Willy investeert in nepvlees, terwijl Vincent zorgeloos op krediet leeft. Jef zit van miserie aan de pillen. En wanneer Saskia vreemdgaat, veroorzaakt ze een kletterende familieruzie. Ja, het wordt alweer een spannende aflevering van Filet Pur, uw favoriete foodretailsoap!
De kikker en de os
Helemaal terug van nooit helemààl weggeweest: de staatsgeleide economie. We leerden de afgelopen weken al dat het de Franse regering is en niemand anders, die zal beslissen over de verdere consolidatie van de Europese foodsector. En deze week kwam onderminister van EU-zaken Clément Beaune al met een verduidelijking: àls Carrefour al wordt overgenomen, dan zal het door een Europese speler zijn. Tja, daarmee blijven er niet veel opties meer over, uiteraard.
Bij Carrefour zelf blijven ze dan maar koortsachtig op zoek gaan naar bijkomende strategische overnamedoelwitten, kwestie van zichzelf nog wat groter en dus oninneembaar te maken. Of dat een goed idee is? U weet hoe de fabel van Jean de La Fontaine over de kikker en de os uiteindelijk afliep. Nu zou verswinkelketen Grand Frais een mogelijke prooi zijn, wordt geopperd. Interessant concept, maar complexe structuur, en veels te duur. Niet dat mijn advies in deze gevraagd wordt.
Vleesverslaafd
Als het in Parijs regent, dan druppelt het in Brussel. En al zeker in Namen. Ook de Waalse regering vindt dat de vrije markteconomie haar beste tijd wel gehad heeft. Niks onzichtbare hand, ze gaan gewoon zelf een industrietje opzetten. Meer bepaald een fabriekje van vleesvervangers. Wij die dachten dat de Walen verslaafd waren aan hun blanc bleu belge en hun jambon d’ardenne, wij dwaalden dus. Ambitie is voor Willy Borsus niet eens een vies woord: 5% van de Europese nepvleesmarkt wil hij, en een ebitda van 23%. Bonne chance!
Maar gelijk heeft hij wel. Want we zullen het nog maar eens herhalen: de toekomst is plantaardig. Ik zou zelfs meer zeggen: de toekomst is plantaardig. Neem nu Unilever: de beurs kon die stabiele financiële prestaties maar matig waarderen, maar de groei van zowat 70% voor De Vegetarische Slager is niemand ontgaan. Over de ambities liet topman Alan Jope dan ook geen twijfel: nog meer van hetzelfde! Zuivelvrije Ben & Jerry’s ijsjes, Hellmann’s mayonaise zonder eieren, dat soort dingen. U bent gewaarschuwd.
Dat virus gaat eraan
Ook bij Upfield, de voormalige margarine-afdeling van Unilever die nu op eigen benen staat, hebben ze het begrepen. Solo – toch een stuk Belgisch erfgoed – gaat 100% plantaardig, en met Violife bouwen ze een assortiment kaasalternatieven uit – die ze van de zuivellobby natuurlijk geen kaasalternatieven mogen noemen. Bovendien zijn ze niet vies van enig opportunisme en lanceren ze een ‘Pro-Immune’ uitvoering van Becel Proactiv, dus we zijn gerust: dat virus gaat eraan.
In Nederland heeft intussen de eerste 100% plantaardige supermarkt de deuren geopend. Vegan Fresco wil verdergaan waar de reguliere supermarkt het voor bekeken houdt. Hippe havermelk – die je weliswaar geen melk mag noemen – vind je tegenwoordig overal, maar gegarandeerd veganistische shampoo, dat is al wat anders. “Dit gaat exploderen”, beweert de oprichter. Mja. Enkele jaren geleden koesterde het Duitse Veganz de ambitie om een paneuropese plantaardige supermarktketen te worden. Dat eindigde met een financiële strop. Vandaag heeft het bedrijf zich teruggeplooid op Berlijn en is Veganz vooral een merk dat bij andere winkels in de rekken ligt. Ook goed, natuurlijk. Misschien waren ze gewoon te vroeg. Timing is alles.
