Nog heel even volgt de foodretail een stijgende lijn, maar daarna gaat de glijbaan met een rotvaart de dieperik in. U bent gewaarschuwd. Verder vertelt Filet Pur over slimme karren, domme klanten en retailers die de reisbeperkingen aan hun laars lappen.
Omzet keldert
Trendsetter: je bent het of je bent het niet. Wat wij hier twee weken geleden al schreven, wordt nu ook officieel bevestigd door onderzoeksbureau Kantar: dit eerste kwartaal zal voor de FMCG-branche nog wel een mooie 10% groei opleveren, maar daarna is het uit met de pret. De rollercoaster gaat enkel nog naar beneden. Voorgoed, zelfs: zo’n groeistuip gaan we van z’n leven nooit meer meemaken. Geniet er dus nog even van, want er is een flinke correctie op komst: de combinatie van een recessie en een wereldwijde vaccinatiecampagne doet de winkelomzet kelderen.
We kunnen maar hopen dat ze gelijk krijgen: het zou namelijk betekenen dat die spuitjes dus wel degelijk soelaas gaan brengen. In elk geval, de grote winnaar van de lockdowns is nu ook bekend: het is Reckitt Benckiser, producent van de twee snelst groeiende merken ter wereld, meer bepaald Dettol en Harpic. Proficiat, RB. Het moet gezegd: dat bedrijf was ook al voor de pandemie een winnaar. Voorbereiding is het halve werk.
Simpele statistiek
Zodra we weer op café mogen, zal de winkelverkoop van alcohol een diepe duik nemen, voorspelt Kantar nog. We duimen. Maar we bijten ook nerveus op de nagels: er bereikte ons namelijk bijzonder verontrustend nieuws uit de biersector. Binnenkort is het gedaan met de trappistenbieren. En dat om de simpele reden dat er geen paters trappisten meer zullen zijn. Knelpuntberoep. Het eerste slachtoffer is al gevallen: Achel moet z’n label weer inleveren. Het brouwsel blijft gelukkig wél verkrijgbaar, maar boet toch wat aan prestige in.
Geen vuiltje aan de lucht is er tot nader order in Westvleteren: daar lanceren ze nu zelfs een coronaveilige bezorgservice. ’t Is te zeggen: ze hebben er een wachtlijst geopend voor naïevelingen die denken dat ze voor het geluk geboren zijn. De kans om de grote Euromillionspot te winnen is oneindig veel groter dan de kans dat je zo’n bak te pakken krijgt. Dat is simpele statistiek.
Slimme kar, domme klant
Inclusief aanraakscherm, kaartlezer, scanner en weegschaal: bij de Amerikaanse supermarktketen Kroger krijgen de winkelkarretjes een upgrade. De bedoeling is dat klanten hun boodschappen zelf scannen en afrekenen en vervolgens gewoon naar buiten lopen. Ze krijgen er nog 5% korting bovenop ook. De technologie is goedkoper dan die van de kassaloze Amazon Go winkels, maar opent vermoedelijk ook nieuwe pistes op het vlak van winkeldiefstal.
Winkelkarretjes mogen dan slimmer worden, hetzelfde kan niet gezegd worden van de klanten. De lontjes worden steeds korter, omdat mensen de lang aanslepende anticoronamaatregelen hartsgrondig beu zijn. Maar is dat een excuus om winkelmedewerkers te beledigen, misschien? De man die dat vorige week wél deed in zijn plaatselijke Aldi-filiaal, heeft er allang spijt van. De discounter dan weer niet: zoveel gratis reclame, dat was lang geleden. En de Jonagold-appels vliegen overal de deur uit.
