Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.
Beleggingsadvies
Wanneer je onder een zalig nazomerzonnetje vanop het groen beplante dak van een pas verbouwde supermarkt uitkijkt op een betere wijk in het mooie Elsene, dan lijkt het leven op het eerste gezicht zo kwaad nog niet. Die gedachte waaide ons afgelopen woensdagmiddag tegemoet en we kunnen ons voorstellen dat ze terloops ook opkwam bij de heer Xavier Piesvaux, de nieuwe baas van Delhaize die zijn eerste publieke optreden in ideale omstandigheden mocht afwerken. Een volstrekt risicoloze opdracht, de presentatie van dat duurzame urban farming project waar immers helemaal niemand tegen kan zijn. De lokale politici dartelden vrolijk glimlachend rond het aanwezige journaille, er was geen enkele aanleiding voor lastige vragen en met de gezonde hapje en drankjes zat het helemaal snor. Kijk, zo kan het dus ook.
Maar lang niet alle toplui in de dynamische foodretailsector hebben het geluk om af en toe een zorgeloze halve dag te beleven. Je zult bijvoorbeeld maar de nieuwe financieel directeur zijn van de groep Carrefour. Op het eerste gezicht een promotie, op aandringen van een CEO waar je al jaren in het volste vertrouwen mee samenwerkt. Maar nauwelijks heb je de sleutels van je bedrijfswagen in ontvangst genomen of daar liggen al de kwartaalresultaten op je glimmende bureau, en die zijn ronduit om te huilen. Nee, het wordt geen walk in the park voor Matthieu Malige, en bij uitbreiding voor heel dat nieuwe directieteam. Tegen eind dit jaar moet het herstructureringsplan klaarliggen. Kan het mislopen? Tja, ofwel slaagt Alexandre Bompard, ofwel koopt Amazon de boel op, vertelt een kenner ons. In beide gevallen gaat dat aandeel door het dak. Kopen dus maar?
Besparingsadvies
Evenmin benijdenswaardig is je positie als je directeur bent van Coca-Cola in ons land: opnieuw moet je dan een ontslagronde aankondigen, voor de tweede maal op korte tijd al. Dat is bepaald geen reden om een fles Appletiser te kraken, zouden we denken. Of dacht je dat het leven een feestje is wanneer je HR-directeur bent bij AB InBev? Vergeet het, hoor: nog maar eens lastige gesprekken voeren met vakbonden die inkomensgarantie en werkzekerheid eisen. Alsof zekerheid nog van deze tijd is. Al kan het altijd nog erger. De chef van het Britse Sainsbury’s moet 500 miljoen pond besparen en ziet geen andere oplossing dan zo’n tweeduizend gezinnen zonder kostwinner te zetten. Zijn therapeut staat stand-by. Terwijl besparen nochtans veel creatiever kan, zoals de overzeese collega’s van Walmart demonstreren: 23 miljoen euro steken ze daar in hun zak door simpelweg de kastickets in te korten en een nieuw model plastic zakjes in gebruik te nemen. Het lijkt Colruyt wel.
Colruyt? Welja, je zal maar de e-commercedirecteur van Colruyt zijn. En dan zie je die spotjes van Wink op tv. “De enige 100% Belgische online supermarkt die levert aan huis”, zo luidt de slogan, want de retailer heeft het pure driveconcept al even verlaten. En de bewering klopt strikt genomen wel. Carrefour en Delhaize zijn niet 100% Belgisch en Colruyt weigert halsstarrig om bij ons thuis te leveren. Jef Colruyt gelooft nu eenmaal niet in Amazon. En evenmin in HelloFresh, want die nieuwe Lekker Koken maaltijdbox moet je dus wel zelf in de winkel gaan afhalen. Convenience is een relatief begrip, vinden ze in Halle. Nu ja, als er iemand ooit al geld heeft verdiend met zo’n maaltijdbox, dan vernemen we het graag.