Even geduld
Bodemloos: volgens het online woordenboek iemand of iets waar alles spoorloos in verdwijnt. Bodemloze put: iets waar je steeds geld in stopt en waar nooit een eind aan komt. Synoniem: Makro. Al ziet moederbedrijf Metro niet het minste probleem. Nog maar eens even 23 miljoen euro bijpassen? Mit Vergnügen, Herr Nolf! Een blijk van vertrouwen: 420 miljoen hebben ze er al doorgejaagd op vijf jaar tijd. Toch zullen ze ooit weer winst maken, zegt de CEO. Nog enkele jaartjes geduld. We duimen mee. Maar wat als Metro intussen een nieuwe aandeelhouder krijgt?
Er is overigens nog een synoniem: Cora. 14 miljoen euro verlies wordt alweer netjes bijgepast door de familie Bouriez. Ze verspeelden op die manier de afgelopen vier jaar al 75 miljoen euro. Voor zeven winkels. Als je het breed hebt, kan je het breed laten hangen. En je kan Cora voor alle duidelijkheid niet verwijten dat ze niks proberen: aan vernieuwende initiatieven geen gebrek, maar de vraag is of ze hun geld toch niet beter in Bitcoins zouden beleggen. Ook een risico, maar wél hip.
Waarschuwend vingertje
Supermarkt wordt apotheker: bij Colruyt kunnen de klanten voortaan de pillen komen afhalen die ze bij zusterbedrijf Newpharma online hebben besteld. De logica zelve, je moet de synergie niet verder zoeken dan nodig. Bovendien gaan die supermarkten hun aanbod supplementen en hoestsiroopjes gevoelig uitbreiden. Met dank aan dat vermaledijde virus is de vraag immers flink gestegen. Nee, voor een duidelijk signaal tegen de overconsumptie van medicamenten moet je niet bij Jef zijn.
En dat is de apothekersgilde in het verkeerde keelgat geschoten. Ze zijn daar boos. Erg boos. Niet omdat ze hun privileges alweer aangevallen zien door een sectorvreemde concurrent, hoor. Enkel en alleen omdat de belangen van de onwetende patiënt vooropstaan. Neussprays en pijnstillers kopen zonder waarschuwend vingertje, dat kan zomaar niet, vinden ze. Of er processen van gaan komen, is nog niet duidelijk. Hun rechtszaken tegen Medi-Market hebben tot nu toe enkel frustratie opgeleverd.
Retail is oorlog
Over ruzie gesproken: ook tussen Ahold Delhaize en HEMA is het hommeles. Dat Etos-directeur Saskia Egas Reparaz zomaar even dacht over te lopen naar Jip en Janneke, dat was een blijk van wishful thinking. Dat laten ze niet zomaar gebeuren, vanuit Zaandam. Een concurrentiebeding is toch geen vodje papier, zeker? Tja, wat hadden ze nu gedacht: HEMA is sinds deze week (deels) in handen van de sympathieke familie van Eerd, die toevallig ook eigenaar is van Jumbo, ook wel bekend als de akelige aambei in de kont van Albert Heijn. Aartsvijanden zijn het, die hun conflicten zelfs naar Vlaanderen exporteren. Of Hollanders dan geen nuchtere, rationele zakenmensen zijn? Welnee! Retail is oorlog. Prachtige sector, toch? Never a dull moment.
Al mag het pesten van de argeloze consument nu wel stilaan ophouden. Vorige week betekende de lancering van dat flauwe Duvel-afkooksel al een domper op de feestvreugde, nu wil Europa ook dat het aantal calorieën van alcoholische dranken wordt vermeld op het etiket. Om de consumptie te ontmoedigen. Ook een gezondheidswaarschuwing en een reclameverbod liggen ter discussie. Wat gaat het volgende zijn? Foto’s van degoutante bierpensen op de verpakking misschien? Een mens zou voor minder weer gaan drinken. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.