Kromme taal
Dat de pandemie het winkelgedrag van de consument véél drastischer heeft veranderd dan we tot nu toe aannemen, dat stelt nieuw onderzoek waarover RetailDetail in primeur berichtte. De toekomst is aan merken die duurzaamheid omarmen, aan retailers die de veerkracht van hun consumenten ondersteunen. De shopper neemt een bocht richting ecologisch, kleinschalig en lokaal. Bio-Planet, Ekoplaza, Ecover en Alpro komen sterker uit de coronacrisis, de traditionele multinationals moeten zich bezinnen.
De boodschap werd gretig geliket en gedeeld, en zo kwam ze vermoedelijk ook in het vizier van Unilever-topman Alan Jope, die er bepaald geen gras over liet groeien: actie, en wel nu, moet hij hebben uitgeroepen. Prompt ging een persbericht uit dat weliswaar krom stond van de hoogdravende corporate speak, maar dat over de kern van de zaak geen twijfel liet bestaan. De belofte is helder: Unilever gaat het klimaatprobleem oplossen, de sociale ongelijkheid aanpakken, minderheden kansen geven en de lonen verhogen. ’t Is te zeggen: gaat z’n leveranciers dwingen om de lonen te verhogen. Ze zijn hierbij verwittigd.
Tussenstop?
Lijkt ondanks de reisbeperkingen op weg naar Frankrijk: Picnic. De pure player die aan hoog tempo geld aan het verbranden is om de Nederlandse en Duitse markt te veroveren, is dringend op zoek naar Franstalige medewerkers. Ten zuiden van Quiévrain wordt de markt nog gedomineerd door de Drive, het Franse equivalent van click & collect. Maar de toekomst is aan thuisbezorgen, en eerst is eerst, dus de tijd dringt. Of de onlinesuper met z’n elektrische wagentjes ook een tussenstop plant in ons land, wil niemand bevestigen. Er liggen nochtans kansen: de eerste Belgische onlinesuper, Hopr, is immers al meer dan een jaar z’n lanceringsplannen aan het uitstellen. Het zou er nu toch van gaan komen.
Lijkt ondanks de reisbeperkingen op weg naar de uitgang: Emmanuel Faber, topman van Danone. Een activistisch investeringsfonds vindt dat het stilaan welletjes is geweest. Er komt maar geen schot in de zaak bij de water- en zuivelgroep, die ver achterophinkt bij collega’s als Nestlé. De beurskoers blijft maar kwakkelen. Net als die van Carrefour dus, al laat Alexandre Bompard het zo te zien niet aan zijn hart komen. Au contraire, hij toonde zich deze week op Twitter – en dat is vrij uitzonderlijk – van zijn meest humoristische kant.
Sfeer is goed
Namelijk door de aandacht te vestigen op een opmerkelijke promotie van de hypermarktketen: de ahornsiroop komt er deze week met 34% korting en de subtiele boodschap erbij sprak van vroege vogels en laatslapers. Nudge nudge, wink wink: daar was over nagedacht. Een vette knipoog richting Couche-Tard, dat onder politieke druk dan wel afziet van een overnamebod maar toch graag wil blijven samenwerken met de foodretailer, in de hoop op een tweede kans, ergens na de presidentsverkiezingen.
Of ze deze tweet ginds in het verre Quebec als een aanmoediging moeten zien, is niet meteen duidelijk, maar de sfeer zit precies toch redelijk goed. Analisten speculeren dat Carrefour wel eens zou kunnen overwegen om z’n gemakswinkels aan de Canadezen te verpatsen, kwestie van de oorlogskas te spijzen voor toekomstige strategische overnames. Waarbij dan meteen een oud spook weer tot leven komt: een mogelijk bod op Casino, dat in hoge geldnood zit. Dàt zouden chauvinistische politici wellicht wél toejuichen. Vive la France, immers. Maar de concurrentiewaakhond dan weer niet. Zo is het altijd wat.
Nu goed, op dat Achels blondje onder in m’n koelkast staat tot nader order nog altijd ‘trappist’, dus u hoort mij niet klagen. Waar lag die flesopener alweer? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.