Zijn supermarkten dan toch niet begaan met onze gezondheid? Waar blijft dat bloedbad in de foodretail? En waarom verhoogt Collect&Go z’n servicekost? Filet Pur gaat deze week de grote levensvragen niet uit de weg.
Geen chips
Dat een wereldwijd chipstekort problemen veroorzaakt bij de productie van auto’s, smartphones en spelconsoles had u ongetwijfeld al vernomen. Het probleem heeft nu ook de rekken van uw lokale Delhaize bereikt, waar al twee weken geen chips meer te vinden zijn. En ook geen choco, koekjes of ontbijtgranen, trouwens. Oorzaak: haperende chips in dat hypermoderne en quasi volautomatische distributiecentrum in Ninove, blijkbaar. Veel commentaar wilde de retailer niet kwijt, maar de franchisenemers zijn boos en eisen financiële compensatie voor de verloren omzet. Vooral omdat het probleem bepaald niet nieuw is.
Nochtans beantwoordt Delhaize hiermee enkel aan een dringende oproep van Sciensano om te stoppen met het promoten van ongezonde voeding. Het gezondheidsinstituut had vorig jaar ondanks de coronapandemie blijkbaar nog tijd over om elke week de folders van de vijf grootste foodretailers rustig door te nemen en moest concluderen dat meer dan de helft van de aanbiedingen betrekking had op waardeloze junkfood. Tja, wat hadden ze verwacht? Die folders worden betaald door de merkfabrikanten, en die commercialiseren nu eenmaal geen sla. Voor al uw verborgen suikers, vetten en zout, slechts één adres: de ‘center store’.
Geen sprinkhaan
Het hoogste percentage ongezonde promoties vond Sciensano bij Colruyt. Zoals wel vaker maakten ze zich er in Halle een beetje makkelijk vanaf door te vingerwijzen naar de concurrentie: “Zij zijn begonnen, wij reageren alleen maar.” Jaja. De folder van Lidl bevat dan weer het laagste aandeel ongezonde promoties. De smart discounter heeft ook het kleinste aantal merkleveranciers natuurlijk. Bovendien is Lidl op een missie om de wereld te verbeteren. De retailer trekt verbeten ten strijde tegen plastic, voedselverlies en waterverspilling. Het hele assortiment moet duurzaam worden zonder duurder te worden. Want duurzaamheid is tot nu toe vooral een luxe voor rijkeluiskinderen, blijkt uit nieuw onderzoek. Watermerk Bru denkt overigens in dezelfde richting en gebruikt voortaan uitsluitend nog 100% gerecyclede en recyclebare plastic flessen. Zustermerk Spa volgt wat later.
Over duurzaam en gezond gesproken: insecten schijnen de ingrediënten van de toekomst te zijn. Nochtans, de tijd dat je op hippe recepties wel eens een gefrituurde sprinkhaan met paprikasmaak kreeg aangeboden, als finger food bij de cava, ligt alweer enkele jaren achter ons. De hype is voorbij, maar de sector is klaar voor een doorbraak, nu ook de wetgeving stilaan volgt. Lepe producenten gaan die meelwormen en soldatenvliegen slim verstoppen in koekjes en snacks. U bent verwittigd: lees de kleine lettertjes!
Geen zuivelcensuur
Listige lobbyisten halen in Europa dan toch niet altijd hun gelijk, konden we deze week constateren. Het achterhoedegevecht van de zuivelsector tegen de opmars van plantaardige alternatieven lijkt op niets uit te draaien – of toch op niet veel. Een amendement wilde producenten van hippe haverdrinks verbieden om nog melkkartons als verpakking te gebruiken. Evenmin zouden producenten van plantaardige ‘boter’ (Oei! Mag niet!) hun product in een blok van 250 gram mogen verkopen. Laat staan dat een verpakking ‘bevat geen melk’ zou mogen vermelden. Ook op de term ‘romig’ moest een verbod komen, tenzij het over echte room zou gaan. Enzovoort.
