Wordt de sanering bij Carrefour Belgium vanop afstand geleid door een schim die zich niet toont? Zijn retailers lid van de plasticmaffia? Brengen foodfabrikanten de jeugd op het slechte pad? Alweer een visionair weekoverzicht van RetailDetail Food!
Gezichtsverlies
‘Niet zeuren, maar poetsen’, het is een typisch Hollandse uitdrukking die zoveel betekent als ‘genoeg geluld, nu weer over naar de orde van de dag’. Zou ze van toepassing kunnen zijn op de getroffen Carrefourmedewerkers die – nauwelijks bekomen van de schok – deze week toch maar weer braaf de deuren van hun winkel openden (behalve dan in Westerlo, vandaag)? Zij mogen niet eens klagen, vindt de publieke opinie, want werkgevers uit het hele land struikelen momenteel over elkaars voeten in hun stormloop op de vele gemotiveerde en ervaren krachten die nu beschikbaar komen op de arbeidsmarkt. Als we sommige politici mogen geloven, tenminste.
We zullen maar geen grapjes maken over die gênante videoboodschap die enkel voor intern gebruik was bedoeld maar toch gelekt werd, en al helemaal niet over de eminente e-commerce-expert Willy Claes (97, bij benadering) die als lid van de raad van bestuur de hele digitale revolutie blijkbaar niet tijdig had horen naderen hoewel hij daartoe toch voldoende geëquipeerd mag worden geacht. Evenmin zullen we terugkomen op het lichtjes opportunistische maneuver van Unizo, dat hengelde naar aandacht met de bewering dat ook veel zelfstandige Carrefourwinkels verlies maken. Waarop ze een uitzonderlijk scherpe sneer terugkregen van de woordvoerder van Carrefour. Bàm!
Nee, wat ons het meest intrigeert is deze vraag: waar was de topman van Carrefour Belgium eigenlijk die hele tijd? Wordt het bedrijf aangestuurd door een onzichtbare hand misschien? Wat een contrast met de bevlogen toespraak van Alexandre Bompard, die geen excuus uit de weg ging en zowel stakeholders als media recht in de ogen keek. Dat noemt men leiderschap. Maar Guillaume de Colonges, sinds 2 oktober officieel nochtans de enige echte baas van Carrefour in ons land, was in geen velden of wegen te bespeuren. Hij liet het vuile werk simpelweg over aan zijn ietwat hulpeloos ogende lokale team. De onzichtbare man gaf gewoon niet thuis. Mooi is dat. Trouwens, de onzichtbare man: zo luidde de titel van een sciencefictionboek van H.G. Wells waarnaar in onze kindertijd ook een amusante tv-serie werd gemaakt. De laatste aflevering was getiteld: ‘An Attempt To Save Face’. Benieuwd hoe hij het zijne (en dat van Carrefour Belgium) gaat redden.
Goednieuwsshow
Eén van de initiatieven waarmee Carrefour het kostenprobleem in de hypermarkten wil aanpakken, is intussen bekend: er komen self-checkoutkassa’s in alle winkels, om klanten toe te laten snel even binnen- en buiten te wippen. Klanten die de hypermarkt dus niet gebruiken waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was, namelijk voor de aankoop van goed gevulde, grote winkelkarren. Waarmee het hele fundamentele probleem van de hypermarkt nogmaals geïllustreerd wordt, mocht dat nodig zijn.
De overtollige kassamedewerkers kunnen zich misschien wenden tot een retailer die nog wél groeit: Lidl gaat de komende twee jaar om de veertien dagen een nieuwe winkel openen en is daarom op zoek naar een slordige 1.500 medewerkers. Ruim voldoende dus om het hele sociale plan bij Carrefour meteen op te lossen. Voilà. De voormalige discounter gaat prat op een stijgend marktaandeel (8,6% volgens GfK, ongetwijfeld een pak minder volgens Nielsen) en opende deze week de driehonderdste winkel, meteen ook de grootste van Vlaanderen.
Nochtans is het leven niet helemààl een goednieuwsshow voor de groep: de rappe internationale expansie kost Lidl flink wat centjes en dat begint te wegen op de rentabiliteit. Bovendien blijkt dat mooie nieuwe winkelconcept duurder om uit te baten en zorgt het volgens analisten voor stijgende personeelskosten. Dat ze dus maar oppassen of ze gaan Carrefour nog achterna. Intussen publiceerde HelloFresh opnieuw sterke groeicijfers en kondigde het bedrijf aan dat het mogelijk binnen een jaartje of zo zelfs winst zou weten te maken. Stel je voor. Bij Amazon pakten ze zopas al uit met recordwinstcijfers, zelfs een beetje tot hun eigen verbazing. Net als Alibaba, trouwens. Nee hoor, e-commerce wordt nooit rendabel. Right. Talkin ‘bout a revolution?
