Fabrikanten vieren een fuifje zonder sluitingsuur: ze hebben een vet Win for Life-biljet gekrast. De foodretailers staan er als beteuterde muurbloempjes naar te kijken. DJ Filet Pur remixt de foodretailweek.
Voor het blok
Zin in lasagne? Sla dan maar meteen een voorraadje in, want straks is er misschien geen meer over, waarschuwt de grootste lasagneproducent van Europa. Het bekende liedje: de grondstoffen- verpakkings- en energieprijzen gaan door het dak, als er al geen tekorten optreden. Daardoor kan Ter Beke de bevoorrading niet garanderen. Zeker niet naar retailers die zich “stug” opstellen tijdens de onderhandelingen. En voor één keer is dat niet Colruyt, voegde de fabrikant van Come a Casa en diverse huismerken er fijntjes aan toe. We zullen dringend nog eens bij Carrefour en Delhaize moeten gaan kijken, dus.
Retailers staan voor het blok. Er is nu eenmaal geen overvloed meer, door al die coronaverstoringen in de bevoorradingsketen. En dan speelt de simpele economische wet van vraag en aanbod, waarover we allemaal op de middelbare school hebben geleerd. Fabrikanten, die zelf ook te kampen hebben met een tekort aan grondstoffen en middelen, hebben nu de luxe om prijsverhogingen te eisen, en gewoonweg niet te leveren aan klanten die toch de volle pot niet wensen te betalen. Zo gaat dat.
Win for Life
In het Engels hebben ze daar de mooie uitdrukking ‘the tables are turning’ voor: de rollen worden omgedraaid. De tot voor kort zo machtige inkoper moet nu blij zijn dat z’n leverancier überhaupt nog wil komen praten. Fabrikanten hebben hun kans geroken. Timing is alles: de kans dat het lang blijft duren is eerder klein, dus moeten ze er nù volop van profiteren. Omhoog met die prijzen dus, en wel meteen! Dalen doen ze achteraf meestal toch niet. Win for life! En met het ingaan van code oranje kunnen de merkenboys & -girls hun successen weer vieren: gooi die benen maar los, straks.
Ga maar na: bij Ferrero deed die boycot vanuit Halle blijkbaar geen centje pijn. De winst ging met 64% omhoog. Woo-hoo! Bovendien openen ze hun eigen online chocowinkel: straks hebben ze geen foodretailers meer nodig. “Dat plaatst de strijd met supermarktketens als Colruyt over de prijs van Nutella in een ander perspectief”, schrijft De Tijd. Hoezo? De krant kreeg er applaus voor, van Comeos. En bij Nestlé deden ze nog een pak beter, met een operationele winst van meer dan 14 miljard euro. Ik ben het even gaan nakijken voor de zekerheid: het was géén tikfout. Ze liggen weer in de rekken, bij Albert Heijn én bij de laagsteprijzenmagazijnen.
Code Geel
Ook bij onder andere Coca-Cola, PepsiCo, Kraft Heinz en Heineken hebben ze het goed begrepen. Stuk voor stuk kwamen die usual suspects met meer dan uitstekende resultaten uitpakken, en toch waarschuwden ze dat de prijzen “onvermijdelijk” fors de hoogte zullen ingaan. Dat consumenten daardoor mogelijk iets minder bier zullen drinken, zal Heineken bierworst wezen: de kassa blijft rinkelen. En mensen die bij hun pint geen zakje chips meer kunnen betalen, die moeten dan maar krekels gaan vangen: die zijn ook krokant, en voortaan erkend als volstrekt legaal voedingsmiddel in Europa.
Retailers echter hebben geen zin in dat leveranciersfeestje: ze sputteren tegen. In het belang van de consument. Uw en mijn koopkracht, immers. Dat wordt dan zichtbaar in de schappen, onvermijdelijk. Code Geel is het in Veghel, bijvoorbeeld. Jumbo blijkt in conflict te liggen met meerdere fabrikanten tegelijk, en niet van de minsten: Bonduelle, Coca-Cola en – nog steeds – Kellogg’s. Ook enkele huismerkenleveranciers moesten de leveringen staken. Volgens de retailer heeft dat niks te maken met prijsconflicten, wel met capaciteitsproblemen als gevolg van quarantainemaatregelen. Het kàn waar zijn, maar dat ook privatelabelfabrikanten de stijgende kosten willen factureren, lijdt geen twijfel.
Sterk werk
Frans Muller van Ahold Delhaize is er nochtans tamelijk gerust op: volgens hem zal het festijn halverwege dit jaar alweer voorbij zijn. Dan valt de inflatie weer terug. Meer dan 4%, dat ziet hij niet gauw gebeuren. De retailer vergelijkt intussen de prijseisen van de merkfabrikanten met die van z’n huismerkleveranciers: “Prijsstijgingen die we goed kunnen begrijpen, daarvan denken we dat klanten die ook zullen begrijpen.” De meerwaardezoekers die bij Delhaize gaan shoppen mogelijk wel, ja. Maar de anderen?
Toegegeven: mooie omzetcijfers kon de fusiegroep voorleggen, en de marge houdt voorlopig stand. Alweer marktaandeelwinst in de Benelux, ook – vooral met dank aan Appie weliswaar, maar toch: sterk werk, zou je denken. Niet volgens de analisten echter: de beurskoers dook naar beneden. Tja, verwende beleggers waren teleurgesteld door de “voorzichtige” vooruitzichten voor 2022. Willen ze liever voorgelogen worden, dan? Er zijn maar weinig concullega’s die met betere cijfers naar buiten komen. Nietwaar, Jef? En dan moet straks die beursgang van bol.com nog de kassa spijzen ook. Komt goed.
Verre droom
Alexandre Bompard kan enkel met respect toekijken: een marge van 4% blijft voorlopig een verre droom. Niet dat het geheel de verkeerde kant op gaat met Carrefour: au contraire, dat strategisch plan staat stevig op de rails en levert de retailer winstcijfers op die ze ginds in Massy allang niet meer gezien hadden. Op de thuismarkt stijgt het marktaandeel weer en ook de onlineverkopen gaan door het dak. Maakt dit nu van Carrefour weer een jager of gewoon een interessantere prooi?
Opvallend wel hoe de groep z’n zwalpende Belgische dochter in bescherming neemt. Met die vergelijkbare omzetdaling van 6,8% in het vierde kwartaal kunnen ze in Evere immers niet bepaald trots uitpakken, maar het perscommuniqué spreekt desalniettemin van “een solide prestatie over de afgelopen twee jaar” en wijst naar de logistieke onderaannemer als de grote boosdoener. Terecht uiteraard, al kan je meer dan één kanttekening plaatsen bij de knullige manier waarop Carrefour Belgium die bevoorradingscrisis (niet) heeft beheerd. Vraag dàt maar aan de woedende franchisenemers.
Bon, benieuwd of ook storm Eunice straks de bevoorrading in de soep doet draaien. Het wordt nét geen Code Rood, volgens het KMI, maar omverwaaiende vrachtwagens zijn wellicht niet helemààl uit te sluiten. Dat belooft. Maar geen nood, tegen dat die afterworkparty begint, zal het ergste voorbij zijn. Enjoy! Hou het veilig en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.