Voedingsadvies
Stel dat je aan het hoofd staat van Albert Heijn in België, zou dat dan elke dag dolle pret garanderen? Open je ’s ochtends je LinkedIn profiel – je weet immers nooit wat de toekomst brengt – dan krijg je onaangekondigd een post te zien van een data-analist die berekent dat het nochtans 100% Belgische Chaudfontaine bij de collega’s in Nederland maar de helft kost van wat je zelf aanrekent. Bij wijze van voorbeeld. En dan bellen de journalisten natuurlijk. Ja, hallo?
Trouwens, alle retailers lagen onder vuur deze week, omdat klantenkaarten aan trouwe klanten amper iets opleveren. Allemaal gierige bedriegers, concludeerde het Belang van Limburg, waarop een verontwaardigde Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve zijn kasticketjes op Twitter gooide: 18.000 bonuspunten oftewel 180 euro spaarde de man tussen 1 september en 15 oktober, met ‘gewone boodschappen’. Wow, en dan nog met personeelskorting ook? De verleiding is groot om nu grapjes te gaan maken over de inhoud van zijn winkelkarretjes, maar ik denk dat ik me ga inhouden. Want zoals m‘n goede vriend Groucho Marx ooit adviseerde: “Before you insult a man, walk a mile in his shoes. That way, when you insult him, you’ll be a mile away and you’ll have his shoes.”
Zou je bijvoorbeeld in de schoenen willen staan van Paul Polman, de charismatische oppergod van Unilever? Het verhaal gaat dat hij als jongeling priester wilde worden, vandaag predikt hij voor duurzaam ondernemen. Hij moest wel teleurstellende kwartaalresultaten aankondigen, omdat de ijsjesverkoop slabakt, maar sloeg meteen hard terug: de multinational heeft een overeenkomst gesloten met Ferrero voor het op de markt brengen van Kinder-ijsjes. Wordt gegarandeerd een hit. Hoewel: je zult altijd zien, dan komen er weer klachten wegens teveel suiker en te weinig vezels, of zo. IJsjes hebben nu eenmaal geen plaats in de nieuwe voedingsdriehoek.
Plantaardig advies
Nee, een managersloopbaan is waarlijk geen pyjama party, tenzij je toevallig Bernard Deryckere heet en kapitein bent van het geheel lactosevrije Alpro, dat afgelopen week de belangrijkste groeimotor bleek van de groep Danone. Een genie en een notoir Duracellkonijn, die man. Gek dat de groep hém niet heeft voorgedragen als nieuwe PDG, nu Franck Riboud na twintig jaar eindelijk een stap opzijzet. Maar misschien komt dat nog.
Zou het leven dan wel een champagnegala zijn voor Leonardo Di Caprio? Wat die met de voedingswereld te maken heeft? Hij besloot zopas een deel van zijn fortuin te investeren in Beyond Meat, het bedrijf dat de vleesproductie een halt wil toeroepen middels de ontwikkeling van plantaardige hamburgers. Eerder al stopten ook Bill Gates en Twitter-oprichters Biz Stone en Evan Williams dat bedrijf een zakcentje toe. Maar in Europese supermarkten liggen de producten voorlopig nog niet in de rekken. Benieuwd wie die primeur gaat opeisen. U misschien?
Tot slot, dacht je dat het een pretje was om de schrijver te zijn van Filet Pur, die wekelijkse ironische column van RetailDetail Food? Enig idee van de immense druk die wekelijks op onze schouders rust? De onweerstaanbare drang om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van veeleisende lezers? Nee? Dat dachten we al. Nochtans kunnen we garanderen dat Filet Pur ruimschoots voldoet aan de nieuwe richtlijnen die de FOD Economie heeft opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’. Deze column is 100% gegarandeerd het resultaat van intensief hoofd- en handwerk. Van automatisering is geen sprake en op geen enkele wijze wil ik valselijk de indruk wekken dat wijlen mijn beide grootmoeders bij het schrijfproces betrokken zouden zijn. Die toile cirée op mijn schrijftafel ligt daar dus volkomen terecht. Dat u het weet! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.