Goedkoper is strafbaar
Onze media laten geen gelegenheid ongebaat om retailers en merkfabrikanten flink de les te lezen als ze daartoe de kans krijgen. Zo werd Albert Heijn openlijk berispt omdat het wortels en andere groenten in plastic verpakt, net nu de plastic soup zo hoog op de wereldagenda staat. Waarom precies AH werd geviseerd was ons niet geheel duidelijk: een snelle blik bij de collega’s leert dat komkommers in krimpfolie tegenwoordig de norm zijn en dat ook aubergines nu standaard in een plastic jasje komen, om Joost weet welke reden. Omwille van de versheid en de hygiëne, beweren retailers desgevraagd, maar volgens professionele factcheckers is dat klinkklare onzin.
Fabrikanten krijgen dan weer een veeg uit de pan omdat ze misleidende gezondheidsclaims op hun verpakkingen plaatsen. U kent het wel: ontbijtgranen worden verrijkt met vitaminen en mineralen om te verdoezelen dat ze eigenlijk niets meer zijn dan verslavende suikerbommen die onze kwetsbare jeugd op het slechte voedingspad brengen. Consumentenorganisaties eisen voedingsprofielen die de voedingswaarde duidelijk communiceren. Fabrikantenorganisaties blazen warm en koud, net als de EU. De supermarktketens gaan er wél prat op dat ze 363 ton suiker uit hun huismerken hebben gehaald, zonder dat ook maar iemand er iets van merkte.
In Frankrijk liggen intussen stuntpromoties opnieuw onder vuur. Allemaal de schuld van Intermarché, dat vorige week in-store vechtpartijen veroorzaakte met spotgoedkope Nutella en deze week hetzelfde deed met afgeprijsde Pampers. Zelfs 1+1 gratis is niet straf genoeg voor de retailer, de kortingen bedragen nu liefst -70%. De betrokken fabrikanten vinden dit allesbehalve leuk en de overheid gaat zich moeien, want verkoop met verlies is strafbaar. Er ligt een wetsontwerp klaar dat kortingen wil beperken en verkoopprijzen wil verhogen. Een cadeautje van de Franse regering aan Carrefour, dat zo immers uitzicht krijgt op hogere marges en minder heftige prijsconcurrentie? Bij ons zal het geen waar zijn…
Duracellkonijn
De lekkerste en gezondste slaatjes ter wereld vind je sinds enkele jaren in de salad bars van Foodmaker (en ook een beetje bij Delhaize, tegenwoordig). Wij zijn fan, al was het maar om die maffe illustraties van cartoonist Jeroom op de verpakkingen, en ook wel omdat we CEO Lieven Vanlommel kennen als een onwaarschijnlijk Duracellkonijn op speed. België wordt te klein voor de keten, die nu ook Nederland, Duitsland en Denemarken wil veroveren. Met de Porsche is dat toch maar om de hoek, eigenlijk.
Verderfelijke koekjes en chocoladesnacks verkopen, het blijft voorlopig wél lonen, als we mogen afgaan op de puike omzet- en winstcijfers bij Mondelez. Al zou de trend naar gezondere snacks een uitdaging kunnen vormen. Ook Unilever postte mooie cijfers, vooral dankzij Knorr en Dove, en ondanks de nakende verkoop van de margarinedivisie. Fruitproducent Dole Food verandert dan weer van eigenaar: niet het Belgische Greenyard, wel het Ierse Total Produce gaat er met de bananen en ananassen vandoor. Tot spijt van Hein Deprez, die prompt zijn CEO Marleen Vaesen aan de deur zette en twee kinderen in het bedrijf katapulteerde. En frisdrankproducent Dr Pepper Snapple fuseert met koffiemaker Keurig Green Mountain tot een nieuwe groep die geheel verrassend Keurig Dr Pepper gaat heten. Knap werk alweer van de creatieve cel.
Tot slot: wie tijdens de stresserende wekelijkse boodschappen behoefte heeft aan een moment van stilte en rust, kan zich de komende weken eenvoudigweg naar de wijnafdeling in de supermarkt begeven, alwaar volstrekt geen andere klanten aanwezig zullen zijn. Tournée Minérale, weet u wel. Retailers en merken doen dezer dagen hun stinkende best om ons te verleiden met alcoholvrije alternatieven. Niet dat het veel uithaalt, tot nu toe: brouwers krijgen hun alcoholvrij bier aan de straatstenen niet verkocht en drankenhandelaars klagen steen en been omdat hun omzetcijfer onder de 0,0% zakt. Tja. In elk geval gaan we nu het veiligste verkeersweekend ooit tegemoet, aangezien er zich nergens dronken chauffeurs op de weg zullen wagen. Toch? Laat het ons hopen! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.