Wat foodmerken al niet doen om in het nieuws te komen! Ja, met de creativiteit zit het in de FMCG-sector wel snor. Zoals blijkt uit dit alweer verbazende weekoverzicht van RetailDetail Food.
Doorgestoken kaart
In het nu volstrekt onbereikbare Antwerpen gaat de Sinksenfoor weer van start en dat is wel degelijk foodnieuws. Immers, tv-kok Jeroen Meus is peter en de foodcourt is dit jaar nog groter, met een nog ruimere keuze dus aan prettige vettigheden als frieten, smoutebollen, Lackmanswafels, durum, hotdogs, kibbeling, churros, suikerspinnen, burgers, pannenkoeken, ijsjes, popcorn, karekollen, pitta… bij voorkeur allemaal door elkaar te eten voor een authentiek kermisgevoel. Nee, aan hippe pokébowls doen ze daar niet.
Maar wij moeten het eens ernstig hebben over slinkse marketing. Want hoe FMCG-merken deze week alweer verwoede pogingen deden om in de pers te komen – en er nog mee wegkwamen ook – dat deed ons meer dan eens de wenkbrauwen fronsen. Bijvoorbeeld. Voorspelden we drie weken geleden niet dat de Chinese export van Cara pils zo’n succes ging worden dat er snel productieproblemen van zouden komen? Welaan, deze week was het al zo ver… De Franse Brasserie Saint-Omer heeft immers zélf onthuld dat het de geheimzinnige brouwer is achter het cultbier en dat de problemen ontstonden nadat de vraag verdubbelde. Zie je wel!
Ze hadden het nochtans kunnen weten, want dat ze in Halle onze vrijdagse rubriek lezen, daar zijn we zeker van. Toch is er veel meer aan de hand volgens ons. Gemaakt onschuldig beweert Colruyt nu namelijk dat het geen slimme marketingacties onderneemt op Cara pils en dat het product gewoon een eigen leven is gaan leiden. U en ik weten wel beter, nietwaar? Komaan zeg, van de Facebookheisa rond de geplande naamsverandering over de deal met Alibaba tot deze georkestreerde schaarste: driemaal doorgestoken kaart uiteraard. Opgezet spel. En bingo! Hey, je moet Jef Colruyt de truken van de foor toch niet leren? De man draait ons een reuzenrad voor de ogen. Respect, hoor! De marketeer van het jaar is wat ons betreft nu al bekend.
Smakeloze burgers
Er zijn reële aanwijzingen dat ze ook op het Paleis uw favoriete column Filet Pur weten te smaken. Nauwelijks immers hadden we vorige vrijdag de lezer attent gemaakt op een mogelijk gevalletje van majesteitsschennis, of daar belde een koninklijke medewerker zelf al boos naar Burger King om uitleg te vragen. Het werd ‘een hartelijk gesprek’, volgens de woordvoerder van de hamburgerbakker. Dat zal wel: op de website prijkt nu het logo van de Burger zonder ‘King’. De kroon ontbloot, dus. Voilà, daarmee zijn de machtsverhoudingen even verduidelijkt. Die Filip laat niet met zich sollen.
Er kwam recent trouwens nog een andere hamburgerketen in de problemen na ongelukkige communicatie: een televisiespotje van de collega’s van McDonald’s, over een jongetje dat slechts één ding gemeen zou hebben met z’n overleden vader, namelijk een onverklaarbare voorkeur voor Filet-O-Fish. Het werd snel offline gehaald wegens smakeloos. Net als die burger, dus.
Tja, originele invalshoeken vinden om je verhaal in de pers te krijgen, het is voor veel merken geen evidentie. Daarom begon ik haast spontaan te applaudisseren bij het zien van die amusante reportage over een rattenvanger genaamd Bart. De vriendelijke man toonde zich wel zéér tevreden over de mooie resultaten die hij boekte dankzij… Nutella. Ja, ratten zijn dol op die smeuïge textuur, die volle notensmaak, die toets van cacao… En dat verhaal komt gewoon gratis op de openbare omroep. Je moet het maar doen. Prachtig gepitcht door het content marketingteam van Ferrero!
Een gênante toevalligheid
Dorstig weer was het, en dan worden de drankenproducenten wakker. PepsiCo zou momenteel gesprekken voeren met de Belgische aandeelhouders van het kokoswater Vita Coco rond een mogelijke overname. Kokos is namelijk hip, in tegenstelling tot cola, tegenwoordig. Ook ons nationale water- en frisdrankmerk Spa heeft een drankje met kokossmaak op de markt, en lanceert nu een nieuw gamma niet-bruisende, natuurlijke limonades in de Benelux.
