in een ontbijtgesprek met De Tijd) al aan dat hij zichzelf nog 5 à 7 jaar ziet voortdoen, tot de opvolging verzekerd is. We zijn nu nog maar 2 jaar verder, dus hij zal zeker nog een tijdje actief blijven.” Oké, dan wij ook. De opluchting!
Trouwens, in diezelfde krant lazen we ook deze treffende kop: “Je bestelt sneller 1 gram coke dan een pizza”. Ging over trendstad Antwerpen uiteraard, de bakermat van RetailDetail. Moesten we eens uittesten. En inderdaad: de lunch was er snel vanmiddag. Wel een beetje weinig, maar het hongergevoel was weg en dat is toch waar het om draait. Wij fietsen vol hernieuwde energie en met een frisse neus het weekend in. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.