Welkom in Absurdistan, inderdaad. Dat besef is nu blijkbaar ook doorgedrongen tot de politicus die zich voor de kar van de melklobby liet spannen: hij heeft z’n censuurvoorstel uit eerlijke schaamte dan maar zelf weer ingetrokken. De oorlog is hiermee nog niet voorbij, overigens, want de vegan lobby wil terugslaan en ook het verbod op termen als havermelk, sojaroom en notenkaas aanvechten. Wordt vervolgd!
Geen bloedbad
Maanden bleef het stil rond het Gele Gevaar, maar dat was slechts een slinkse schijnbeweging, zo blijkt nu: Jumbo lijft opnieuw twee winkels in uit het verliezende Alvo-kamp (ze zijn er daar nu toch al zes in totaal kwijt aan die Nederlanders) én opent de komende weken meteen drie nieuwe Belgische winkels, waaronder de eerste in West-Vlaanderen. Moa vent toh! En ook eentje in Zonhoven. Dat is interessant, want al in 2016, na de komst van Albert Heijn, voorspelden retailwatchers daar een waar bloedbad, met wel zeven supermarkten op een kluitje, voor een gemeente met dik 20.000 inwoners. Maar kijk: er is tot nu toe helemaal niks of niemand gesneuveld. Colruyt opende er zelfs een grotere winkel, wat dichter bij de concurrentie. En nu komt dus ook Jumbo nog wat bijdragen tot de sfeer en gezelligheid. Dolletjes!
Waaruit blijkt dat een finale shake-out in de foodretail toch z’n tijd zal duren, wellicht? De lockdowns brachten redding. De komst van Mere, die nieuwe ultradiscounter uit Siberië, jaagt de concurrentie voorlopig ook niet àl te veel schrik aan, hebben we de indruk. Spotgoedkope diepvrieskip uit Oekraïne, daarmee wil die prijsbreker het verschil maken. Oké dan.
Geen gratis
Intussen wordt het leven voor de modale consument steeds duurder, en op wie kan je dan écht rekenen om de prijzen laag te houden? Verrassend genoeg op Cora en Match, blijkbaar. Goed, ze waren veruit de duursten, maar toch: de enige supermarkten die vorig jaar hun prijzen verlaagden, terwijl alle andere ketens profiteerden van het tijdelijk promotieverbod om de marges op te pompen en te cashen dat het een aard had. Dat leiden we toch af uit de verklaringen van topman Ludovic Holinier, die trots meegeeft dat de voormalige kneusjes van de foodretail weer groeien en winstgevend zijn. Chapeau, ook al leveren ze die prestatie met veel dank aan het coronavirus en bovendien hoofdzakelijk in het Franstalige landsgedeelte, waar de concurrentie zoals bekend quasi onbestaande is, door de afwezigheid van Hollandse nieuwlichters.
Ook wel opmerkelijk, deze uitspraak: “notre e-commerce est rentable”. Dan moet hij zowat de enige zijn. En dat met een gratis afhaaldienst. Want ja, onze wenkbrauwen gingen even omhoog toen we een berichtje kregen van Collect&Go: “Hallo, vanaf 1 juni rekenen we een servicekost aan van €5,95 in plaats van €5,50. En dat voor zowel de Colruyt- als Bio-Planet-webshop. Zo blijven we de kwaliteit van onze service garanderen, en continu verbeteren.” Wàt er precies verbetert aan de service stond er niet bij. Typisch. Ik weet wél dat ze nu de hoogste servicekost op de markt hebben, en dat het duurder is om de boodschappen zelf af te halen bij Colruyt, dan om ze aan de voordeur te laten leveren door Albert Heijn. Jef blijft een koele minnaar van bezorgen. Hij wil geld verdienen, en gratis bestaat niet. Evenmin gelooft hij in elektrische bestelwagentjes: CNG moet het zijn en daarmee uit. Heeft hij gelijk? Tja, niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben, zoals mijn goede vriend François de la Rochefoucauld altijd zei, maar van de vijfennegentigste beste CEO ter wereld zou ik zoiets uiteraard nooit durven insinueren. U kent me. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.