De merknaam Spa Duo verwijst naar de verrassende smaakcombinaties maar vertoont ook een wat ongelukkige gelijkenis met het nieuwe merk van premium condooms dat Beiersdorf wat eerder dit jaar op de markt bracht. Ja, die heten ook Duo, wellicht omdat je dat product meestal in gezelschap gebruikt. ‘Een condoom kopen hoeft nooit meer gênant te zijn’, beweren ze bij Beiersdorf, maar dit lijkt toch een eerder gênant gevalletje van toeval.
Mooi is het gegeven dat Spadel in samenwerking met de collega’s van Coca-Cola en Lipton Ice Tea een campagne start tegen zwerfvuil. Het officiële doel is Vlamingen zo ver te krijgen dat ze lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak gooien in plaats van gewoon op de grond. Op de achtergrond speelt ongetwijfeld ook de discussie mee over een mogelijke heffing van statiegeld op wegwerpverpakkingen.
Tot mislukken gedoemd
Zoals iedereen weet, vormt e-commerce in de food een absoluut non-issue. Kan nooit werken, beweren sommige zelfverklaarde FMCG-professionals. Dom lijkt dan ook de volgende zet van Amazon, dat wat eigenaardige Amerikaanse technologiebedrijf dat ook iets in de retail ambieert: het opende zijn eerste afhaalpunten voor online boodschappen. Binnen het kwartier staat de bestelling klaar, indien gewenst. Tot mislukken gedoemd, uiteraard, maar voor de zekerheid zijn ook de concurrenten Walmart en Kroger toch maar aan een wedstrijdje ‘om ter meeste afhaalpunten openen’ begonnen.
Net als Carrefour Belgium dus, dat nog voor deze zomer dertig nieuwe drives zal openen. Bij franchisenemers deze keer, want alle filialen zijn al voorzien. Binnenkort telt het netwerk zo’n 125 afhaalpunten, waaronder ongetwijfeld ook eentje in uw buurt. Niet slecht, maar mocht u in Londen zijn, dan kon u de boodschappen laten leveren door een robot. Cool, toch?
Nu we het toch over Carrefour hebben: u weet dat ze daar al een tijdje op zoek zijn naar een nieuwe baas, op groepsniveau. Welnu, blijkbaar hebben ze die eindelijk gevonden. Als alles volgens verwachting verloopt, wordt het Alexandre Bompard, de man die Fnac en Darty samenvoegde, stevig saneerde, honderden medewerkers op straat zette en de lonen temperde om de rijke aandeelhouders blij te maken. Tenminste, dat is één kant van het verhaal. De andere kant is die van de rijke aandeelhouders, die blij zijn met de flink hogere beurskoers.
Grensgevallen
Altijd interessant is het om te kijken wat er over de landsgrenzen gebeurt. Zoals: Belgen die in Frankrijk gaan shoppen. Heel veel landgenoten doen dat namelijk in de megagrote Auchan van Roncq, ergens tussen Kortrijk en Rijsel, en dat doen ze omdat het daar zo goedkoop is. Deze week kwam aan het licht waarom die winkel zo goedkoop is: ze maken daar al jaren verlies. Ook dat zijn truken van de foor. Zo is het makkelijk, natuurlijk. Dat ze dààr bij Cora nog niet op gekomen zijn!
Er zijn retailers die innoveren, en er zijn er die het blijkbaar nodig vinden om het wiel heruit te vinden. Zo kwam Tesco deze week op de proppen met een geniaal idee om voedselverspilling tegen te gaan: hersluitbare zakjes voor salade. Alsof dat nog niet bestond. Hoe lang zijn die bij ons al op de markt? Minstens vijf jaar, gokken we. Als het er geen tien zijn.
In Zwitserland opent Coop een eerste vegetarische supermarkt onder het enseigne Karma. Ondanks de naam van onze populaire rubriek zijn wij de plantaardige zaak zeer genegen, maar hier is enig scepticisme op z’n plaats. Immers, Veganz – de eerste veganistische supermarktketen ter wereld en dus het enige rolmodel voor Karma – zit in slechte financiële papieren wegens onvoldoende succes. Echte vegetariërs blijken hun sla gewoon in de Aldi te kopen. Die zakjes zijn dan wel niet hersluitbaar, maar voor heavy users blijkt dat geen bezwaar. En ze hebben er ook worteltjes. Laat ze smaken en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.