Zo laat op het jaar zetten supermarkten meer dan ooit hun beste beentje voor. RetailDetail Food blikt terug op een week waarin drank en zware kost de toon zetten. En dan moest het kerstfeest nog beginnen!
Achtduizend kreeften
Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de talloze winkelmedewerkers die vandaag, morgen en in sommige gevallen ook overmorgen een tsunami aan gestresseerde kerstshoppers mogen opvangen vooraleer ze zelf aan de feestdis kunnen plaatsnemen. Ze zijn ongetwijfeld goed voorbereid op vragen als ‘ik vind geen sint-jacobsvruchten op de fruitafdeling’ of ‘passen truffels van Godiva ook bij kalfszwezeriken’?
Onze gedachten gaan ook uit naar die wel achtduizend kreeften die gisteren op onze nationale luchthaven arriveerden en die door een inspectrice van het Federaal Voedselagentschap stuk voor stuk op hun gezondheid werden gecontroleerd vooraleer ze de reis mochten verderzetten richting winkel en richting uw keuken. In onze keuken zijn er eens twee ontsnapt, net als in die beroemde scene uit Annie Hall. Sindsdien moeten dieren een officieel overlijdenscertificaat hebben vooraleer ze bij ons binnen mogen.
Collateral damage
We nemen ons dan ook voor om per uitzondering louter positief en constructief uit de hoek te komen in ons vrijdagse overzicht, al kunnen we niets beloven. Schreven we bijvoorbeeld recent nog dat supermarkten al vijftig jaar in essentie onveranderd zijn gebleven? Dan moeten we die woorden terugnemen, want het lijkt wel of retailers op de maand december hebben gewacht om aan het innoveren te slaan.
Jawel, na Lidl en Amazon Go kwam deze week het Italiaanse Coop op de proppen met een vernieuwende, hoogtechnologische supermarkt die de bevoorradingsketen transparant maakt. De bedoelingen van de keten zijn nobel: als consumenten weten waar de producten vandaan komen, zullen ze hun koopgedrag in duurzame zin aanpassen. Wel jammer voor de tuinbouwers in Kenia, die hun boontjes elders zullen moeten slijten. Dat is nu eenmaal collateral damage.
Vierkant uitgelachen
“There is a time to laugh and a time not to laugh, and this is not one of them”: bij het Franse Monoprix vonden ze er niet beter op dan de Amerikaanse collega’s van Amazon Go vierkant uit te lachen in een franglais waar inspector Jacques Clouseau jaloers op zou zijn. Toch wel goed gemaakt hoor, dat filmpje. Ook Carrefour deed meer dan zijn best: de retailer opende in Madrid een nieuwe premium supermarkt met een dominant versaanbod, een uitgebreide kaasrayon en een goed gestoffeerde wijnafdeling. Nét iets te ver voor onze kerstinkopen, jammer genoeg.
In Berlijn opende Lidl intussen een omnichannelconcept: kleiner dan een doorsnee winkel en voorzien van een afhaalpunt voor online bestellingen. Het goede voorbeeld geeft ook Lidl Zwitserland, dat voortaan geen kastickets meer zal uitprinten, om papier en inkt te sparen. Dichter bij huis zijn de medewerkers van Lidl minder tevreden: ondanks de geoptimaliseerde winkelinrichting in de nieuwe filialen vinden ze dat ze te hard moeten werken en te weinig pauzes krijgen.
Tja, wie vindt dat niet? Misschien de 55-plussers die het slachtoffer worden van de herstructurering bij Makro: zij kunnen met brugpensioen. Nu ja, we weten wat dat betekent. Officieel blijven ze beschikbaar voor de arbeidsmarkt, maar in de praktijk wil niemand ze hebben. De medewerkers van de Intermarché van Waregem hoeven naar verluidt niet voor hun job te vrezen: de Musketiers geven Vlaanderen op, maar Carrefour neemt inboedel én mensen over.
Wijnabonnement
Het rommelt al een tijdje in de veilingsector: kopen we te weinig groenten en fruit misschien? Of is het allemaal de schuld van de Russen, die onze vruchten niet meer lusten? In elk geval is Veiling Haspengouw slechts nipt gered van het faillissement, dank zij een vriendelijke overname door de Belgische Fruitveiling. Ze zijn beide gevestigd in Sint-Truiden, dus je kunt je afvragen waarom ze al niet veel eerder de handen in elkaar sloegen.
