Wat zijn shoppers toch aartslui en rotverwend. En wat is dat geweldig goed nieuws voor retailers. Tenminste, dat leren we toch uit het weekoverzicht van RetailDetail Food. In enkele minuten bent u weer mee!
Totale oorlog
Zou het bijna komkommertijd zijn? Het bericht dat McDonald’s nu eindelijk ook in Brussel aan huis gaat leveren, werd door de sympathieke collega’s van VTM Nieuws in elk geval als voldoende relevant beschouwd voor een nieuwsitem mét commentaar van ondergetekende. Waarop ik hen dus vooral vertelde dat het eigenlijk geen nieuws was. Immers, we laten toch al sinds jàren pizza, sushi en pita aan huis leveren, om nog maar te zwijgen van de meest diverse restaurantmaaltijden, met dank aan Takeaway.com, Deliveroo en Ubereats? Niet goedkoop, wel gemakkelijk.
Bovendien is thuisleveren voor McDonald’s allang dagelijkse kost in de ons omliggende landen. Maar ja, de media smullen nu eenmaal bij de gedachte aan een mogelijke ‘burgeroorlog’ tussen twee fastfoodgiganten, met de komst van Burger King, weet u wel. Daarbij verliezen ze uit het oog dat het eigenlijk gaat om een veel bredere strijd om maagaandeel, een totale oorlog waarin hamburgers slechts een figurantenrol spelen. Voor dat soort duiding moet u dan toch weer bij RetailDetail zijn. Graag gedaan!
To bio or not to bio
Als het al komkommertijd is, dan toch vooral biologische komkommertijd. De verkoop van bioproducten is in ons land vorig jaar namelijk gestegen met wel 12%. Sinds 2008 gaat het zelfs om een verdubbeling. Die groei is onder meer te danken aan het toegenomen aanbod in de supermarkt en meer bepaald ook bij de discounters, die niet langer gewoon goedkoop willen zijn.
Topondernemer Hein Deprez hoefden we dat niet te vertellen, die was ons al voor en kocht vlugvlug het Nederlandse A.C. Hartman, een producent van biologische glastuinbouwproducten en een belangrijke leverancier van Albert Heijn. Ook komkommers behoren tot het assortiment, of wat had u gedacht?
Bij Danone daarentegen maken ze de omgekeerde beweging: daar hebben ze het Amerikaanse Stonyfield, producent van biologische zuivel, verkocht. Een stommiteit, zult u zeggen, gezien de groei van bio. Maar er is meer aan de hand: het moest namelijk van de Amerikaanse mededingingsautoriteit, om Alpro te mogen overnemen. Bij Lactalis zijn ze blij.
Niet biologisch is het bekende amberbier van Palm, hoewel die nieuwe groene etiketten toch enige natuurlijke connotatie lijken te beogen. Eigenaar Bavaria strooit als een wilde weldoener gul geld in het rond. Twintig miljoen euro voor de modernisering van de brouwerij? Appeltje-eitje!
Harde softies
Wat is er met Aldi Nord aan de hand? Liefst vijf miljard euro hebben ze daar op overschot, zakgeld dat ze zullen investeren in het verfraaien van de Europese winkels. Wij dachten dat ze daar al jaren geleden mee begonnen waren, maar blijkbaar kan het allemaal nog nét iets beter. We gaan ze niet tegenspreken. Maar toch: érg veel centjes, vindt u niet? En tegelijk investeren ze ook in de VS, om weerwerk te bieden aan Lidl. Ze moeten daar goed geld verdienen, met hun hoge kwaliteit aan lage prijs.
En ze hebben begrepen dat de shopper vandaag wat anders verwacht dan een troosteloze hal vol paletten en kartonnen dozen. Prijs is geen onderscheidende factor meer. Doffe discounters worden vrolijke buurtwinkels, met vers afgebakken broodjes en hartelijke caissières die spontaan in gezang uitbarsten terwijl je je pincode ingeeft.
Lage prijzen zijn passé, gemak is wat de mensen willen, lui als ze zijn, en rotverwend. Harddiscounters worden softies die de klanten pamperen. Maar of de investeringen wel degelijk zullen doorgang vinden, is nog niet helemaal zeker, lezen we tussen de regels. Nog niet alle betrokkenen hebben hun fiat gegeven. Het botert niet geweldig tussen de verschillende aandeelhouders van het familiebedrijf. Nu dat weer: een soap!
Drie minuten
Wat zijn ze bij Carrefour toch allemaal van plan? Geen kwaad woord over de kwartaalresultaten, hoor: die waren meer dan uitstekend, ook in ons land. Een hele opsteker, want de retailer lijkt zo’n beetje uit de aandacht verdwenen in het licht van de strijd tussen Colruyt, Ahold Delhaize en de discounters. Nu, dat vinden ze zelf wellicht niet erg.
Nee, we hebben het over wat anders: binnenkort lopen ze bij Carrefour namelijk hopeloos verloren tussen hun talloze testprojectjes in diverse Europese landen. Na Carrefour Market Gourmet, Carrefour Market Urbano, Carrefour Express Urban Life en de snackformule Carrefour Bon’App (een enseigne dat ze in België niet zullen kunnen uitrollen omdat de naam al bezet is) komen ze nu op de proppen met Carrefour Express 3 Minuti. Een winkelconcept dat speciaal ontwikkeld werd om de klanten in een recordtempo weer buiten te werken. Drie minuten, wie doet beter? Prijsvergelijkingen zijn zo 2016. Straks zullen retailjournalisten met de chronometer in de hand vergelijkende tests uitvoeren aan de in- en uitgang van elke stadswinkel. Hadden we al gezegd dat gemak het nieuwe goedkoop is? Welaan dan: gemak is het nieuwe goedkoop!
Zonder kassa’s
Ophef in de Nederlandse retailwereld, waar Jumbo naar verluidt een bod zou hebben gedaan op Emté, de verlieslatende supermarktketen van Sligro Food Group. Maar die wil liever nog even wachten, tot de verliescijfers zo hoog oplopen dat een verkoop echt niet meer kan worden afgewend. En de beurskoers, die stijgt. Beleggers: probeer ze maar eens te begrijpen.
Wat ze intussen bij Albert Heijn van plan zijn, dat mogen we u nog niet allemaal vertellen. Onze grote roerganger Jorg Snoeck behoorde tot een select clubje genodigden dat afgelopen woensdag in Zaandam mee mocht komen breinstormen over de toekomst van de supermarkt, in het kader van de 130ste verjaardag van de keten. Het zou een beetje flauw zijn om de clou nu al te verklappen, uiteraard. Wat we wél kunnen vertellen, is dat AH To Go, zowat de Carrefour Express van Nederland, volgend jaar Amazon achternaloopt en zelfs hoopt voorbij te steken met een kassaloze winkel. Want snelheid en convenience zijn volgens Wouter Kolk – net terug uit Silicon Valley – superbelangrijke trends.
Welja, hadden we al gezegd dat gemak…? Inderdaad, dat hadden we. Meer zelfs: we vallen in herhaling, wat erop wijst dat we dringend nood hebben aan vakantie. Daarom gaat Filet Pur er even tussenuit. We beseffen dat het flink wennen wordt, volgende vrijdag, maar er zit niks anders op dan gewoon cold turkey te gaan. En troost u, we horen elkaar weer op 18 augustus. Tot dan!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.