Heuglijk nieuws voor stiekeme drinkers: bezorgdienst Deliveroo gaat in samenwerking met Diageo nu ook sterkedrank aan huis leveren, waardoor die bruine papieren zak achterwege kan blijven. Misschien kunnen ze het aanbod ook uitbreiden met speciaalbier in blik, want dat blijkt een indrukwekkende groeimarkt. Dat zo’n blik niet in stukken uiteen valt wanneer je het uit je dronkenmanshanden laat glippen, lijkt ons inderdaad een voordeel. Maar het kan nog beter, volgens de Londense startup Garçon Wines: die ontwierp een smalle plastic wijnfles die gewoon door de brievenbus kan. Drukke stadsmensen kunnen een postabonnement nemen om wekelijks een nieuwe wijn te ontvangen. In een bruine envelop, no questions asked. Cheers!
Maar vergeet vooral niet om straks voldoende water te drinken bij de kerstdis. Van Spadel bijvoorbeeld: dat bedrijf is er ondanks de goede voornemens van vorig jaar nog altijd niet in geslaagd om van de beurs te verdwijnen. Meer nog, zodra het nieuws bekend raakte over de overname van de Bulgaarse marktleider Devin AD, steeg het aandeel naar ongekende hoogten. Tegen deze koers gaat Marc Du Bois die aandelen zeker niet terugkopen.
Opgeblazen gevoel
HelloFresh heeft nog geen beursnotering, maar haalde wel 85 miljoen euro vers geld op, onder andere van een investeerder die om onbekende redenen onbekend wenst te blijven. Misschien uit eerlijke schaamte: de maaltijddozenleverancier stapelt immers steeds hogere verliezen op en ziet zijn waardering gestaag dalen. Komt dat nog goed, of ligt hoofdaandeelhouder Rocket Internet op ramkoers met de Atlantische Oceaan? Onwillekeurig komt me de ramp met de Challenger voor de geest: what goes up, must come down…
Alleszins gaat het evenmin bijster geweldig met Activia, vernemen we. Het vrouwvriendelijke zuivelmerk, dat niet zo lang geleden nog blogde onder het motto ‘boost your positivity’, kampt na een grootse herlancering met tegenvallende verkopen en daardoor ziet producent Danone zich genoodzaakt om de omzetverwachtingen te temperen. Nochtans volstaat het om trouw te blijven aan jezelf en je intuïtie te volgen. Dat verzinnen we niet, het staat zo op de Activia website. Je zou er een lichtelijk opgeblazen gevoel van krijgen, nietwaar? Als dat geen slinkse marketingtruc is!
Worst verbroedert
Wat komt er bij u op tafel met kerst? Alleszins nog geen roze ananas: deze nieuwerwetse innovatie van Del Monte werd nu wel goedgekeurd door de Amerikaanse voedingsautoriteit FDA, maar dat telt niet in Europa, aangezien de Pink Pineapple het resultaat is van genetische manipulatie. En daar moeten wij niks van weten, op het oude continent.
Pas ook een beetje op met worst, mocht u een winterbarbecue gepland hebben bijvoorbeeld. Dat zeggen wij niet, dat zegt Test-Aankoop met het oog op uw en mijn gezondheid. Een grondige analyse heeft uitgewezen dat worst teveel bacteriën, teveel vet én teveel zout bevat. Het advies om slechts om de veertien dagen een worst in de pan te leggen, komt ons nog erg mild over. Waarom niet meteen een algeheel worstverbod?
Het toeval wil dat we net vandaag een uitnodiging ontvingen om deel te nemen aan een workshop worsten maken, in theorie én praktijk. Want: ‘worst verbroedert’, zegt de invitatie. We verzinnen helemaal niks. En de kalender is al goed volgeboekt ook. Gezondheidsadvies zal u dus worst wezen? Mij goed, hoor. Maak er vooral een bijzonder vredevol kerstweekend van, en denk op een onbewaakt moment even aan de mensen die wat minder geluk hebben. Tot volgende week!